گزارش 2016: ناکامی افغانستان در امر حقوق بشر

© Photo / Human Rights Watchگزارش 2016: ناکامی افغانستان در امر حقوق بشر
گزارش 2016: ناکامی افغانستان در امر حقوق بشر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر بنیاد بیست‌وهفتمین گزارش دیده‌بان جهانی حقوق بشر، حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی، در عرصۀ بهبود حقوق بشر، هیچ دستاوردی چشم‌گیری نداشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، دیده‌بان جهانی حقوق بشر با پخش گزارشی می‌گوید که اختلاف‌ها میان رقیبان قدرت‌مند سیاسی در حکومت افغانستان و نیز نبود ارادۀ سیاسی، دستاورد‌های ۱۵ سالۀ گذشته را با خطر نابودی روبه‌رو خواهند ساخت. در این گزارش آمده‌است که رهبران حکومت وحدت ملی بیشتر درگیر تقسیم قدرت استند.

پژوهشگر ارشد دیده‌بان جهانی حقوق بشر در افغانستان از وجود اختلاف‌های درون‌حکومتی انتقاد می‌کند و هشدار می‌دهد که اگر حکومت برای حفاظت از غیر نظامیان بی‌درنگ دست بکار نشود و روند اصلاحات را در مسیر اصلی آن سمت‌وسو ندهد، دستاورد‌های ۱۵ سال گذشته در خطر نابوی قرار خواهند گرفت.

آمار کشته‌گان و زخمیان

در این گزارش آمده‌است که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۸۰۰۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شدند.

در این گزارش ۶۸۷ صفحه‌یی آمده‌است که در این سال ۸۰۰۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شدند؛ عامل بخش بزرگ کشتار غیر نظامیان، شورشیان استند. بر بنیاد این گزارش در ۲۰۱۶ در نتیجه نبرد‌ها هزاران غیر نظامی مجبور به فرار از خانه و محل‌های زنده‌گی‌شان نیز شدند.

موسی محمودی، رییس اجرایی کمیسیون مستقل حقوق بشر، می‌گوید: «در سیاست‌ها و تدابیر امنیتی، جان و مال غیرنظامیان باید در اولویت باشد؛ چیزی که متأسفانه تا هنوز به آن نپرداخته‌اند. این کار باید بازبینی همه‌جانبه شود.»

در بخشی از این گزارش آمده‌است که در ۲۰۱۶ شبه نظامیان خیزش‌های مردمی وابسته به چهره‌های قدرت‌مند سیاسی نیز دست به کشتار و تجاوز غیر نظامیان زدند.

آمار تلفات خبرنگاران

بر بنیاد این گزارش ۲۰۱۶ میلادی مرگبارترین سال برای خبرنگاران افغان بود؛ چنان‌که در ۹ ماه این سال ۱۲ خبرنگار کشته شدند. بر اساس این گزارش، گروهای طرف‌دارِ دولت و طالبان مسؤول بیشترین خشونت‌ها در برابر خبرنگاران استند.

در این سال هیچ‌یک از تعهدات حکومت برای متوقف‌ساختن حمله‌ها در برابر خبرنگاران عملی نشدند.

مجیب‌الله خلوت‌گر، رییس نهاد پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان، می‌گوید: «متأسفانه در هیچ زمینه‌یی ما گواه عملکرد حکومت، که باعث کاهش خشونت در برابر خبرنگاران و کاهش حمله‌ها علیه آنان شود، نبودیم.»

سنگرساختن مکتب‌ها

سنگرساختن مکتب‌ها از سوی نظامیان بومی نیز انتقاد می‌شود و تأکید می‌شود که دولت افغانستان نباید به بهانۀ حمله‌های شورشیان، آزادی‌های اساسی شهروندان را محدود سازد و نیز باید نظامیان، از بهر تأمین امنیت غیرنظامیان پاسخ‌گو باشند.

پاسخ حکومت

 

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور، می‌گوید: "اصلاحات بنیادین در بخش عدلی و قضایی صورت گرفته‌است و نظارت همه‌جانبه از زندان‌های افغانستان صورت می‌گیرد. در بخش تلفات ملکی یک کاهش چشم‌گیر دیده می‌شود. اکنون هم‌چنان هماهنگی بسیار خوبی با نیرو‌های جهانی به وجود آمده‌است."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала