غلامان فوتبال

© AFP 2023 / Paul EllisАнглийский футболист Дэвид Бекхэм во время матча в Манчестере
Английский футболист Дэвид Бекхэм во время матча в Манчестере - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
علاقمندان فوتبال که قرار است در سال 2022 مسابقات جهانی فوتبال را در قطر مشاهده کنند، نخواهند دانست که به چه قیمت ای مسابقات آماده گردیده است.

قطر- کشور کوچک ای است که در این اواخر در اکثر پروسه های سیاسی و اقتصادی تاثیر عظیم گذاشته است. در سال 2010 در این کشور شرق نزدیک محل برگزاری مسابقات جهانی فوتبال 2022 انتخاب شد. مسابقات جهانی در قطر — به دلایل مختلف رویداد مهم خواهد بود. اول اینکه، این موندیال نتنها برای قطر، بلکه برای تمام شرق نزدیک میباشد. دوم — برای اولین بار قطر میزبان مسابقات جهانی فوتبال می شود که قبلاً قطر اصلاً در چنین مسابقات شرکت نورزدیده بود. و سوم اینکه، برای اولین بار مسابقات جهانی فوتبال در شرایط پیچیده اقلیماتی —گرمای زیاد صورت میگرد که استدیون های آن به مجهز شدن کولر های قوی نیاز دارد زیرا در عدم کولر های سرد کننده استدیون ها مسابقات فوتبال در فضائی فوق العاده گرم غیر ممکن میباشد.

استدیدون ها در آغاز مرحله اعمار قرار دارند. کشور کوچک قطر هیچگاه ابرقدرت فوتبال نبوده است، به همین علت شبکات پیشرفته فوتبال را ندارد. در جریان مسابقات که در پیشرو است شاید به بعضی سوالات پاسخ داده شود (هنوز معلوم نیست که چه تعداد استدیون در هفت شهرک اعمار میگردد). اما میتود اعمار آنها اعتراضات را به بار آورده است.

زیرا طرح های بزرگ ساختمانی قطر با دستان مهاجرین کاری اعمار میگردد که معمولاً باشندگان آسیائی جنوبی، هند، پاکستان، نیپال و سری لانکا میباشد. آنها به امید کار به قطر میایند تا  دست مزد را بدست بیاورند، زیرا در کشور های شان، بیکاری پرابلم جدی میباشد. حتی کشور هندوستان که یکی از کشور های بزرگ اقتصادی جهان محسوب میشود، نمی تواند محل کار کافی برای شهروندان خود ایجاد نماید. اما وقتیکه شهروندان کشور های آسیائی جنوبی به قطر میایند، به شرایط مشکل مواجه می شوند که از شرایط بردگی هیچ فرق ندارد.

در قطر قانون کار وجود ندارد که از کارگران مهاجر دفاع نماید، به همین علت در حقیقیت مهاجرین کاری بدون حقوق و تحت اداره مالک کار قرار میگرند.  در قطر سیستم ضمانت وجود دارد که طبق آن مالک کار کاملاً  از کارگران مهاجر خود نزد دولت مسوولیت دارد. مهاجرین کاری نیز  به نوبه خود به اساس قرار داد خود، نمی تواند قرارداد را فسخ کنند و یا محل کار را تغییر دهد. او به شکل ضمانت تمام اسناد خود را به مالک کار میدهند و به این شکل فرمانبردار مالک کار خود میشوند.   

قرارداد کار مهاجر بعدی، قبل از سفر به قطر، یعنی در زادگاه اصلی اش به امضا میرسد که قطر اجنت های خاص را در کشور های متذکره برای جلب کارگران ساختمانی با خود دارد که در جستجوی نیروی کاری صحتمند میباشند. مردم حاضر اند در مقابل پول ناچیز تا 400 دالر کارکنند، اما یک تعتد حین رسیدن به قطر حتی این دست مزد را نیز بدست نمی آورند.

کارگران در محلات که استدیون ها اعمار میگردد در شرایط فوق العاده وخیم قرار دارند. در بارک های پلاستیکی بدون آسایش و شرایط عادی زندگی میکنند که برای یک مدت زیاد یگانه محل بودوباش شان میباشد. در استدیون ها مقررات امنیت تخنیکی رعایت نمیگردد که همه ساله باعث کشته شدن صدها کارگر مهاجر میگردد.

مقامات قطر  در اثر فشار جامعه بین المللی دست به اتخاذ یک سلسله تدابیر زد تا وضع کارگران بهتر شود، اما تا کنون این تدابیر فقط گویندگی از تپ و تلاش برای فرار از انتقادات میکند، نه اینکه گویندگی از کوشش عینی قطر در بهتر ساختن شرایط زندگی و کار برای مهاجرین کاری کند که 94% تمام نیروی کار قطر را تشکیل میدهد. هنوز هم سیستم ضمانت در این کشور وجود دارد و هیچ نوع تپ و تلاش برای ازبین بردن سیستم کهنه تاریخی هنوز مشاهده نمی شود. این نمونه خاص است که در جهان محاصر به شکل مغلق تکنالوژی پیشرفته و رسوم اجتماعی قدیم هموجود دارند.

خلاصه علاقمندان فوتبال که قرار است در سال 2022 مسابقات جهانی فوتبال را در قطر مشاهده کنند، نخواهند بدانند که به چه قیمت ای مسابقات آماده گردیده است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала