دولت افغانستان روز به روز کنترول بیشتری از خاک اش را از دست می دهد

© Photo / وزارت داخله دولت افغانستان روز به روز کنترول بیشتری از خاک اش را از دست می دهد
دولت افغانستان روز به روز کنترول بیشتری از خاک اش را از دست می دهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرده است که افغانستان در حال حاضر بر 63 درصد خاک این کشور کنترول دارد و نسبت به سال گذشته 9 درصد خاک را به طالبان واگذار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری "بخدی"، این اداره با نشر گزارش تازه گفته است که کنترول دولت افغانستان بر خاک این کشور از 72 درصد به 63 درصد کاهش یافته و همزمان شورشیان مسلح بر مناطق بیشتر کنترول پیدا کرده اند.  این در حالی است که اداره بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان در ماه اسد سال روان خورشیدی در گزارشی گفته بود که دولت افغانستان در 5 ماه نخست سال 2016 کنترل پنج درصد از مناطق تحت حاکمیت خود را از دست داده است. از سویی هم این اداره در گزارش تازه‌ی خود گفته که چالش‌ها برای بازسازی افغانستان در سال 2017 میلادی در افغانستان نگران کننده است.
جان سپکو، رییس این دفتر گفته است که حکومت امریکا هنوز هم حقوق هزاران سرباز، معلم و خدمه‌ی خیالی را در افغانستان پرداخت می ‌کند.بر اساس گزارش، پول مالیات دهندگان امریکا هنوز هم با پرداخت حقوق کارمندان خیالی به هدر می ‌رود و با وجودی که این کشور بیش از 115 میلیارد دالر در افغانستان هزینه کرده، هنوز هم وضعیت این کشور بهبود نیافته است.
به باور جان سوپکو با وجودی که نیروهای امنیتی افغانستان پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند؛ اما هنوز هم نمی ‌توانند امنیت کشور خود را به تنهایی تامین کنند و وابسته خارجی‌ها هستند.
آقای سپکو همچنان گفته است، با وجودی که امریکا بیش از هشت میلیارد دالر برای محو مواد مخدر در افغانستان مصرف کرده؛ اما هنوز هم این پدیده بخش بزرگی از تامین مالی گروه‌های تروریستی به شمار می ‌رود.
در این گزارش همچنان به وجود فساد اداره گسترده در افغانستان اشاره شده و گفته که میزان پرداخت رشوه بیشتر از درآمد دولت از منابع عایداتی است. 
در گزارش آمده است که: "اکنون بخش بزرگی از مردم افغانستان به این باور رسیده‌اند که پرداخت رشوه جزیی از زندگی شان است، در سال گذشته‌‎ی میلادی میزان پرداخت رشوه، بیشتر از درآمد دولت از منابع عایداتی مانند گمرکات، مالیات و تعرفه‌ها بوده است."
گفته شده که این مشکلات چالش‌ها را برای بازسازی این کشور جدی ساخته و اکنون دولت افغانستان نیز در موقعیتی نیست که به گونه‌ی کامل فساد را محو کند.
در این گزارش همچنان آمده است، مدارکی وجود دارد که گروه طالبان به قیمت خیلی پایین تر توانسته اند، تجهیزات نظامی و اسلحه‌های امریکایی را از عساکر افغان به دلیل پایین بودن قیمت آن خریداری کنند.
پیشتر گزارشی که از سوی مرکز همکاری بین‌المللی به ماموریت ملل متحد اوایل امسال نشر شد، مشخص کرده بود که حکومت افغانستان درسال 2010 به 67 درصد ولسوالی ها دسترسی داشته و در سال 2015 این رقم به 61 ولسوالی رسیده است.
اداره سیگار پیش از این از افزایش تلفات نظامیان افغان در سال جاری نیز ابراز نگرانی کرده بود.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала