طالبان برای جمع‌آوری عواید در زابل گمرک ساخته است

© Photo / commons.wikimedia.orgطالبان
طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: سران قومی ولایت زابل اعلام کرده که طالبان در ولسوالی‌های سرحدی برای جمع‌آوری عواید گمرک ساخته و همچنین باشندگان ولایت زابل از تمامی محصولات و تجارت شان به جنگجویان طالبان عشر و ذکات می‌دهند اما این جنگجویان از آن علیه نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می‌کنند.

در اعلامیه‌ای که در این زمینه منتشر شده آمده است: «بزرگان قومی می‌گویند که در زابل از بخش‌های مختلف تجارت و مالکان زمین از محصولات و حاصلات شان به مخالفان مسلح دولت بنام ذکات پول می‌دهند اما طالبان با استفاده از این پول‌ها در جنگ علیه نیروهای دولتی استفاده می‌کنند و در گسترش ناامنی‌ها نقش مهم بازی می‌کنند.» در این اعلامیه آمده است: «آنها (سران قومی) می‌گویند که طالبان مسلح در ولسوالی سرحدی شمالزی که با پاکستان 64 کیلومتر مرز مشترک دارد، برای جمع‌آوری عواید گمرک فعال کرده و هر روز از صدها موتر از این مسیر پول می‌گیرد.»

بزرگان قومی ولایت زابل از دولت خواسته تا برای جلوگیری از این اقدامات طالبان اقدام جدی کرده و مردم را از انحصار طالبان خارج سازد.

در همین‌حال، عطاجان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل نیز تایید کرده که طالبان از مردم پول هنگفتی بنام مالیه و ذکات می‌گیرند. او همچنین تایید کرده که طالبان در ولسوالی شمالزی گمرک ساخته و روزانه از صدها موتری که از این مسیر رفت و آمد می‌کنند پول می‌گیرند. به گفته او، هرچند بارها در این باره با مقام‌های حکومتی بحث شده اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

گل‌اسلام سیال سخنگوی والی زابل نیز گفته که در برخی از مناطق این باشندگان آن به عنوان ذکات به طالبان پول می‌دهند، اما وی تاکید کرده که والی زابل به طالبان هشدار داده که جمع‌آوری مالیات و ذکات از مردم برای شان برخورد قانونی در قبال خواهد داشت. آقای سیال همچنین خبر ساختن گمرک توسط طالبان در ولسوالی شمالزی را رد کرده می‌گوید که تاکنون در این زمینه اسناد و شواهدی بدست نیامده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала