خانه آزادی: نمایندگان در افزایش فساد نقش مستقیم داشته‌اند

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: براساس نتایج یک نظرسنجی تازه، اکثریت شهروندان افغانستان می‌گویند که نمایندگان شان در پارلمان در افزایش موارد فساد اداری نقش مستقیم داشته‌اند.

این نظرسنجی که توسط خانه آزادی افغانستان در سی و چهار ولایت صورت گرفته، حاکیست که اکثریت شهروند افغانستان از کارکرد اعضای پارلمان رضایت ندارد و نمی‌خواهند در انتخابات بعدی پارلمانی به این نمایندگان رای بدهند.

این نظرسنجی که در باره عملکرد اعضای پارلمان صورت گرفته است، در آن هفت‌هزار و 368 نفر در سی و چهار ولایت شرکت داشته‌اند. هفتاد و یک درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مردان و بیست و نه درصد هم زنان بوده‌اند. اکثریت شرکت‌کنندگان از ولایت کابل بوده‌اند.

داکتر روح‌الله رضوانی از پژوهشگران ارشد خانه آزادی افغانستان، با ارایه یافته‌های این نظرسنجی، امروز در یک کنفرانس خبری گفت که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که اکثریت شهروندان از کارکرد اعضای پارلمان رضایت ندارند و 37 درصدشان می‌گویند که اعضای پارلمان در افزایش فساد اداری نقش مستقیم داشته‌اند. همچنین وی گفت که تنها هشت درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به این باورند که عملکرد نمایندگان شان در پارلمان در مبارزه با فساد اداری موثر بوده است.

نوزده درصد از شرکت‌کنندگان نظرسنجی در پاسخ به این سوال که نمایندگان پارلمان در مبارزه با فساد اداری چگونه عمل کرده‌اند، نظر نداده و سی و سه‌ درصد دیگر هم اعلام بی‌تفاوتی کرده‌اند.

روح‌الله رضوانی همچنین گفت که براساس نتایج این نظرسنجی، یازده درصد از شهروندان افغانستان معتقدند که نمایندگان شان در مراجعه به وزارت‌خانه‌ها پیگیر حل مشکلات ملی بوده اما چهل و هفت درصد دیگر ابراز داشته که نمایندگان پیگیر حل مشکلات و منافع شخصی خودشان بوده‌اند. وی افزود که 19.5 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نمایندگان در تصمیم‌گیری‌های شان در پارلمان منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح داده‌اند اما 27.6 درصد دیگر با این موضوع کاملا ابراز مخالفت کرده‌اند.

روح‌الله رضوانی افزود که 22.6 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نمایندگان منافع ملی را بر منافع قومی ترجیح داده اما 27.3 درصد دیگر با آن کاملا مخالفت داشته‌اند.

شرکت‌کنندگان نظرسنجی خانه آزادی افغانستان، در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان ولایت خودشان توانسته‌اند از آنان به خوبی نمایندگی کنند، تنها بیست و دو درصد به این پرسش پاسخ مثبت و شصت‌وشش درصد دیگر به آن جواب منفی داده‌اند. به گفته روح‌الله رضوانی، هفده درصد از پاسخ‌دهندگان بر این عقیده‌اند که نمایندگان شان در ایام رخصتی با حضور در ولایات شان پیگیر مسال مربوط به مردم بوده‌اند اما شصت‌وهفت درصد دیگر این موضوع را رد کرده‌اند.

رای در انتخابات بعدی

روح‌الله رضوانی با ارایه یافته‌های نظرسنجنی خانه آزادی افغانستان گفت که براساس این یافته‌ها شصت و چهار درصد از شهروندان این کشور ابراز داشته که به نمایندگان حاضر در پارلمان در انتخابات دور بعدی پارلمانی رای نخواهند داد. به گفته او، تنها چهارده درصد از مصاحبه‌شوندگان ابراز داشته که در انتخابات بعدی به نمایندگان حاضر در مجلس رای خواهند داد.

روح‌الله رضوانی گفت یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که هفتاد درصد از شهروندان افغانستان ابراز داشته‌اند که نمایندگان پارلمان به وظایف و مسوولیت‌های اصلی شان درست عمل نکرده‌اند. به گفته او، از مجموع شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، تنها شانزده درصد گفته‌ که اعضای پارلمان به وظایف پارلمانی خود درست عمل کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان کدام یک از وظایف قانونی خود را درست انجام داده‌اند، سیزده درصد در زمینه قانون‌گذاری، بیست و یک درصد در زمینه نظارت از کارکرد حکومت، ده درصد از ارتباط نمایندگان با مردم ابراز رضایت کرده اما چهل و پنج درصد دیگر هم گفته‌اند که نمایندگان پارلمان هیچ یک از این مسوولیت‌ها را درست انجام نداده‌اند.

روح‌الله رضوانی گفت که شرکت‌کنندگان این نظرسنجی از چگونگی برخورد نمایندگان شان در پارلمان در تصویب بودجه ملی نیز ابراز نارضایتی کرده و تنها سیزده درصد از آنان معتقدند که نمایندگان شان در تصویب بودجه به صورت عادلانه، متوازن و مسلکی عمل کرده‌اند. اما پنجاه و پنج درصد دیگر گفته که نمایندگان در تصویب بودجه ملی مسلکی عمل نکرده و بودجه‌های ملی توسط آنان بدون درنظرگیری توازن و عادلانه بودن آن مورد تصویب قرار گرفته است.

خانه آزادی از جمله نهادهای رسانه‌یی است که بیشتر در زمینه گزارش‌های تحقیقی فعالیت دارد. این نهاد پیش از این نیز دو گزارش تحقیقی تحت عنوان «فصل سیاه غضب زمین‌های دولتی» و «نقض قانون اساسی افغانستان» منتشر کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала