سیما سمر: در تمام دوره‌های تاریخی زنان با تبعیض مواجه بوده‌اند

© Fotolia / determinedحجاب اسلامی زن مسلمان.
حجاب اسلامی زن مسلمان. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که زنان در این کشور در تمام دوره‌های تاریخی با تبعیض و خشونت مواجه بوده‌اند.

خانم سمر که امروز در نشستی در باره قطع‌نامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد در جمعی از مقام‌های دولت افغانستان و نمایندگان برخی از سفارت‌خانه‌ها در کابل صحبت می‌کرد، افزود که قایل شدن تبعیض علیه زنان باعث تداوم خشونت‌ها علیه این قشر مهم اجتماعی شده است. رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: «تبعیض خودش یکی از وسایلی است که باعث منازعه و جنگ می‌شود. تبعیض به هرشکلی که باشد به ویژه تبعیض جنسی که نه تنها در افغانستان بلکه در تمام کشورها وجود دارد، اما در افغانستان ما به بسیار به شکل شدیدش شاهد آن علیه زنان هستیم.»
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکید کرد که برنامه‌های رفع تبعیض و محو خشونت‌ها علیه زنان در افغانستان موقتی است. او گفت که افغانستان نیاز دارد تا 365 روز برای محو تبعیض و خشونت‌ها علیه زنان برنامه‌های دادخواهای و آگاهی‌ داشته باشند. سیما سمر افزود: «تا زمانی که میزان خشونت‌ها پایین نیاید و در برابر آن مبارزه جدی نشود، حاکمیت قانون نباشد و فرهنگ معافیت از مجازات از بین نرود، صلح تامین نخواهد شد. صلح تنها قطع جنگ و نشنیدن صدای انفجار و انتحار نیست،‌ بلکه بیشتر از آن است. امنیت انسانی باعث تامین صلح پایدار در یک کشور می‌شود. امنیت انسانی به این مفهوم وقتی که من از دفتر خود به یک جایی می‌روم، مطمین باشم که کسی مرا هدف حمله انتحاری قرار نمی‌دهد؛ یا مطمین باشیم که فرزندانم مکتب می‌روند و پس خانه می‌یایند. مطمین باشیم که امشب نان داریم و فردا شب هم فرزندان ما نان دارند. متاسفانه این امنیت را تعداد زیادی از مردم افغانستان ندارند.»
داکتر سیما سمر گفت که نزدیک به پنجاه درصد از شهروندان افغانستان از امنیت و شکم‌های خود نگرانی دارند. به گفته او، نیمی از جمعیت افغانستان مطمین نیستند که اگر امروز به یک لقمه نان دسترسی دارند، فردا نیز دسترسی خواهند داشت. وی تاکید کرد که ادامه جنگ و خشونت باعث شده تا مردم افغانستان در شرایط بد اقتصادی قرار بگیرند. خانم سیما سمر می‌افزاید در کشورهایی که جنگ و خشونت جریان دارد، بیشترین هزینه در این زمینه به مصرف می‌رسد.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنین در سخنرانی امروزی خود گفت دولت افغانستان تا زمانی که سنگ‌بنای صلح را براساس عدالت نگذارد صلح پایدار و دوامدار در این کشور تامین نخواهد شد. او گفت که با امضای موافقت‌نامه‌های سیاسی برای تامین صلح در افغانستان، مردم این کشور به صلح پایدارد و دوامدار دست نخواهند یافت. سیما سمر می‌افزاید: «ما شاهد این هستیم که چندین قرارداد صلح به اشکال و انواع مختلف تاحال امضا شده اما تاکنون هیچ‌گاه متاسفانه باعث تامین صلح در افغانستان نشده است. یکی از دلایل عدم تامین صلح این بوده که زنان در آن نقش نداشته‌اند.»
داکتر سیما سمر با اشاره به فعالیت شورای عالی صلح برای آغاز مذاکرات با گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان گفت که هرچند در این شورا شماری از زنان عضویت دارند، اما مردم در آن نقش ندارند. هرتلاشی که از سوی این شورا بدون حمایت مردم صورت گیرد، مورد پذیر جامعه قرار نخواهد گرفت. به گفته او،‌ برای تامین صلح در افغانستان، به نهادهای قوی و قدرتمند دولتی نیاز است. خانم سمر می‌گوید که هرگاه تفام‌نامه و یا قراردادی برای تامین صلح به امضا می‌رسد، این نهادها توانایی اجرای آن را باید داشته باشند. سیما سمر گفت تلاش‌هایی که هم اکنون برای انجام مذاکرات صلح از سوی دولت افغانستان با گروه‌های مسلح مخالف صورت می‌گیرد، مبنای حقوق بشری این تلاش‌ها خیلی ضعیف و کم‌رنگ است. رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت: «ما نباید به بهانه امضای موافقت‌نامه صلح یا تامین صلح فرهنگ معافیت را برای جرایم جنگی و جرایم ضد بشری در افغانستان تقویت کنیم. البته این نه تنها برای افغانستان کمک نمی‌کند، در دیگر کشورهای دنیا نیز در برابر عدالت و خاتمه دادن به فرهنگ جنایات ضد بشری و جنایات جنگی کمک نمی‌کند. بنا من فکر می‌کنم که ما باید صلحی براساس عدالت داشته باشیم و نقش زنان باید در آن پر رنگ باشد. زنان نصف نفوس جامعه اند و باید به همان اندازه سهم داشته باشند.»
قطع‌نامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر افزایش میزان مشارکت زنان در صلح و امنیت تاکید کرد، به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر تاکنون در افغانستان به درستی مورد اجرا قرار نگرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала