نمایندگان معترض مجلس: هوای پاک می‌خواهیم

© Photo / کسرانمایندگان معترض مجلس: هوای پاک می‌خواهیم
نمایندگان معترض مجلس: هوای پاک می‌خواهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: شماری از اعضای مجلس نمایندگان، در اعتراض به افزایش میزان آلودگی‌ هوای شهر کابل، دست به اعتراض زده می‌گویند که هوای موجود شهر کابل همه روزه از باشندگان پایتخت قربانی می‌گیرد.

این نمایندگان امروز، شنبه، یازدهم جدی، با حمل شعارهایی از قبیل حفاظت از محیط زیست مسوولیت همگان است، از ورود تیل‌های بی‌کیفیت و گردش وسایط جلوگیری شود، در داخل و بیرون از تالار مجلس نمایندگان دست به اعتراض زده خواستار هوای پاک شدند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان، از این حرکت اعتراضی شماری از نمایندگان استقبال کرده می‌گوید که باشندگان پایتخت همه روزه بدلیل افزایش میزان آلودگی‌ هوای شهر کابل قربانی می‌دهند. آقای ابراهیمی گفت: «متاسفانه پایتخت افغانستان، کابل، تاهنوز کانالیزاسیون ندارد، تراکم نفوس و تراکم ترافیک از عوامل اساسی آلودگی هوا می‌باشند. در این راستا مطابق به قانون دولت به خصوص حکومت که از صلاحیت‌های اجرایی‌اش است، کوتاه آمده است.» رییس مجلس نمایندگان افزود: «هوای موجود همه روزه از پایتخت‌ نشینان عزیز ما قربانی می‌گیرد. این نمایندگان به شکل تظاهرات خواهان هوای پاک در افغانستان به ویژه در شهر کابل شده‌اند.»
در همین‌حال، فوزیه کوفی نماینده ولایت بدخشان در مجلس نمایندگان و یکی از معترضان امروزی می‌گوید که استفاده از مواد سوختی بی‌کیفیت، عبور و مرور وسایط تاریخ گذشته، استفاده از مواد سوختی دودزا در داش‌های خشت‌پزی و حمام‌ها آب و هوای شهر کابل را در این روزها «به شدت» آلوده ساخته است. خانم کوفی افزود که با افزایش میزان آلودگی هوای شهر کابل، تعداد بیماران ناشی از هوای آلوده نیز در این شهر بیشتر شده‌اند. وی می‌گوید: «ما امروز با راه‌پیمایی مختصر خود خواستیم تا میزان آگاهی مسوولان را بالا ببریم. بارها که ما مسوولان را در تالار عمومی پارلمان خواسته‌ایم، متاسفانه نه برای بهبود آب و هوا اقدام کرده‌اند و نه هم جواب‌های شان قناعت بخش بود.»
فوزیه کوفی تاکید کرد که بدلیل نبود تعهد سیاسی، فساد گسترده در روند واردات تیل به افغانستان و توزیع وسایط تاریخ گذشته از عامل اصلی بی‌تفاوتی حکومت در قبال افزایش میزان آلودگی هوای شهر کابل است. او گفت: «سالانه نزدیک به سه هزار نفر در نتیجه تنفس آب و هوای خراب جان می‌دهند و مسوولان محترم هم بهانه کنند که هیچ چیزی در صلاحیت‌شان نیست. حداقل تیلی که به کابل وارد می‌شود و موترهای تاریخ‌ گذشته را می‌توانند کنترول بکنند. کثافاتی که در هوا وجود دارد و در حمام‌ها و داش‌های خشت‌پزی و مواد سوختی را که استفاده می‌شود، می‌توانند کنترول بکنند.»
همچنین محمد عبدو نماینده ولایت بلخ در مجلس نمایندگان و دیگر معترض امروزی، می‌گوید که حفاظت از محیط زیست مسوولیت تمام شهروندان به شمول مقام‌های دولتی است. آقای عبدو می‌افزاید که شهروندان نسبت به حفاظت از محیط زیست نقش بیشتری دارند. او تاکید کرد که دولت افغانستان به ویژه شهرداری‌ها و اداره حفاظت از محیط زیست مسوولیت دارند تا در راستای ساخت کانالیزاسیون‌های جدید، جلوگیری از ورود تیل‌های بی‌کیفیت در داخل شهر مکلفیت داردند تا اقدامات جدی‌تری را رویدست گیرند.
با این‌حال، این نمایندگان معترض می‌افزایند که آلودگی‌ بیش از حد هوای شهر کابل، باعث بوجود آمدن بیماری‌های زیاد سرطانی در این شهر شده است. به گفته آنان، زندگی و صحت شهروندان کابل بدلیل بلند رفتن میزان آلودگی آب و هوای این شهر با خطر جدی مواجه است. این نمایندگان تاکید می‌کنند که محرقه و ملاریا دیگر بیماری‌هایی است که بیشتر بدلیل آلودگی هوا بوجود می‌آید.
میزان آلودگی هوای شهر کابل در این روزها شکایت تمام باشندگان پایتخت‌ نشینان را نیز بالا کرده است. با رسیدن فصل سرما، معمولا همه ساله میزان آلودگی هوا در شهر کابل به اوج می‌رسد. آن طوری که برخی از شهروندان می‌گویند، یکی از دلایل اصلی آلوده شدن هوا در فصل سرد زمستان، استفاده اکثریت خانواده‌های از بخاری‌های زغالی می‌باشد. استفاده از بخاری‌های زغالی طی سال‌های اخیر در میان شهروندان افغانستان بدلیل گران بودن دیگر مواد سوختی از جمله چوب، گاز و تیل رونق بیشتری گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала