کاربرد واژه‌های خارجی در فیلم‌های افغانستانی پایان می‌یابد

© Fotolia / Fabioderbyکاربرد واژه‌های خارجی در فیلم‌های افغانستانی پایان می‌یابد
کاربرد واژه‌های خارجی در فیلم‌های افغانستانی پایان می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با بیان اینکه کار گروه ویژه امنیتی برای نگهداری آثار باستانی شکل گرفته ، گفت: قرار است کاربرد واژه‌های خارجی در فیلم‌های افغانستانی پایان یابد.

به گزارش سپوتنیک،«صابر مومند» سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با اشاره به مناطق باستانی افغانستان گفت: تمام مناطق باستانی کشور از سوی این وزارت شناسایی شده و گروه مشخص امنیتی برای نگهداری آن، انتخاب شده‌اند.

ترویج فرهنگ افغانستانی با روند آگاهی دهی خانه به خانه

مومند با بیان اینکه وزارت اطلاعات و فرهنگ بدنبال ترویج فرهنگ افغانستانی است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره هنر و تقدیر از هنرمندان افغانستانی گام موثری برای بهبود هنر و حمایت از هنرمند محسوب می‌شود.

وی از روند آشنا کردن خانه به خانه افغانستانی‌ها با فرهنگ اصیل افغانستان در ولایت‌ها خبر داد و اظهار داشت: افغانستان فرهنگ‌ها و مردم مختلف در خود داشته و وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز تلاش کرده تا از طریق آگاهی‌دهی، این فرهنگ‌ها را تقویت کند.

از کاربرد واژه‌های خارجی و دور از ادبیات در فیلم‌ها جلوگیری می‌شود

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ با اشاره به کاربرد واژه‌های خارجی و دور از ادبیات افغانستانی در فیلم‌های افغانستانی گفت: ریاست افغان فیلم برای بهبود وضعیت سینمای کشور تلاش‌های فراوانی انجام داده و از واژه‌های خارجی جلوگیری خواهد کرد.

صابر مومند افزود: برخی سازندگان خصوصی فیلم‌های را تولید کرده که با فرهنگ افغانستانی سنخیتی ندارد، بر همین اساس وزارت اطلاعات و فرهنگ، ریاست افغان فیلم و ریاست تئاتر برنامه‌های موثری برای جلوگیری از تهیه این فیلم‌ها در دست اجرا دارد.

مومند با بیان اینکه متخلفان سینمایی مجازات می‌شوند، تصریح کرد: فیلم‌های افغانستانی باید پیام مثبت به جامعه داشته باشد، زیرا هنرمندان بیان‌کننده درد‌های جامعه هستند.

به ارزش 300 هزار دلار وسایل و خودرو خریداری کردیم

وی از خریداری وسایل و خودرو به ارزش 300 هزار دلار برای ریاست افغان فیلم خبر داد و اظهار داشت: در سال مالی 1395 وزارت اطلاعات و فرهنگ به ارزش 300 هزار دلار وسایل و خودرو به ریاست افغانستان فیلم خریداری کرده است.

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: 300 هزار دلار نسبت به بودجه سایر ریاست‌ها، هزینه گزافی بوده و تولیدکنندگان خصوصی که در حوزه سینما فعالیت دارند، نیز می‌تواند از این امکانات استفاده کنند.

صابر مومند با تأکید بر اینکه فاصله بین سینماگران و وزارت اطلاعات و فرهنگ را از بین می‌بریم، افزود: این وزارت در تلاش نابودی مشکلات فرا‌ روی سینما و هنر است.

مومند با تأکید بر اینکه رهبران دولت وحدت ملی از هنرمندان و سینماگران حمایت کنند، تصریح کرد: درب وزارت اطلاعات و فرهنگ همیشه به روی هنرمندان، سینماگران، شاعران و تمام اقشار جامعه باز خواهد بود.

از مناطق باستانی حفاظت می‌شود

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به دستاورد‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ و نگهداری آثار باستانی اظهار داشت: در سالجاری تعداد زیادی از آثار باستانی افغانستان از کشور‌های خارجی جمع‌آوری شده است.

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ با اشاره به مناطق باستانی افغانستان گفت: تمام مناطق باستانی کشور از سوی این وزارت شناسایی شده و تیم مشخص امنیتی برای نگهداری آن، انتخاب شده‌اند.

صابر مومند در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه ترویج کننده فرهنگ خود باشیم، افزود: فرهنگ ما، هویت ماست و از آن باید پاسداری و حمایت کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала