اشرف‌غنی: کار ما اجرای معاهده هیرمند است

© Photo / ارگغنی
غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، با اشاره به امضای معاهده هیرمند میان دولت‌های وقت افغانستان و ایران بر سر چگونگی تقسیم آب رودخانه هیرمند یا هلمند، می‌گوید که این معاهده کاملا به نفع افغانستان و دولت این کشور مسوولیت دارد تا آن را تطبیق کند.

آب رودخانه هیرمند که از ولایت جنوبی هلمند سرچشمه می‌گیرد، با عبور از بند کمال خان در ولایت نمیروز، به دریاچه «هامومن» می‌ریزد. این دریاچه میان افغانستان و ایران مشترک است. رودخانه هیرمند از رودهای پرآب کشورهای منطقه به شمار می‌رود، اما طی سال‌های اخیر بدلیل خشکسالی‌های پیهم‌ آب این رودخانه کمتر شده است.

معاهده تقسیم آب هیرمند در سال 1351 خورشیدی توسط موسی‌ شفیق نخست وزیر وقت افغانستان و عباس هوید نخست وزیر وقت ایران به امضا رسید.

اشرف‌غنی با اشاره به این معاهده می‌گوید که اجرای آن کاملا به نفع افغانستان است. آقای غنی که امروز سه‌شنبه، در سیمیناری به مناسبت نودمین سال تولد موسی شفیق در وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد، گفت که ادعای بیشتر از این معاهده صورت گرفته نمی‌تواند. رییس‌ جمهور افغانستان از امضای معاهده هیرمند به عنوان مهم‌ترین اقدام موسی شفیق در طول کمتر از یک سال کارش به عنوان نخست وزیر یاد کرده گفت: ‌«یکی از کارهای مهم او (موسی شفیق) معاهده میان افغانستان و ایران در مورد دریای هلمند بود که در زمان صدارت او منعقد گردید. این معاهده در همان زمان به تصویب شورای ملی رسید و از طرف پادشاه توشیح شد. در مورد این معاهده بالای شفیق صاحب انتقادها شد و فشارهای زیادی صورت گرفت که این معاهده منعقد نشود. ولی شفیق به این نظر بود که افغانستان و همسایه‌ها باید منافع مشترک شان را درک کنند و در برابر همدیگر نه به حیث رقیب، بلکه به حیث دوست رفتار نماید.» اشرف‌غنی به خوانش گرفتن ماده پنجم معاهده هیرمند افزود: «ایران هیچ‌گونه ادعایی بر آب هلمند بیشتر از مقداری که طبیق این معاهده تثبیت شده است، ندارد. حتا اگر مقدار بیشتر آب در دلتای سفلای هلمند میسر هم باشد و مورد استفاده ایران هم بتواند قرار گیرد.»

رییس جمهور افغانستان با ابراز قدردانی از موسی شفیق نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین این کشور، افزود: «حال کار ما تطبیق این معاهده است؛ معاهده‌ای که سرتاسر به نفع مردم، دولت افغانستان و به نفع صلح و ثبات است.»

چگونگی استفاده از آب رودخانه هیرمند، از سال‌ها به این سو به عنوان یکی از نقاط اختلافی میان دولت‌های افغانستان و ایران بوده است. برخی از مقام‌های دولتی افغانستان پیش از این گفته بودند که ایران در راه ساخت بند کمال خان در ولایت نیمروز ممانعت ایجاد می‌کند. دولت ایران معتقد است که با ساخت این بند آب رودخانه هیرمند که باید به دریاچه هامون بریزد، تغییر مسیر داده می‌شود.

در همین‌حال، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز، از امضای معاهده هیرمند به عنوان مهم‌ترین اقدام موسی شفیق در دوران نخست وزیری‌اش یادآوری کرده است. آقای ربانی با اشاره به موسی شفیق گفت: «او با مذاکره دشوار و موفقانه معاهده هیرمند را در بیست و دوم حوت 1351 خورشیدی با جانب ایران امضا کرد. این معاهده یکی از بهترین موافقت‌نامه‌هایی بود که افغانستان امضا کرده است.»

موسی شفیق نخست وزیر و وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، در سال 1308 خورشیدی در ولایت ننگرهار متولد شد. آقای شفیق تحصیلات ابتدایی را در افغانستان و بخشی از تحصیلات عالی خود را در دانشگاه الزهر مصر به پایان رساند. او در دوران پادشاهی ظاهرشاه پس از کار در پست‌های مهم دولتی، در سال 1350 خورشیدی به عنوان وزیر امور خارجه و در سال 1351 به عنوان نخست وزیر افغانستان معرفی شد. آقای شفیق کمتر از یک سال به عنوان نخست وزیر کار کرد. اعضای کابینه او در مدت دو روز از سوی مجلس مورد تایید قرار گرفتند.

با سقوط رژیم پادشاهی و رویکار آمدن نظام جمهوری در افغانستان، موسی شفیق برای مدتی زندانی شد. او پس از آزادی به زندگی عادی برگشت اما در کودتای هفتم ثور سال 1357 خورشیدی دو باره زندانی و در بیست و چهارم همین ماه به قتل رسید. از موسی شفیق برخی از آثار نوشتاری نیز بجا مانده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала