زمان مصرف گروه های تروریستی و مخلفین میانه رو مورد حمایت حاکمیت اوباما در سوریه به پایان میرسید

© Sputnik / Aleksey NikolskyiВстреча президентов России и Турции Владимира Путина и Реджепа Тайипа Эрдогана в Санкт-Петербурге
Встреча президентов России и Турции Владимира Путина и Реджепа Тайипа Эрдогана в Санкт-Петербурге - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مناسبات روسیه و ترکیه در حل معضلات سوریه


 قرار معلوم در اخیر سال ۲۰۱۶ روسیه و ترکیه توافق نامه آتش بس را در سوریه به تصویب رسانیدند و امریکا را در عرصه به حاشیه کشانیدند. نا گفته نماند که سال گذشته هر دو کشور بیشتر وقت خود را مصرف اتهامات بالای همدیگر نمودند ، بعد از این که ترکیه طیاره روسیه را در مرز این کشور با سوریه هدف قرار داد. اما عقل سلیم، جای لجاجت را دروجود رهبری ترکیه گرفت و اوردغان حاظر شد از روسیه عفو بخواهد. همین بود که در اخیر سال گذشته حکومت های هردو کشور به شکل غیر قابل انتظار به « میانه رو های صادق» در امرآتش بس در سوریه مبدل گردیدند.
این موافقت نامه بین روسیه ٬ترکیه٬ ایران٬ حکومت سوریه و جنگجویان مورد حمایت ترکیه امضا گردید.
به گفته ولادیمیر پوتین اعلان آتش بس صرف اولین قدم است و بعدآ اسنادی دیگری به امضاً می رسد که به اساس آنها پروسه صلح تامین خواهد شد.
قوای سوریه از ساعت۱۲ بجه شب ۲۹ دیکابر رسمآ آتش بس را اعلان نمودند. پوتین اظهار نمود که تامین مواد امضا شده در موافقت نامه هنوز بسیار مورد سوال است ٬ وزیر خارجه ترکیه در روز ۲۹دیکابر اظهار نمود که بین ترکیه و حکومت سوریه مذاکرات مستقیم صورت نمیگیرد. اما به هر ترتیب، هدف این موافقت نامه بسیار واضع است، یعنی شکستن اتحاد خاموشانه ایکه بین گروه های تروریستی و گروپ های معتدل وجود داشت، تا بدین شکل بتوان حملات گسترده را بالای شان سازمان داد. بدون شک این امریست مشکل و منجر به مشکلات معیین خواهد شد.
اهمیت کلیدی در ایجادی اتحاد جدید مسکو و انقره را تصرف شهر حلب توسط قوای حکومت مرکزی سوریه داشت. رژیم اسد حمایت روسیه و ایران توانست این شهر را به صورت کل درکنترول خود درآورد و پروسه جنگ را به مسیر دیگری بکشاند. گروه های را که قسمت از آنها تحت حمایه ترکیه و کشور های خلیج فارس قرار داشتند٬ به شکل پرگنده عقب نشینی نمودند٬ روسیه و ترکیه در مورد برآمدن شان داخل مذاکره گردیدند.
روسیه و ترکیه ،با وجود همه چالش های موجود ، باهم مصالحه مهمی را طرح نمودند که منجر به آتش بس درطول شش سال اخیر در جنگ سوریه گردید. روسیه تمامی اداره این پروسه را در دست گرفت و انقره نیز خواست تا فرصت را از دست ندهد ٬ وی متحدین خود را تنها نگذاشت و در شمال سوریه منطقه ای را برای استقرار شان فراهم نمود.
گذار حوادث بدون اشتراک جان کیری صورت گرفت٬ شخصی که چندین سال کوشش بی ثمر را از طریق دیپلوماتیک برای حل این بحران در سوریه انجام داد.
اعلان مصالحه درنیمه شب ۲۹ دیکابر تهداب قطع حمایت از مخالفین مسلح را از طرف غرب و عرب برای سرنگونی بشراسد گذاشت. و دیگر اینکه راه را برای حل معضله و مذاکرات هموار نمود.
ناگفته نماند که در حل قضایای سوریه زمان بسیار پراهمیت است. روسیه و ترکیه فعلآ از پروسه گذار قدرت در واشگتن به دقت نظارت میکنند ٬هر دو کشور کوشش می کنند تا همه تلاش های اخیر اداره اوباما را ،در تیره نمودن مناسبات امریکا با روسیه و ترکیه ، نادیده بگیرند و تمامی توجه خود را متمرکز به آن ساخته اند که ترامپ چه شکلی شروع پروسه را در قضایای سوریه در دست می گیرد. دونالد ترامپ نه تنهامخالف گروه های تروریستی در سوریه است، بلکه به وفاداری گروه های به اصطلاح میانه رو سوریه، که مورد حمایت اداره اوباما است، نیز شک دارد و اشاره نمود که اداره وی امکانات مبارزه مشترک را با روسیه در مقابله با تروریزم در سوریه در نظر دارد.

قسمی که در بالا اشاره نمودیم ، بعد از سالها سفر های دیپلوماتیک کیری در روند اخیر مذاکرات کاملآ امریکا از پروسه دور باقی ماند. به نظر بعضی از ناظرین همین عدم حضور کیری در نشست اخیر امضای این توافق نامه را عملی ساخت، کیری هم اقرار نمود که روسیه قادر شد اوضاع را در سوریه به نفع صلح دگرگون نماید ٬ اما به تامین صلح در این کشور هنوز نایل نیامده. درست است که تامین صلح دوستان بدون شک پروسه یی است طویل٬ با وجود وعده های ترکیه٬ هنوز بخش زیادی از گروه های مسلح این موافقت نامه را امضا ننموده که روسیه و رژیم اسد را وادار خواهند ساخت تا از عملیات نظامی برای سرکوبی شان استفاده نمایند. و جای شک نیست که با آمدن ترامپ موقف سوریه و متحدین وی به مراتب تقویت بیشتر خواهد یافت، اما برعکس 
زمان مصرف نیرو های مخالف سوریه، چه گروه های تروریستی و چه هم مخلفین میانه رو مورد حمایت حاکمیت اوباما، به پایان خواهد رسید

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала