اهدای کلید چهارده باب آپارتمان از سوی رییس‌جمهور به بازماندگان نیروهای دفاعی

© Flickr / Dean Saskey
key - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، به منظور ارج‌گذاری به قربانی‌های نیروهای امنیتی این کشور، به بازماندگان چهارده تن از این قربانیان کلید آپارتمان داد.

کلید این آپارتمان‌ها امروز در یک مراسم ویژه در مقر وزارت دفاع به شماری از بازماندگان قربانیان نیروهای هوایی و زمینی داده شد.

اشرف‌غنی در مراسم اهدای کلید این آپارتمان‌ها گفت که رسیدگی به خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی در اولویت کاری حکومت وحدت ملی قرار دارد. آقای غنی از اهدای کلید این آپارتمان‌ها به عنوان «قسط اول» برنامه دولت برای رسیدگی به خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی افغانستان یاد کرد. وی گفت: ‌«این تعهد من است که در برنامه خانه‌سازی سه سال آینده خانواده‌های شهدای قوای دفاعی و امنیتی ما در اولویت قرار خواهند داشت. اول شما (بازماندگان قربانیان نیروهای امنیتی) بعد تمام ملکی‌ها. این چهارده باب آپارتمان که امروز به مستحقین سپرده شد، به مثابه قسط اول این برنامه بزرگ است.»

اشرف‌غنی همچنین افزود که رسیدگی به وضعیت تمام نیروهای امنیتی افغانستان مهم‌ترین مسوولیت او به شمار می‌رود. به گفته او، برای انجام این مسوولیت، طی دو سال گذشته تغییرات عمده‌ی رونما شده است. اشرف‌غنی از تغییرات برای رسیدگی به نیروهای امنیتی، تعیین افراد جدید در کمیسیون تدارکاتی وزارت دفاع یادآوری کرده گفت که براساس این تغییرات فساد نیز کاهش یافته است. اشرف‌غنی معتقد است که وجود فساد در چگونگی تدارکات نیروهای امنیتی منجر به افزایش تلفات این نیروها می‌شود. آقای غنی می‌گوید: «فساد سبب می‌شود که تلفات زیاد شود و فسادی که باعث افزایش تلفات شود، برای من، سربازان اردو و مردم قابل قبول نیست. لازم است در عالم اسباب تمام آن امکانات را در نظر بگیریم که در کاهش تلفات کمک می‌کند. هفته گذشته در جلسه سرقوماندانی اعلا که در آن وزیران داخله، دفاع و دیگران نیز شرکت داشتند روی موضوع جلوگیری هرچه بیشتر تلفات بحث همه‌جانبه شده و تصامیمی گرفته شد.» رییس‌جمهور غنی در توضیح اتخاذ تصمیم‌هایی برای کاهش تلفات نیروهای امنیتی افغانستان گفت: «اگر عساکر کلاه و البسه و سایر تجهیزات مورد ضرورت خود را به کار نبرند، احتمال تلفات افزایش می‌یابد. بنا براین هدایت دادم که به تجهیز نیروهای دفاعی و امنیتی باید توجه جدی شود و هیچ گونه غفلت در زمینه پذیرفتنی نیست.»

اشرف‌غنی در عین حال افزود که برای رسیدگی به زخمیان نیروهای امنیتی نیز تدابیر خاصی رویدست گرفته شده و در تداوی این زخمیان از «بهترین» ادویه استفاده خواهد شد. وی تاکید کرد که ادویه «ارزان» برایش قابل قبول نیست.

رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در جمعی از نیروهای اردوی ملی خطاب به مخالفان مسلح دولت گفت که طی دو سال گذشته محاسبه شان در باره احتمال گسترش فعالیت‌های شان در افغانستان غلط بوده و پس از این چنین محاسبه‌هایی را تکرار نکنند. وی گفت: «پیام من به دشمنان افغانستان واضح است. دو سال پیش محاسبه غلط کردید، پارسال محاسبه غلط کردید، اما محاسبه غلط تان را تکرار نکنید. در این خاک اگر با هدف شوم بنگرید، گورتان خواهد باشد.»

در همین‌حال، عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان نیز، می‌گوید که دولت تاکنون در حد توان خود در زمینه‌های معیشت و تحصیل بازماندگان قربانیانی نیروهای امنیتی توجه کرده است. آقای حبیبی گفت: «در سال 1395 به تعداد هشتاد و پنج تن از وارثین شهدا و معلولین جهت ادامه‌ی تحصیلات به دانشگاه خصوصی دنیا معرفی شده‌اند. کار اعزام 240 تن از وارثان شهدا به بورسیه‌های کشور دوست هندوستان در حال تکمیل شدن است. به طور دوامدار در هفته شهید و سایر مناسبات از خانواده‌های شهدا و معلولین وارثی صورت گرفته و می‌گیرد. سهولت‌های دسترسی به خدمات صحی اعضای خانواده‌های شهدا و معلولین دارای کتابچه‌های صحی می‌باشند و از طریق شفاخانه سردارمحمد داوودخان و مراکز صحی اردوی ملی در ولایات تداوی می‌گردند.»

وزیر دفاع در عین‌حال تاکید کرد که برای شماری از خانواده‌های قربانیان نیروهای اردوی ملی نمرات رهایشی در مناطق مختلف افغانستان توزیع شده است. او گفت که روند توزیع نمرات رهایشی به خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی ادامه دارد.

در همین‌حال، برهان‌الدین یک تن از بازماندگان نیروهای امنیتی افغانستان نسبت به اقدام دولت برای رسیدگی به خانواده‌های قربانیان این نیروها ابراز خرسندی کرده می‌گوید که دفاع از کشور مسوولیت تمام شهروندان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала