کابل تنگی نفس دارد

© Sputnik / Vladimir Rodionov /  مراجعه به بانک تصاویر کابل تنگی نفس دارد
کابل تنگی نفس دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کابل شهر تفاوت ها است! مردمی که مجبور به زندگی در میان آشغال و هوای کثیف هستند و مقام هایی چون اشرف غنی و حبیب زی یا در ارگ پاکیزه و مملو از گیاهان به سر می برند و یا در امارتی تهی از هر دود و شلوغی.

به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رسانی افغانستان، پایتخت در آلودگی های انسان و موتر دیگر رمقی برای نفس کشیدن ندارد، شهری که در چند دهه گذشته با جمعیتی متعادل در آرامش به سر می برد و هم آسمان داشت و هم هوای تازه، اما اکنون در سیاهی دود و کثافات فرو رفته است. شهری که گنجایش 500 هزار جمعیت را دارد اکنون نزیک به 6 میلیون شهروند را به ناچار در خود جای داده ، فرهنگی که در چهاردهه آشوب به یغما رفت تبدیل به بی تفاوتی مردم در خلا مدیریتی پایتخت شده است.
اینکه مهم ترین شهر افغانستان مملو از کثافات انسانی و آلودگی هاست، بیش از آنکه متوجه مردم باشد مربوط به مسوولان شهری و مقامات کشوری می باشد که طی 16 سال، حداقل ترین امکانات شهری را فراهم نکرده اند و به راحتی با شانه خالی کردن از مسوولیت، یکدیگر را مقصر جلوه می دهند.
عدم وجود سیستم فاضلاب، کوچه هایی که محل بازی کودکان و رفت و آمد مردم است را تبدیل به تله های از کثافات کرده که از خانه ها خارج و در فضای باز رها می شوند و جدای از منظره زشت آن دلیل مرگ کودکان و آلودگی آب، هوا، صحت و محل تجمع انواع حیوانات و حشرات می شود.
این در حالی است که هرساله بیش از 3 هزار کودک به دلیل تنفس هوای آلوده جان خود را از دست می دهند!
مرگ در کابل نه به دلیل انتحار و انفجار است بلکه توسط تک تک مسوولان دولت رقم می خورد که توان سازماندهی یک شهر را ندارند چه رسد به کشور.
کابل شهر تفاوت هاست! مردمی که مجبور به زندگی در میان آشغال و هوای کثیف هستند و مقاماتی چون اشرف غنی و حبیب زی یا در ارگ پاکیزه و مملو از گیاهان به سر میبرند و یا در امارتی تهی از هر دود و شلوغی.
حال اگر مسوولان نیز به مانند مردم عادی، کودک خود را به دلیل بازی کردن در میان کثافات و یا تنفس هوای آلوده از دست می دادند، آیا همچنان شهر بدون فاضلاب و یا واردات مواد سوختی بی کیفیت بود؟
مسوولان این کشور درد زندگی نچشیدند و جنگ و مصیبت ندیدند که جان مردم را برای مقام و پول فدا می کنند.
اکنون کابل، نه به دلیل نبود بودجه و یا عدم فرهنگ مردم است بلکه از جانب رییس جمهور و شهرداری که با سرپرست اداره می شود و هر مقامی که در نابسامانی پایتخت نقش دارد، است. 
وضعیف اسفبار کابل در عدم وجود کارخانجات صنعتی نشات گرفته از: نبود فاضلاب و خروارها کثافات در مکان های عمومی، جمعیت در حال انفجار، موترهای کهنه، سوخت بی کیفیت، عدم فرهنگ شهرنشینی، نبود سوخت مناسب در زمستان و مهمترین دلیل آن عدم مدیریت پایتخت در بی توجهی مقامات از بالاترین تا پایین ترین رتبه! می باشد.
در این میان، سرپرست شهرداری کابل اعلام کرده است که قادر به انتقال 30 درصد از کثافات می باشد و باید پرسید چه نهادی باید وظیفه شهرداری را در جمع آوری 70 درصد دیگر فاضلاب انجام دهد؟ و یا طی 16 سال گذشته حتی توان ساخت سیستم فاضلاب که بماند توان ایجاد سرویس های بهداشتی عمومی را نداشته است؟
مشکل نبود نیرو، بودجه و متخصص نیست، مشکل کابل همان است که کشور دچار آن می باشد: مدیران ضعیف و بی کفایت و مردمی که اگر در ناامنی جان ندهند در زیر مه غلیظ آلودگی به کام مرگ می روند، حال مقامات سال ها زمان و پول را صرف نشست کارشناسانه و برنامه های 20 ساله کنند و کابل همچنان…

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала