پیروزی روسیه بر امریکا

© AFP 2023 / Natalia Kolesnikovaپیروزی روسیه بر امریکا
پیروزی روسیه بر امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه حالا دیگر نمی گذارد که امریکا یک ابرقدرت باشد و نمی خواهد در قضایای منطقه بخصوص افغانستان که با کشورهای آسیای میانه هم سرحد دارد دخالت کند.

روسیه مانع بیرون شدن نام گلبدین حکمتیار، از فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد. روزنامه وال استریت جورنال از قول سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشته است که این کشور پیشنهاد بیرون شدن نام حکمتیار را به حال تعلیق درآورده است و بررسی های آن را نیازمند زمان بیشتر گفته است. اکنون که روسیه خواستار توضیحات درباره چگونگی بیرون شدن نام حکمتیار از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است روند برداشتن تحریم ها بر حکمتیار شش ماه به تعویق می افتد. اما هدفی که روسیه را واداشته تا است تا روند رفع این تحریم ها را به حالت تعویق درآورد چیست؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: شورای امنیت پانزده عضو دارد که پنج تای آن اعضای دایمی هستند که حق وتو دارند. این فقط روسیه نیست که به خارج شدن حکمتیار از لیست سیاه اعتراض دارد بلکه یک کشور دیگر هم وجود دارد که به این قضیه اعتراض دارد. فرانسه نیز به این موضوع اعتراض کرده است. این کشور ادعا دارد که در جریان یک انفجار در آنجا تعداد زیادی از هموطنان آنها کشته شده اند که با برنامه و عملیات حزب اسلامی بوده است و روسیه هم می گوید در جریان چند سالی که ما در افغانستان حضور داشتیم هفده هزار نفر ما کشته شده و تعداد زیادی نیز زخمی شده اند.
وی افزود: در آن وقت حزب اسلامی حکمتیار حزبی قوی و نیرومندی بوده است و در این کشتارها نقشی اساسی داشته است. اما حالا ما به شورای امنیت بر می گردیم. هنوز این مساله بیرون شدن نام حکمتیار از لیست سیاه در برنامه شورای امنیت مطرح نشده و تا هنوز شامل برنامه نگردیده است. همچنین کشورهایی که مخالف هستند مخصوصا پنج کشوری که عضو دایمی شورای امنیت هستند و حق وتو دارند، حق دارند که تا شش ماه این موضوع را به تعویق بیندازند. البته این پرانسیو های بین المللی است. کشورها می توانند بعد از شش ماه ابراز نظر کنند حتی اگر بخواهند می توانند بگویند که ما هنوز ارزیابی نکرده ایم باز هم وقت بگیرند و شش ماه را به یکسال تبدیل کنند. پس به باور من نام حکمتیار حداقل تا شش ماه دیگر از لیست سیاه بیرون نخواهد شد.
سعیدی، با بیان اینکه بیرون کردن نام حکمتیار از لیست سیاه به صلاح افغانستان نیست، می گوید: افغانستان می تواند تقاضا داشته باشد اما حتما نباید این کار انجام شود. در توافقنامه با حزب اسلامی هم دولت افغانستان ضمانت نکرده است که حتما نامش از لیست سیاه بیرون می آید، فقط گفته است که ما تلاش می کنیم که این کار انجام شود. دولت افغانستان هم عضو شورای امنیت نیست که به طور تضمینی این کار را انجام دهد. حکومت و حکمتیار قراردادی امینتی امضا کرده است و صلح هم خوب است اما حکمتیار تا امروز از مردم افغانستان معذرت خواهی نکرده است، سلاح هایی را که در دست دارد هنوز تسلیم نکرده است و همچنین از روزی که حکمتیار توافقنامه را امضا کرده است به افغانستان صلحی نیامده است. 
استاد دانشگاه، معتقد است، این بار روسیه با قدرت بیشتری وارد میدان شده است و گفت: روسیه می داند که افغانستان برای آمریکا زخم خونینی است امریکا در افغانستان گیر مانده است یعنی به دام افتاده است روسیه حالا دیگر نمی گذارد که امریکا یک ابرقدرت باشد می خواهد و در قضایای منطقه بخصوص افغانستان که با کشورهای آسیای میانه هم سرحد دارد دخالت کند. روسیه این را تحمل ندارد که امریکا نه پایگاه نظامی داشته باشد، افغانستان هم به دست امریکا باشد، سوریه هم به دست وی باشد، عراق هم به دست وی باشد بعد از این می داند که آمریکا میدان سیاست را باخته است. 
وی افزود: روسیه تمام تلاش خود را علیه داعش و امریکا به کار بسته است و تاکنون سه جلسه در این مورد و در حمایت طالبان علیه داعش برگزار کرده است. یکی از این جلسات در چین، دیگری در پاکستان و آخری در مسکو بوده است. 
سعیدی در اخیر گفت: در واقع افغانستان حالا میدان رقابت های قدرت های بزرگ شده است و حکومت داران افغانستان مانند عبدالله و اشرف غنی عددهای کوچکی هستند که هیچ نقشی در آن نمی توانند ایفا کنند. با این وجود در حال حاضر این روسیه است که قدرتمند جلوه می کند و دست بلندی دارد و در سال آینده هم خواهیم شنید که روسیه است که در افغانستان حرف اول را می زند نه امریکا.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала