جستجوی شهاب آسمانی در ایران

© Fotolia / Paul Fleetشهاب آسمانی
شهاب آسمانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان روسی برای جستجوئی شهاب آسمانی عازم ایران میشوند

ویکتر گروخوفسکی عضو کمیته مطالعات شهاب های آسمانی اکادمی علوم روسیه که به نام محقق دانشگاه اورال مشهور است، روی این مساله به آژانس سپوتنیک معلومات داد. این پروفیسیر از شهرت خاص در خارج از روسیه برخوردار است. از فیض فعالیت گروپ متخصصین وی در ماه فبروری 2013 ماموریت علمی جستجوئی، برای اولین بار اجزائی شهاب آسمانی سقوط شده در چلیابنسکی روسیه صورت گرفت که نتیجه فعالیت آنها متخصصین جهان را به حیرات آورد، تا اینکه مجله با اعتبار جهانی Nature سال 2013 شخص پروفیسر گروخوسکی را درج لست 10  دانشمند مشهور جهان نمود.

گروپ از دانشمندان تحت قیادت پروفیسر گروخوفسکی در نقاط مختلف جهان تحقیقات خود را انجام داده است. مثلاً در اپریل سال 2014 از فیض این گروپ در شبه جزیره کال پرواز تحقیقاتی جالب در قطب جنوب صورت گرفت که در نتیجه نمونه های اجسام آسمانیLOM 15001 и LOM 15002 در انجا کشف گردید.

هیت متشکل از 4-6 نفر داشمندان روسی در سال آینده عازم تپه ها و دشت های ایران میشوند که شهاب شناس مشهور روسی پروفیسر ویکتر گروخوفسکی در این ارتباط به آژانس اسپوتنیک معلومات داده گفت:

« بیش از 30 سال است که در دانشگاه فدرالی اورال ماموریت های علمی تحقیقاتی در ارتباط شهاب های آسمانی صورت میگرد، که یک نوع تحقیقاتی تحصیلی و یگانه تحقیقات علمی برای محصلین در روسیه میباشد. تقریباً در هر فصل سال چنین ماموریت تحقیقاتی سازماندهی میگردد که حین سقوط شهاب آسمانی در چلیابنسک روسیه فعالیت خود را به همگان نشان داد. ما اولین کسانی بودیم که توته های سنگ آسمانی را جمع کردیم و تشخص نموده گفیم.. بلی این شهاب آسمانی است که بعد از آن ماموریت تحقیقاتی ما شهرت جهانی پیدا کرد.

سال گذشته ماموریت علمی به قطب جنوب سازماندهی گردید، زیرا در آنجا محل تجمع شهاب های آسمانی وجود دارد. در آنجا شهاب های آسمانی "توته های یخ های آبی رنگ" جمع میشوند که در جریان قرن ها سقوط نموده اند. برای اولین بار در تاریخ روسیه گروپ از متخصصین در فاصله تقریباً 150 کیلومتر از استیشن "نووالازاروسکی" مستقر شد که نمونه های زیاد توته های سنگ های آسمانی را جمع آوری نمود که فعلاً تحت مطالعه دانشمندان قرار دارد.

میدانید، شهاب شناسان ما میگویند که توته های شهاب های آسمانی سقوط شده را میتوان در دشت های گرم و سرد جستجو کرد. در دشت های گرم میکانیزم خاص تجمع شهاب های آسمانی وجود دارد. به همین لحاظ ایران با دشت های  اوت خود برای  تحقیقات علمی ما بسیار جالب میباشد.  اما تنها این مساله اساسی در اتخاذ تصمیم اعزام ماموریت تحقیقاتی به ایران نمی باشد.

سفر های همه ساله جامعه بین المللی شهاب شناسان آسمانی در برلین صورت میگرد. طوری شد که گروپ از گزارش دهندگان روسی با ایرانی ها در یک اجلاس شرکت نمودند که یک گزارش از طرف هیت ایرانی قرائت گردید و به تعقیب وی ما گزارش خود را در ارتباط قطب جنوب قرائت نمودیم، در نتیجه بین ما دیالوگ بوجود آمد و معلوم شد که در ایران دشت لوت وجود دارد و در آنجا میتوان اجسام آسمانی سقوط شده را جمع آوری نمود. به همین شکل مفکوره اعزام ماموریت علمی به ایران بوجود آمد.

تا حال ما با همتا های ایرانی خود در تماس هستیم و نامه های به یکدیگر می نویسیم، اما تا کنون توافقنامه بین ما عقد نگردیده است. یکی از پارتنرهای اساسی ما در این ماموریت علمی دانشگاه تهران و کرمان میباشند.. در این دانشگاه ها متخصصین وجود دارد که یک سلسله تحقیقات را در عرصه مطالعه شهاب های آسمانی انجام میدهند. طبعاً که ما به کمک پارتنر های ایرانی خود در سازماندهی این ماموریت نیاز داریم».

پروفیسر گروخوفسکی تذکر داد که مصارف مالی این ماموریت را دانشگاه فدرالی اورال به عهده میگرد. «فعلاً این یک نمونه از ماموریت علمی خواهد بود که نتایج آن میتواند اساس برای تحقیقات وسیع مشترک باشد». او افزود:

«چون این اولین ماموریت ما در بیابان است، بناً ان طولانی نخواهد بود. ضرور است تا در قدم اول شرایط و امکان موجودیت اجسام غیر زمینی تثبیت گردد. امیدوار هستم که در این سفر همکاری عمیق بین ما و همکاران ایرانی ما تامین گردد. میتوان گفت که در نتنها تشریک مساعی در ماموریت تحقیقاتی علمی ما بوجود خواهد آمد، بلکه تبادل محصلین نیز صورت خواهد گرفت. زیرا ما تجارب زیاد داریم: بیش از 30 سال تحقیقات در ساحه اجسام غیر زمینی داریم که از مطالعه زمین مهتاب آغاز شده است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала