ماموریت دیپلوماتیک

© Photo / Wikipedia سفارت روسیه در کابل تدابیر امنیتی را تقویت می کند
سفارت روسیه در کابل تدابیر امنیتی را تقویت می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چطور امنیت سفارت ها در کشور های مختلف تأمین می گردند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بعد از قتل اندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه، دستور تقویه امنیت نمایندگی های دولت روسیه در خارج ار کشور را صادر نمود.

حالا چطور امنیت دیپلومات ها تأمین میگردد؟

بعد از ترور سفیر روسیه در ترکیه، در سراسر جهان روی موضوع تأمین امنیت دیپلومات ها سرو صدا ها بلند شده است. سوالات زیاد بوجود آمده است، که مهمترین آنها، عبارت اند از: چطور مجرم توانست در نمایشگاه عکاسی آزادانه داخل شود، سرویس خاص امنیت ملی کجا بود، چرا در محل محافظین وجود نداشتند؟

به اساس توافقنامه وین، امنیت دیپلومات ها را کشوری پذیرنده، تأمین می نماید. معمولاً  سفارتخانه ها و قنسولگری ها تحت محافظه دولت پذیرنده قرار دارند، اما در خارج از نمایندگی دیپلوماسی هیچ کسی از ایشان دفاع نمی کند.

گلب ایواشینتسوف عضو شورای امور بین المللی و اسبق سفیر روسیه در میانمار و کوریائی جنوبی در این ارتباط ابراز نظر نموده گفت:

"معمولاً محافظین خارجی از جمله پولیس منطقه و یا افسران نوکریوال، نگهبان ما میباشند که از دروازه دخولی تاسیسات دیپلوماتیک نظارت می نمایند. سخنرانی سفیر در پشت میکرافون را که قید پروتوکل کاری میباشد، نمیتوان از چهار طرف توسط محافظین احاطه کرد. معمولاً در چنین مراسم محافظ در عقب میکرافون قرار نمیداشته باشد".

امنیت سفیران در نقاط گرم جهان چون سوریه، عراق و افغانستان توسط نیرو های امنیت دولتی تأمین میگردد. بطور مثال در کابل توسط نیرو های خاص محافظه میگردد و سفیر موتر تعقیبی دارد. برای دفاع  از دیپلوماتها جزوتانهای خاص "زاسلون" کشف خارجی اعزام میگردد که 20 سال قبل ایجاد گردید و منجمله وظیفه محافظه دیپلومات ها و تخلیه اتباع روسیه از نقاط گرم را بدوش دارد.

الکساندر کالوگین سفیر قبلی روسیه در یمن و اردون در شرایط خاص به کمک این نیرو های خاص خارجی روسیه ضرورت پیدا کرد و از آن مستفید شد.

کالوگین میگوید:

"وقتیکه من سفیر روسیه در یمن بودم، من نیز چنین محافظ را با خود داشتم، زیرا تهدید شده بودم و از روسیه به من محافظین را فرستادند. آنها اشخاص مجرب، مسلکی و آماده برای چنین وظایف بودند و از من دفاع کردند. در هر جا که میرفتم، منرا همرائی میکردند. میتوان در مقابل پول محافظین مسلکی را اجیر گرفت که حالا در همه جا عملی میگردد. وقتیکه در اردون سفیر بودم، بدون محافظین نوکریوال، محافظین خصوصی اردونی نیز وجود داشت".

اناتولی ادامیشین اسبق سفیر روسیه در ایتالیا و بریتانیا در این ارتباط گفت: معلوم است که بعضی سفارت های خارجی در مسکو سارمان های خصوصی محافظین را برای دفاع از دیپلومات ها اجیر میگرند. اما پرابلم در اینجا است که این محافظین حق داشتن سلاح را ندارند. برعلاوه در هر سفارت افسر خاص موظف از امور امنیتی وجود دارد، که باید در آمادگی مراسم با شرکت دیپلومات ها اشتراک ورزد. "نقش اساسی او این است تا نتنها از جان سفیر دفاع، بلکه وضع را تحلیل کند که سفیر به کجا میرود، آیا در انجا خطر وجود دارد و غیره"

سرگی گانچاروف رئیس انجمن کارمندان اسبق جزوتام خاص "الفا" روی این مساله نظریات خود را ارائه نموده گفت: در واقعه ترکیه تدابیر کافی اتخاذ نگردیده بود. حالا بعد از قتل سفیر روسیه، مقامات در سیستم محافظه دیپلومات ها تجدید نظر خواهد کرد.

او افزود:

"قتل تأمین نمایم، منجمله در کشور های که تهدید تروریستها وجود دارد. سفیر ها باید اشخاص با تامین امنیت کامل باشند."

نظرخواهی استیشن رادیوی "کومیرسانت اف ام" نیز نشان داده است که امنیت سفرای کشور های دیگر نیز کاملاً تامین نیست.

اکنون روسیه تقریباً در 150 کشور جهان سفارت دارد. امنیت آنها به بودیجه کافی ضرورت دارد. مشکل است بگویم که به چه قیمت تمام میشود، این مساله وابستگی به تدابیر امنیتی دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала