در سال تعلیمی جدید، یک‌ میلیون و صد هزار دانش‌آموز جدید وارد مکاتب خواهند شد

© Fotolia / Shannon Faganدر سال تعلیمی جدید، یک‌ میلیون و صد هزار دانش‌آموز جدید وارد مکاتب خواهند شد
در سال تعلیمی جدید، یک‌ میلیون و صد هزار دانش‌آموز جدید وارد مکاتب خواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت معارف افغانستان می‌گویند که قرار است در سال تعلیمی جدید نزدیک به یک میلیون و صد هزار دانش‌آموز جدید وارد مکاتب شوند.

سیدحمیدالله معاون وزارت معارف، با اعلام این خبر می‌گوید که با جذب یک میلیون و صد هزار دانش‌آموز جدید، تعداد مجموعی دانش‌آموزان در مراکز آموزشی مربوط به وزارت معارف نزدیک به یازده میلیون تن خواهند رسید.

سیدحمیدالله که امروز از برنامه‌های وزارت معارف در پارلمان گزارش می‌داد، گفت: «قرار است در سال جدید تعلیمی نزدیک به یک‌ میلیون و‌ صد هزار دانش‌آموز جدید در مراکز آموزش‌های تعلیمات عمومی، مسلکی و تربیه معلم مربوط به وزارت معارف جذب شوند.» به گفته او، در آغاز سال تعلیمی 1395 نیز کمتر از یک میلیون دانش‌آموز جدید جذب شده بودند.

معاون وزارت معارف افزود که قرار است در سال جدید خورشیدی نزدیک به پنج‌صد و پنجاه هزار تن در کورس‌های سواد آموزی جذب شوند. به گفته او، سال آینده در سراسر افغانستان بیش از هجده هزار کورس سواد آموزی راه‌اندازی خواهند شد. او هم چنین در باره رقم فعلی دانش‌آموزان و مراکز آموزشی افغانستان گفت: «به تعداد 975 هزار تن شاگرد در مراکز تعلیمی سراسر کشور جذب گردیده که براساس آن تعداد مجموعی شاگردان در مکاتب تعلیمات دولتی و خصوصی، به 9.2 میلیون تن شاگرد بالغ گردیده است. این رقم صرف در مکاتب دولتی و خصوصی داخلی است. در حالی که اگر تعداد شاگردان مکاتب بیرون مرزی هم به این علاوه شود، تعدد شاگردان وزارت معارف در حدود 9.7 میلیون می‌رسد. از جمله 9.2 میلیون شاگرد، سی و نه درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند. این شاگردان توسط 202 معلم دولتی که 33 درصد شان از طبقه اناث هستند، و بیست‌هزار و 337 معلم خصوصی که چهل و هشت درصد شان از طبقه اناث اند، تدریس می‌شوند.»

سیدحمیدالله می‌گوید که هرچند تعداد دانش‌آموزان همه‌ ساله روبه افزایش بوده است،‌ اما با آنهم همین اکنون سه و نیم میلیون کودک واجد شرایط رفتن به مکتب، از دسترسی به آموزش و پرورش محروم هستند. او گفت که بیش از هزار باب مکتب نیز بدلیل ناامنی‌ها مسدودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала