هفت ارتش نیرومند شرق آسیا در سال 2016

© AFP 2023 / Vietnam News AgencyПервая вьетнамская подводная лодка класса Kilo 636 под названием "Ханой"
Первая вьетнамская подводная лодка класса Kilo 636 под названием Ханой - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افزایش رقابت های نظامی در شرق و جنوب شرق آسیا سبب شده کشورهای این منطقه اقدام به توسعه نیروهای مسلح و توانمندی های نظامی خود کنند، به گونه ای که هفت مورد از قوی ترین ارتش های جهان در سال 2016 به کشورهای این منطقه تعلق داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در سال 2016 در یک رقابت گسترده نظامی، با خرید تسلیحات و فناوری های نظامی پیشرفته توانمندی های خود را دراین زمینه افزایش دادند.
براساس اطلاعات تارنمای 'گلوبال فایر پاور'، در بررسی توانمندی نیروهای مسلح 126 کشور، چین در سال گذشته میلادی پس از امریکا و روسیه جایگاه سومین نیروهای مسلح قوی جهان را به خود اختصاص داد. 
‍در این رتبه بندی جهانی، جاپان رتبه بندی هفتم ، کوریای جنوبی یازدهم، اندونزی رتبه چهاردهم، ویتنام رتبه هفدهم و تایوان و تایلند رتبه نوزدهم و بیستم جهان را به دست آوردند.
در این رتبه بندی وضعیت نیروهای مسلح کشورها براساس شاخص های مختلف نظامی، اقتصادی و جغرافیایی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
رتبه بندی نیروهای مسلح کشورهای یاد شده در شرق و جنوب شرق آسیا نیز به ترتیب ذیل اعلام شده است. دراین فهرست صرفا برخی از توانمندی های نظامی این کشورها لحاظ شده است. 
1- چین: 
چین قوی ترین نیروهای مسلح در شرق آسیا و سومین ارتش قوی جهان پس از امریکا و روسیه را در جهان در اختیار دارد. این امر سبب شده تا تایوان به عنوان رقیب اصلی این کشور در منطقه به طور مستمر فعالیت نظامی این کشور را رصد کند.
چین دارای 9 هزار و 150 تانک، هزار و 770 سامانه راکتی مجهز به پرتاب های همزمان چندگانه ، 2 هزار و 942 فروند هواپیما، یک هزار و 230 فروند جنگنده، 802 فروند بالگرد، 200 فروند بالگرد نظامی، 68 زیردریایی و 138 کشتی دفاع ساحلی است.
علاوه براین طبق برخی گزارش ها ، چین به عنوان یکی از قدرت های هسته ای جهان 240 کلاهک هسته‌ای دارد که تاکنون 455 بار آزمایش هسته‌ای در سال های 1964 تا 1996 میلادی انجام داده است.
این درحالی است که براساس گزارش پایگاه تحلیلی خبری ' گلوبال فایر پاور' ارتش تایون در جایگاه دهم نیروهای مسلح در آسیا قرار دارد.
براساس گزارش روز یکشنبه اینا، طبق این گزارش در آسیا ارتش های جاپان رتبه چهارم، کوریای جنوبی رتبه ششم ، اندونزی رتبه هشتم و ویتنام نهمین رتبه را به خود اختصاص داده اند.
این تقسیم بندی براساس شاخص های متعددی از جمله میزان بهره مندی از تسلیحات به ویژه تسلیحات پیشرفته، تعداد نیروهای نظامی اعم از ذخیره و بالقوه فعال و همچنین وضعیت استراتژیکی کشورها انجام شده است.
2- جاپان
'شینزو آبه' نخست وزیر جاپان در حالی در مراسم سالگرد 'پرهاربر' در هاوایی اعلام کرد که کشورش هرگز جنگ دیگری را نمی افروزد که نیروهای نظامی این کشور سه فروند ناو هواپیمابر و و 287 فروند جنگنده ،678 تانک، 99 سامانه راکتی مجهز به پرتاب همزمان چندگانه، یک هزار و 590 فروند هواپیما،287 فروند جنگنده، 638 فروند بالگرد، 119 فروند بالگرد نظامی، 17 زیر دریایی، 6 کشتی دفاع ساحلی و 27 کشتی مین یاب در اختیار دارد.
چین و جاپان در آسیا به عنوان دو قدرت و رقیب اصلی منطقه محسوب می شوند. 
3- کوریای جنوبی
قدرت ستاد فرماندهی نظامی سئول با 406 فروند جنگنده و 214 سامانه راکتی مجهز به پرتاب های همزمان چندگانه، دو هزار و 381 تانک ، 15 زیردریایی ،80 کشتی دفاع ساحلی و 10 کشتی مین یاب، عمدتا عامل نگرانی کوریای شمالی است. 
کوریای شمالی که خود در رتبه 25 ارتش آسیا قرار دارد دارای توانمندی های نظامی هسته ای است. علاوه براین پشتیبانی های چین از کوریای شمالی تاکنون عامل بازدارنده مهمی در منطقه برای هر نوع اقدام غرب به ویژه امریکا علیه این کشور محسوب می شود. 
4- اندونزی
این کشور آسیای جنوب شرقی با بیش از 13 هزار جزیره، 66 کشتی دفاع ساحلی،12 واحد دریایی ضد مین و مقابله با دزدی دریایی و ماهیگیری غیر قانونی، 468 تانک، 86 سامانه راکتی مجهز به پرتاب همزمان چندگانه،420 فروند هواپیما،35 فروند جنگنده و دو زیر دریایی در اختیار دارد. 
این کشور از سال گذشته تا حدودی نسبت به کشتی های چینی در حال عبور از منطقه 272سختگیری بیشتری به خرج داده است. چینی ها 95 درصد از دریای جنوبی چین (از تایوان تا سنگاپور) را متعلق به خود می دانند، محلی که کشورهای منطقه برای ماهیگیری و فعالیت های دریایی نیازمند تعامل با چین از یکسو و با یکدیگر از سوی دیگر هستند.
5-  ویتنام 
این کشور جنوب شرق آسیا نیز قوی ترین صدا در رقابت با توسعه طلبی پکن در دریای جنوبی چین را داشته است.
ویتنام که در دهه 1970 با چین جنگید، اوایل سال 2016، اقدام به خرید 73 فروند هواپیمای جنگنده و 5 زیر دریایی کرد. 
این کشور دارای یک هزار و 470 تانک، یک هزار و 100 سامانه راکتی مجهز به پرتاب همزمان چندگانه و 5 زیر دریایی است.
آمریکا بزرگترین رقیب چین در آسیا، در سال جاری ممنوعیت فروش تسلیحات مرگبار را به ویتنام برداشت. 
'بونی گلیسر' کارشناس و مشاور ارشد اندیشکده مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آسیا در واشنگتن می گوید: افزایش قدرت دریایی ویتنام چالشی مهم برای چین در آبهای ساحلی این کشور خواهد بود.
6-  تایوان 
براساس گزارش این مرکز، تایوان دارای 4 زیر دریایی و 287 جنگنده ، 815 فروند هواپیما،307 فروند بالگرد، 91 فروند بالگرد نظامی، 2005 تانک،51 کشتی دفاع ساحلی و 4 کشتی مین یاب است. 
چین از دهه 1940 تاکنون تایوان را بخشی از خاک خود می داند. اختلافات چین و تایوان تاکنون چندین بار آنها را تا سرحد جنگ رودر روی هم قرار داده است. روابط چین و تایوان در سال 2016 پس از آغاز فعالیت رئیس جمهوری جدید در تایوان بیش از گذشته تیره شد.
چین، تایوان را بخشی از خاک خود می داند و مقام های دو طرف در سال 1992 میلادی به توافقی برای ینکه هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل چین واحد باشد، دست یافتند.
 چین با اعلام هشدار جدی به امریکا در مورد تایوان، تاکید کرد که پایبند نبودن واشنگتن به اصل «چین واحد» می تواند روابط دو کشور را دچار مشکل سازد.
اداره امور تایوان در دولت چین تاکنون در بیانیه های مختلف اعلام کرده است تصویب پیمان دفاع ملی سال 2017 امریکا که به این کشور برای فروش تسلیحات و ارتباطات نظامی گسترده تر با تایوان چراغ سبز نشان می دهد، یک اقدام نادرست محسوب می شود و چین با انجام آن به هر شکل ممکن مخالف است.
موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل پشتیبانی های امریکا از حکومت این جزیره، همواره از چالش های جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و امریکا بوده است.
در سال های 1990 میلادی تایوان 30 متحد دیپلماتیک داشت اما در حال حاضر شمار آنها به 21 کشور کاهش یافته است که عمدتا کشورهای کوچک و فقیر امریکای لاتین هستند.
7- تایلند
نیروهای مسلح این کشور جنوب شرق آسیا، بیستمین جایگاه ارتش های قوی از میان ارتش های 126 کشور دنیا در سال 2016 را به خود اختصاص داد.
تایلند با بیش از 513 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 63 میلیون نفر جمعیت ، دارای 551 هواپیما،76 هواپیمای جنگنده ،722 تانک،13 سامانه راکتی مجهز به پرتاب های همزمان چندگانه ،31 کشتی دفاع ساحلی و هفت کشتی مین روب دریایی است. این کشور زیردریایی ندارد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала