در نظر سنجی هم باید دروغ بگویند

© Zuhal Sarhadدر نظر سنجی هم باید دروغ بگویند
در نظر سنجی هم باید دروغ بگویند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر اشرف غنی با لقب متفکر دوم جهان توانست پیروز انتخابات شود اینبار با آمار دورغین نظرسنجی ها نمی تواند مردم را فریب دهد و بر حقایق افغانستان سرپوش بگذارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خانه آزادی افغانستان در سه حوزه سیاست خارجی، جنگ و صلح و توسعه زیربنایی اقتصادی حکومت وحدت ملی را با دولت گذشته طی نظرسنجی مقایسه کرده است و برمنای آن حکومت حاضر در حوزه سیاست خارجی نسبت دولت کرزی موفق تر عمل کرده است.
این در حالی است که چندی قبل طی یک نظرسنجی بیش از 70 درصد از مردم از عملکرد حکومت وحدت ملی ناامید بودند که ریاست جمهوری آن را مربوط به توقع های بالای مردم دانست.
آنچه از این نظرسنجی بر می آید، سرپوش گذاشتن بر اشتباهات حکومت وحدت ملی طی دو سال و نیم گذشته و وخیم نشان دادن وضعیت کشور در حکومت گذشته است اما با نگاهی به دوران ریاست اشرف غنی می توان گفت که این نظر سنجی با واقعیت مغایرت دارد به مانند لقب متفر دوم جهان که فریبی بود برای پیروزی انتخاباتی.
این آمار تنها پروژه ای بوده در راستای بهتر نشان دادن اوضاع جای کشور در حالی که نسبت به دولت گذشته، افغانستان در جنگی گسترده به سر می برد، یک ولایت تنها در یک سال دو بار سقوط می کند و چندین ولایت در آستانه سقوط قرار دارد، نفوذ داعش در شمال و فساد و مواد مخدر به ارقامی به سابقه رسیده اند.
با توجه به حکومتی به مانند وحدت ملی که هیچ سنخیتی با کلمه وحدت ندارد و رییس جمهوری که تنها بر انحصار طلبی و انزوای مقامات مخالف تلاش کرده و دو سال نیم گذشته را وقف جدال با نزدیک ترین مقامات به حکومت گذرانده است، آیا میتوان بر صحت نظر سنجی نهادی زیر سایه چنین حکومت و مقاماتی اطمینان داشت؟
فساد و امتیازدهی چنان در این حکومت ریشه دوانده که به راحتی آماری دور از واقعیت اریه شده تا سرپوشی بر حقایق تلخ افغانستان باشد اما چنان ناامیدی در میان مردم از حکومت و ناامنی در کشور گسترش دارد که این نظرسنجی می ماند برای اشرف غنی تا در سخنران خود بر آماری دروغین اکتفا کند.
همچنین این نظرسنجی نشان می دهد که درصد زیادی از مردم در مورد توسعه زیربناهای اقتصادی خوش بین هستند اما با وجود بی شمار قراردادهای که برای توسعه امضا شده و در فساد استفاده می شود و زیرساخت های ولایت ها در غارت طالبان نابود می شود آیا همچنان مردم درگیر فقر و بی کاری از توسعه و پیشرفت خوشحال هستند؟
از هرجهت که به چنین نظرسنجی نگاه کنیم به دور از واقعیت و زندگی جاری مردم می باشد و تنها در راستای آنچه حکومت و مقامات دیکته کرده اند به نشر رسیده است زیرا دیگر هیچ ولایتی در امنیت به سر نمی برد و کشور در بحران هزاران هزار مهاجر اخراج شده و یک میلیون بی جاشده داخلی دسته پنجه نرم می کند و هراس طالب و داعش جز جدای ناپذیر مردم شده است.
حال حکومت هر چه در توان دارد صرف نهادهای چون خانه آزادی کند تا به چنین خروجی های دست یابند که از اشرف غنی قهرمانی برای افغانستان بسازد در حالی که مردم اگر همواره در کنار حکومت بوده اند و با تمامی جنگ ها و مصیبت ها چشم امید به آینده داشته اند اکنون با همین حکومت و چنین رییس جمهوری، بدبینانه به زندگی می نگرند.
جنگ، مقامات معامله گر، فساد گسترده و زیرپا گذاشتن قانون از حقایق افغانستان است که نمی توان با یک نظرسنجی بر آن سرپوش گذاشت زیرا مردم هر روز و هر لحظه تانوان بی کفایتی مقاماتی را می دهند که با هر امتیاز و پولی حاضر به فروختن این سرزمین هستند.
فریب اذهان عمومی با یک نظرسنجی بدور از واقعیت نه تنها برای حکومت وحدت ملی سودی ندارید بلکه روز به روز بر فاصله مردم از حکومت می افزاید و مردم بی اعتماد تر به دولت و قانون می شوند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала