به زودی مرکز دیجیتلی پیشگویی آب و هوای افغانستان به کار آغاز می کند

© Flickr / NASA Goddard Space Flight CenterThe Pentagon may soon be forbidden from using Russian or Chinese weather satellites.
The Pentagon may soon be forbidden from using Russian or Chinese weather satellites. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره‌ی مستقل هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرد که مرکز دیجیتلی پیشگویی آب و هوای کشور، سال آینده فعال می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، محمد قاسم وفایی‌زاده، معین این اداره امروز (دوشنبه، ۱۳ جدی) در یک نشست خبری در کابل گفت که این مرکز جدید ظرفیت پیشگویی آب و هوای و سیلاب را دارد.

آقای وفایی‌زاده افزود که سیستم جدیدی که در این مرکز و تمام ولایت‌های کشور نصب می‌شود، این مرکز را قادر می‌سازد که به گونه‌ی خودکار معلومات هواشناسی تمام ولایت‌ها را به گونه‌ی همزمان و به زودترین فرصت ممکن، دریافت کند.

پیش از این مرکز هواشناسی کابل به گونه‌ی دستی (منوال) به پیش برده می‌شد.

این اداره بلند بردن ظرفیت‌های تخنیکی و مسلکی برای فراهم آوری معلومات هواشناسی در بخش‌های ترانسپورت، هوانوردی، اقلیم شناسی و سیستم هشدار قبلی را از جمله‌ی اولویت‌های کاری‌اش خواند.

آقای وفایی‌زاده همچنین گفت که در سال ۱۳۹۵، ۸۵ کارمند اداره‌ی مستقل هوانوردی ملکی کشور به هدف آموزش در بخش‌های پیش بینی آب و هوا، مشاهده، مدیریت کیفیت هواشناسی، اداره‌ی حریم فضایی و اطفاییه به هند اعزام شده‌اند.

به همین ترتیب، این اداره ۲۰ کارمندش را به ترکیه فرستاده و قرار است در چند روز آینده یک گروه ۱۲ نفری دیگر را نیز به ترکیه اعزام کند. پنج کارمندی که پیشتر به کشورهای کوریا، نیپال و جاپان به هدف آموزش فرستاده شده بودند، پس از سپری کردن دوره‌های مسلکی به کشور بازگشته‌اند.

این اداره همچنان از مصرف ۷۱ درصد بودجه‌ی انکشافی‌اش در سال ۱۳۹۵ و ساختن میدان‌های هوایی ولایت‌های نیمروز، فراه، کندز و خوست خبر داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала