راه ابریشم از افغانستان می‌گذرد

 /  مراجعه به بانک تصاویر راه ابریشم از افغانستان می‌گذرد
راه ابریشم از افغانستان می‌گذرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف‌غنی رییس جمهوری افغانستان، اعلام کرده که دولت چین قانع شده تا راه ابریشم از افغانستان بگذرد.

اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهوری افغانستان، اعلام کرده که دولت چین قانع شده تا راه ابریشم از افغانستان بگذرد.

اشرف‌غنی که شام روز گذشته با شماری از بزرگان و ریش‌سفیدان ولایت آشوب‌زده کندز دیدار و گفتگو می‌کرد، گفته است که افغانستان به یک بخش جدا ناپذیر آسیا مبدل و شده و از همین‌رو چین قانع شده تا راه‌ ابریشم از افغانستان بگذرد.

راه‌ ابریشم که نزدیک به دو هزار سال قدامت دارد، در گذشته از جمله راه‌های مهم اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای آسیای میانه، آسیای جنوبی، اروپا و افریقا به شمار می‌رفت اما این راه با گذشت زمان از استفاده ماند. حالا دولت چین درنظر دارد تا این راه را احیا کرده و با استفاده از وسایط مدرن امروز به گسترش تجارت خود با کشورهای مختلف جهان بگذرد. افغانستان در گذشته از بخش‌های مهم راه ابریشم به شمار می‌رفت و حالا نیز دولت این کشور تلاش دارد تا راه جدید ابریشم از این کشور بگذرد. 

اشرف‌غنی همچنین می‌گوید که شیرخان بندر، حیرات، آقینه و تورغندی از جمله بنادر خشکه افغانستان است و در سه سال آینده هرات و شیرخان بندر باهم وصل خواهد شد. به گفته او، با اتصال این دو بندر مهم تجارتی، نظام اقتصادی افغانستان باثبات‌تر خواهد شد. اشرف‌‌غنی می‌افزاید: «اولین تمرکز ما در شمال کشور در ایجاد راه آهن و دوم انتقال برق است. از این طریق افغانستان را به مرکز ثقل همکاری‌های منطقوی مبدل می‌کنیم.»

اشرف‌غنی گفته است که ولایت کندز در شمال شرق افغانستان نیز در حال مبدل شدن راه اتصال چین و ایران و از جانب دیگر راه وصل چین و ترکمنستان می‌باشد. به گفته آقای غنی، حکومت متعهد است تا سهولت‌های لازم را برای جذب همکاری سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاری آنان و همچنان تطبیق اصلاحات و پروژه‌های انکشافی در ولایت کندز فراهم نماید.

ولایت کندز از ناامن‌ترین ولایت‌های افغانستان به شمار می‌رود. سال گذشته شهر کندز به دست طالبان برای سه روز تحت کنترول جنجگویان طالبان قرار گرفت و امسال نیز در اوایل تابستان در آستانه سقوط قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала