تهیه استراتیژی ده ساله برای انکشاف زون پایتخت

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: دولت افغانستان برای انکشاف و بهبود وضعیت در زون پایتخت، یک استراتیژی ده ساله طرح کرده است.

این استراتیژی که شامل انکشاف متوازن شهری، ایجاد زمینه‌ها و فرصت‌های اقتصادی، بهسازی و تجدید ارتقای کیفیت ساحات غیرپلان و انکشاف زیربناها می‌شود، شام روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری مورد بحث قرار گرفته است.

محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رییس جمهور می‌گوید که در استراتیژی انکشاف زون پایتخت مصوونیت غذایی، ایجاد فرصت‌های شغلی نیز در نظر گرفته خواهد شد. آقای قیومی می‌گوید: «ولایاتی که از نظر اقتصادی با هم ارتباط دارند، در استراتیژی مذکور به مصوونیت غذایی و ایجاد شغل آنها توجه شود، تا تحرک اقتصادی ایجاد گردد.»

هم‌چنین عبدالله حبیب‌زی سرپرست شهرداری کابل می‌گوید که استراتیژی ده ساله انکشاف زون پایتخت به انکشاف متوازن اقتصادی شهرها تمرکز خواهد کرد تا از ازدحام و بی‌جاشدگان داخلی جلوگیری شود.

در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان می‌گوید که برای ایجاد تحرک اقتصادی در زون پایتخت، پروژه‌های تحت کار در هماهنگی و همکاری با مسوولان سکتور شهری مورد اجرا قرار گیرد. آقای غنی می‌افزاید: «دراین پروژه هیچ نوع تداخل وظیفوی وجود ندارد و این پروژه عاجل می‌باشد، زیرا به منظور ایجاد تحرک آغاز گردیده و مردم نیز در این زمینه تحرک می‌خواهند.»

اشرف‌غنی در عین حال تاکید کرد که یکی از عوامل ناامنی‌ها در شهر کابل، ولسوالی‌ها و ولایت‌های همجوار آن می‌باشند. به گفته او، در صورتی‌که به ولسوالی‌ها و ولایات همجوار توجه بیشتری برای انکشاف صورت گیرد، کابل نه از لحاظ افزایش نفوس و نه هم از نگاه امنیتی با مشکل مواجه خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: «باید مشخص نماییم که اکنون کجا قرار داریم و سه سال بعد در کجا خواهیم بود، از لحاظ امنیتی تصویر واضح وجود دارد که افغانستان تا سه سال دیگر در چه حالت قرار خواهد داشت و از نگاه انکشافی نیز باید سرعت پیشرفت را تعیین نماییم.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала