شرکت ابدالی یا شرکت طالبانی؟

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaشرکت ابدالی یا شرکت طالبانی؟
شرکت ابدالی یا شرکت طالبانی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر جنگ و مخالفان مسلح از کنترل حکومت خارج است، آیا کنترل و تحقیق از شرکت ترانسپورتی ابدالی که هر روز جان مردم بیگناه را می گیرد نیز در توان دولت و خصوصا وزارت ترانسپورت نمی باشد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رسانی افغانستان، شرکت ترانسپورتی احمد شاه ابدالی برای هرچه زودتر رسیدن وسایل نقلیه به مقصد با رانندگان خارج از تعادل، در ازای سود بیشتر جان مسافران را به بازی می گیرد و در رقابت با شرکت های رقیب همواره فاجعه بارترین رویداده را در شاهراه افغانستان می آفریند.
اگر جنگ و مخالفان مسلح از کنترل حکومت خارج است، آیا کنترل و تحقیق از شرکتی که حتی حاضر به بیمه کردن مسافران نیست و به مانند انتحاری هر روز جان مردم بی گناه را می گیرد نیز در توان دولت و خصوصا وزارت ترانسپورت نمی باشد و همچنان معامله های پشت پرده در جریان است؟ روز گذشته در مسیر هرات-کابل،15 مسافر کشته و 32 تن دیگر زخمی شدند که کودکان و زنان در میان کشته شدگان بود، شاهراه بزرگی که هم گلوگاه اقتصادی افغانستان و هم مسیر انتقال سیل عظیمی از مسافران که تبدیل به قتل گاهی برای آنان در بی احتیاطی رانندگان شده است. جاده ها اگر ناامن است و مکانی برای باجگیری و هراس افکنی طالبان، تبدیل به مکانی برای سرعت رانندگانی شده که در ازدحام ترافیک، مسافران را به کام مرگ می برند که پس از جنگ بیشترین آمار تلفات غیرنظامیان را دارد.بسیاری از مسافران این شرکت دلیل رویدادهای خونبار ترافیکی را استفاده رانندگان از "چرس" و سرعت بالا در جاده های می دانند که با وجود تعداد بی شمار وسایل نقلیه از وضعیت بد جاده ای نیز برخوردار می باشد. این شرکت ترانسپورتی، طی 6 سال گذشته دلیل مرگ 1960 تن از مسافران بوده که هیچگونه خساراتی به خانواده قربانیان داده نشده و همچنان این شرکت با وجود شکایات بسیار به کار خود ادامه می دهد. برخی خبرهای حاکی از آن است که این شرکت به دلیل رقابت با دیگر شرکت های ترانسپورتی با دادن جایزه نقدی، رانندگان را تشویق به سرعت بالا در جاده می کند و همچنان که تا کنون حاضر به بیمه کردن مسافران نشده است، وسایل نقلیه این شرکت نیز بیمه ندارد. در این میان باید پرسید که وزارت ترانسپورت افغانستان با وجود آمار بالای حوادث رانندگی جاده ای و کشته و زخمی شدن مسافران درحالی که شکایات بسیاری صورت گرفته است چرا در خصوص این شرکت اقدامی صورت نداده؟
تلفات مردم در رویدادهای ترافیکی برابر با یک سوم کشته شدن غیرنظامیان در جنگ است و شمار زخمی های این حوادث نیز به میزان نیمی از آمار غیرنظامیان می باشد که در درگیرهای زخمی شده اند.
طی یک ماه گذشته جاده های افغانستان جان 90 تن از مردم را گرفته است که بیش از کشته شدگان حمله قندوز و دیگر مناطق افغانستان توسط طالبان می باشد. 
با این وجود سکوت و بی تفاوتی وزارت ترانسپورت در قبال کشته و زخمی شدن مسافران توسط رویدادهای ترافیکی این شرکت، دلیل جز معاملات پشت پرده و فساد در ازای جان مردم ندارد زیرا این تلفات از سوی طالبان نیست بلکه از جانب شرکتی است زیر مجموعه این وزارت. جاده های افغانستان همچون جنگ و مخالفان مسلح جان مردم را می گیرند و پس از جنگ بزرگترین قربانگاه مردمی است که تن به سفری پر خطر می دهند.
هرچند وضعیت بد جاده ای و طالبان کمین کرده و باجگیر در شاهراه هرات- کابل، همواره بزرگترین هراس مردمی بود که توان پرداخت هزینه هوایی را ندارند و مجبور به سفر زمینی هستند، وزارت ترانسپورت و شرکتی چون ابدالی بیش از هر طالب و جنگی مسبب کشتار غیرنظامیان است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала