نشریه سوئیسی: بازنشستگی پیش از وقت امریکا

© AFP 2023 / ARIS MESSINISبارک اوباما
بارک اوباما - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحلیلگر یک نشریه سوئیسی با اشاره به اینکه واشنگتن در حال کنار گذاشتن نقش ادعایی‌اش به عنوان پلویس جهان است، تاکید کرد: امریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی دچار بازنشستگی پیش از وقت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، اندریاس رویش، تحلیلگر نشریه نوی زورخر زایتونگ، که در سوئیس منتشر می‌شود، در مقاله‌ای عنوان کرد: زمانی که باراک اوباما، به ریاست جمهوری رسید معتقد بود امریکا تمام قدرتش را مصرف کرده و دیگر نمی‌تواند نقش ژاندرام جهانی را ایفا کند.
رویش خاطرنشان کرد: یک نقیصه جدی در بطن سیاست خارجه اوباما وجود داشت و آن این بود که امریکا همچنان می‌خواست در جهان مسلط شود.
وی نوشت: اوباما برای رفع این مشکل رویکرد به اصطلاح رهبری از پشت را در پیش گرفت.
این تحلیلگر سوئیسی با این حال استدلال کرد که این راهبرد غیرموثر افتاد و در این زمینه می‌توان به حمله سال ۲۰۱۱ ناتو تحت رهبری امریکا به لیبی اشاره کرد.
رویش تاکید کرد: مداخله سال ۲۰۱۱ در لیبی نقاب را از ضعف رویکرد به اصطلاح رهبری از پشت برداشت. هرچند که واشنگتن توانست معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی را سرنگون کند، هیچ کس احساس مسئولیتی برای باثبات کردن وضعیت در این کشور جنگ زده نداشت.
وی افزود که مشخصاً امریکا و هم‌ پیمانانش بی‌تمایلی کامل در این زمینه نشان دادند. با این حال این روزنامه نگار عنوان می‌کند که شکست بزرگ راهبردی اوباما ناتوانی امریکا در مهار بحران سوریه بوده است.
به گفته رویش، تردیدها و اکراه اوباما در قبال سوریه، دمشق را به همراه ایران و روسیه وادار کرد که خلأ به جا مانده را پر کند.
این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در گفت ‌وگو با خبرنگاران گفت: جان کری، وزیر امور خارجه امریکا اولین کسی است که درباره ناخرسندی‌اش از بابت نتیجه سیاست‌های امریکا در سوریه حرف خواهد زد.

ایسنا

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала