مخالفت رئیس جمهور رومانی با انتصاب زن مسلمان به عنوان نخست وزیر

© REUTERS / Valentyn OgirenkoПрезидент Румынии Клаус Йоханнис и украинский президент Петр Порошенко на встрече в Киеве
Президент Румынии Клаус Йоханнис и украинский президент Петр Порошенко на встрече в Киеве - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کلاس یوهاننیس رئیس جمهوری رومانی می گوید، از معرفی یک زن مسلمان برای برعهده گرفتن کرسی نخست وزیری در این کشور خودداری خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز سه شنبه به نقل از رئیس جمهوری رومانی نوشت: به دقت استدلال های موافق و مخالف برای معرفی خانم «سویل شایده» اقتصاد دان و گزینه پیشنهادی برای نخست وزیری را بررسی کرده و تصمیم گرفته است از معرفی وی به عنوان نخست وزیر جدید خودداری کند. 
رئیس جمهوری رومانی از حزب سوسیال دمکرات رومانی که در انتخابات 11 دسمبر (21 قوس) پیروز شد، خواست نامزد دیگری را برای نخست وزیر معرفی کند. 
آسوشیتدپرس نوشت: وی از ارائه ادله ای برای معرفی نکردن خانم شایده که گفته می شود فاقد تجربه سیاسی کافی است، خودداری کرد. 
به گزارش ایرنا، «لیویو درگنیه/ Liviu Dragnea » رئیس حزب سوسیال دمکرات رومانی چهارشنبه هفته پیش پیشنهاد داد خانم سویل برای کرسی نخست وزیری معرفی شود که در صورت تحقق چنین خواسته ای وی می توانست نخستین نخست وزیر زن مسلمان در رومانی باشد.
درگینه به دلیل محکوم شدن به تقلب در انتخابات سال گذشته نمی تواند نخست وزیر شود. وی ماه آوریل گذشته به اتهام تقلب در شمار رای دهندگان و افزودن شمار شرکت کنندگان در همه پرسی جنوری 2012 برای استیضاح «ترایان باسسکو» رئیس جمهوری پیشین، به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.
ویکتور پونتا نخست وزیر پیشین رومانی پس از برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به آتش سوزی اکتوبر 2015 در باشگاه شبانه که 64 قربانی گرفت، از مقام خود کناره گیری کرد
کلاس یوهاننیس رئیس جمهوری رومانی گفته است، نخست وزیر آینده این کشور پس از کریسمس منصوب می شود. 
خانم شایده اقتصاددان و سیاستمدار رومانیایی در سال 1987 از آکادمی علوم اقتصادی در بخارست وابسته به دانشگاه برنامه‌ریزی اقتصادی و سایبرنتیک فارغ التحصیل شد. وی از سال 2012 هماهنگ کننده اتحادیه ملی شوراهای رومانی بود و از سال 2012 به عنوان وزیر مشاور در وزارت توسعه ملی فعالیت می کرد و در سال 2015 برای مدت شش ماه وزیر توسعه منطقه ای بود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала