بازرس سیگار: در کنار نبرد با طالبان و داعش باید مبارزه با فساد را نیز پیش برد

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید، که تلاش‌های نبرد با مخالفان نظامی و مبارزه با فساد با هم پیوند دارند و اگر بخواهیم نبرد با طالبان و داعش در افغانستان توام با موفقیت باشد، باید با فساد نیز مبارزه جدی شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، آقای سوپکو گفته است، که مبارزه با این دو پدیده را نمی‌توان جدا از هم دانست.

جان سوپکو گفته است، که اداره او توانسته است تا کنون 2 میلیارد دالر را که در جریان بازسازی افغانستان حیف و میل شده بود، بدست بیاورد.

براساس گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان پس از سومالیا و کوریای شمالی، از نظر فساد در جایگاه سوم در جهان قرار دارد.

با این وجود آقای سوپکو می‌گوید، که در سطح رهبری دولت افغانستان، اراده مبارزه با فساد دیده می‌شود.

رئیس سیگار می‌گوید:- "اگر می‌خواهید در برابر طالبان یا داعش بجنگید، شما باید با فساد اداری نیز مبارزه کنید. اینها هردو یک نوع هستند. زیرا پول دزدی شده از قراردادها به کیسه طالبان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان می‌ریزد."

اداره سیگار در سال 2012 به هدف جلوگیری از فساد در مصرف پول‌های امریکا در افغانستان ایجاد شد و به گفته آقای سوپکو، این اداره نه تنها صدها میلیون دالر را به خزانه امریکا بازگشتانده، بلکه بیشتر از صد شهروند امریکا را به دادگاه معرفی کرده که بیشترشان به زندان محکوم شده‌اند.

او می‌گوید که سیگار همه‌ای آنانی را که در مصرف پول امریکا در افغانستان اقدام به فساد کرده‌اند، چه در داخل افغانستان و چه در خارج از این کشور، دنبال می‌کند.

او گفت در خارج افغانستان نیز این اداره چندین میلیون دالری را که در نتیجه فساد ضایع شده بود، دوباره بدست آورده است.

جان سوپکو می‌گوید:- "ما همیشه در تعقیب افراد دخیل در فساد هستیم. در یک مورد ما توانستیم 70 میلیون دالر را که از قراردهای امریکا در افغانستان دزدی شده بود، در امریکا و اروپا دوباره بدست بیاوریم."

او از افغان‌هایی که در روند بازسازی کشورشان برای مبارزه با فساد همکاری کرده‌اند، تمجید کرد و از دیگر افغان‌ها نیز خواست تا در این زمینه همکاری کنند.

بازرس اداره سیگار در گفتگو با بی بی سی در مورد این انتقادها که مبارزه علیه فساد در افغانستان بسیار با آهستگی پیش می‌رود، گفت:- "مبارزه علیه فساد اداری برنامه‌ای نیست که فورا تمام شود. به وقت زیاد نیاز دارد. ما خود در آمریکا علیه فساد مبارزه طولانی کردیم و وقت زیادی گرفت."

آقای سوپکو گفته است، که این مبارزه تنها زمانی پیروز می‌شود که برای آن عزم و اراده وجود داشته باشد و به گفته او در رهبری کنونی دولت افغانستان این عزم دیده می‌شود.

او گفته است، که امیدوارم مقامات افغانستان پیش از آنکه حوصله جامعه بین‌المللی در مورد کمک به افغانستان به پایان برسد، گام‌های استوار بردارند.

افغانستان از سال 2002 تاکنون حدود 108 میلیارد دالر کمک جهانی دریافت کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала