رییس بانک مرکزی: امسال پول افغانی در برابر دیگر اسعار از قوت بهتری برخورد بود

© Photo / کسرارییس بانک مرکزی: امسال پول افغانی در برابر دیگر اسعار از قوت بهتری برخورد بود
رییس بانک مرکزی: امسال پول افغانی در برابر دیگر اسعار از قوت بهتری برخورد بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های بانک مرکزی افغانستان، سال مالی 1395 خورشیدی را از نگاه اقتصادی برای دولت این کشور دشوار و غیرنورمال توصیف کرده، اما می‌گویند باوجودی که اسعار خارجی با تلاطم‌های بیشتری مواجه بود، اما پول افغانی در برابر این اسعار از ثبات و قوت‌ بهتری برخوردار ماند.

خلیل صدیق رییس بانک مرکزی، امروز شنبه، در یک نشست خبری که از کارکرد این بانک گزارش می‌داد، گفت که امسال ارزش پول افغانی تنها در برابر دالر امریکایی بیشتر از دو درصد بالا رفت. آقای صدیق افزود: «در سال 1395 باوجودی که اسعار و پول‌های اکثر کشورها با تلاطم‌های گسترده و وسیع مواجه بود، افغانی در برابر سایر اسعار از قدرت بهتری برخوردار بود. در مجموع در سال 95 بیشتر از دو درصد افغانی در برابر دالر تزئید ارزش داشت. در سال 1394 افغانی در حدود هفده درصد ارزش خود را در برابر دیگر اسعار خارجی از دست داد. برعکس در سال 95 خورشیدی، 2.6 درصد ارزش افغانی در برابر دالر بلند رفته است.»
رییس بانک مرکزی همچنین گفت که براساس برنامه‌ی از قبل طرح شده قرار بود که این بانک در سال جاری خورشیدی مبلغ پنجاه میلیون دالر به مجموع ذخایر اسعاری خود اضافه کند، اما بانک مرکزی توانسته حدود چهارصد میلیون دالر بر ذخایر اسعاری افغانستان بی‌افزاید. او تاکید کرد که در سال جاری برای حفظ ارزش پول افغانی و رشد اقتصادی افغانستان، بانک مرکزی از فروش اسعار استفاده کرده است. او گفت هرچند امسال اسعار زیادی به فروش گذاشته شد، اما مبلغ آن نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. خلیل صدیق می‌گوید: «در سال 95 در پهلوی فروش اسعار خارجی بخاطر ثبات پولی، ما توانستیم فروش اسعار بهادار را هم به تناسب سال‌های گذشته به یک سطح ریکارد برسانیم. در پایان سال مالی 1395، سطح فروش اسناد بهادار بانک مرکزی به چهل و سه میلیارد افغانی بالغ شده است. من فکر می‌کنم که در سال‌های گذشته این طور یک ریکاردی نداشته‌ایم و معمولا تا چهل میلیارد بوده اما امسال به چهل و سه میلیارد رسیده است که این پالیسی موفقانه و یکی از عوامل موفقیت این که ما بتوانیم ثبات پولی را در برابر اسعار خارجی حفظ کنیم، به فروش رفتن اسناد بهادار بانک مرکزی بوده است.»
رییس بانک مرکزی افغانستان همچنین گفت که انفلاسیون یا تورم پولی که در نیمه اول سال 1394 خورشیدی بیشتر از منفی چهار بود، به مراتب پایین آمده است. او افزود تورم پولی با علامت منفی مواجه باشد، نشان‌دهنده رکورد اقتصادی است. به گفته آقای صدیق، در صورت ادامه‌ی منفی بودن انفلاسیون میزان بی‌کاری‌ها و مشکلات اقتصادی افزایش می‌یابد. رییس بانک مرکزی افزود که پس از نیمه دوم سال گذشته‌ی خورشیدی، تورم پولی در افغانستان روبه تغییر شده و تا اخیر 1394 به مثبت تغییر کرد. او گفت: «در سال 95 اوسط نرخ انفلاسیون به 4.6 درصد رسید. 4.6 تورم پولی یا انفلاسیون در اقتصاد افغانستان با درنظرداشت شرایط افغانستان یک رقم کاملا قابل قبول است. هیچ چیز قابل تشویش یا این که گویا مشکلاتی برای اقتصاد افغانستان بوجود بیاورد. همه‌ی کشورهای همسایه که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی به مراتب در حالت بهتر از ما قرار دارند، اما سطح انفلاسیون شان بالاتر از افغانستان بین هفت تا ده درصد است. پیش‌بینی برای سال مالی 96 به نوعی است که ما تصور می‌کنیم که حدود 4.6 درصد سطح انفلاسیون ما خواهد بود. رشد اقتصادی سال گذشته سه درصد و سال آینده بین سه تا چهار درصد پیش‌بینی می‌شود. این ارقام دقیق نمی‌تواند باشد تنها پیش‌بینی‌هایی است که روی ارقامی که در دست هست، سنجیش شده است. این می‌تواند تغییر بخورد بالا و پایین بیاید اما ما تصور می‌کنیم که ممکن سال 96 از لحاظ اقتصادی سال بهتری در تناسب به سال 95 باشد.»
رییس بانک مرکزی می‌افزاید که یکی دیگر از عوامل ثبات پولی در افغانستان، اعتماد مردم نسبت به اقتصاد، کشور و وضع موجود به شمار می‌رود. به گفته او، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که 1396 مالی، سال بهتری از لحاظ سرمایه‌گذاری برای افغانستان خواهد بود. خلیل صدیقی هرچند از لحاظ‌های امنیتی پیش‌بینی‌های منفی در باره سال 96 وجود دارد، اما اتخاذ تدابیر جدید اقتصادی از سوی دولت، باعث اطمینان بیشتر مردم برای سرمایه‌گذاری باشد.
رییس بانک مرکزی افغانستان در عین‌حال، گفت که میزان صادرات افغانستان نیز در سال 1395 افزایش یافته و به هفت‌صد و هشتاد میلیون و رقم واردات به 5.4 میلیارد دالر رسیده است. به گفته او، بیلانس تجارتی افغانستان با کسر وسیع همراه است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала