وضع محدودیت برای استادان ایرانی و پاکستانی در دانشگاه‌های خصوصی

© کسراوضع محدودیت برای استادان ایرانی و پاکستانی در دانشگاه‌های خصوصی
وضع محدودیت برای استادان ایرانی و پاکستانی در دانشگاه‌های خصوصی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت تحصیلات عالی افغانستان، برای استادان کشورهای منطقه به ویژه دو کشور همسایه ایران و پاکستان، در تدریس در دانشگاه‌های خصوصی افغانستان محدودیت جدیدی وضع کرده است.

این وزارت می‌گوید که شماری از افرادی از کشورهای همسایه بنام استاد در دانشگاه‌های خصوصی افغانستان تدریس می‌کنند که آنان توانایی پیدا کردن یک ماموریت کوچک در داخل کشورهای خودشان را ندارند.
محمدامیر کامه‌وال، رییس موسسات تحصیلی خصوصی وزارت تحصیلات عالی افغانستان، می‌گوید که این محدودیت به منظور بلند رفتن کیفیت تدریس در دانشگاه‌های خصوصی و هم‌چنین مساعد شدن زمینه برای تدریس خود شهروندان افغانستان وضع شده است. آقای کامه‌وال که امروز در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود که این استادان با جعل کردن اسناد خود، به افغانستان آمده و خود را استاد دانشگاه معرفی کرده‌اند. او تاکید کرد که این افراد حتا قادر نیستند تا در کشور خودشان یک ماموریت ساده پیدا کنند اما با جعل اسناد آمده در افغانستان در دانشگاه‌های خصوصی تدریس می‌کنند. او گفت که تعداد زیادی از جوانان افغانستان هستند که از دانشگاه‌های معتبر جهان اسناد ماستری و دکترا دارند اما آنان فرصت کار در داخل کشور را ندارند.
رییس موسسات تحصیلی خصوصی وزارت تحصیلات عالی گفت: «یک تعداد زیادی از جوانان ما که با هزینه دولت برای تحصیل به کشورهای خارجی رفته و دولت بالای آنان سرمایه‌گذاری کرده است و این جوانان اسناد معتبری در مقطع ماستری و دکترا بدست آورده اما بدبختانه در کشور برای شان چانس کار نبود. ما هم بلاخره مجبور شدیم که برای این جوانان زمینه را مساعد بسازیم. مساله دوم این است که ما با هر استاد خارجی به هیچ عنوان مخالف نیستیم، ولی آن استادانی که در یک دانشگاه معیاری تدریس می‌کنند یاهم متقاعد هستند، ما هیچ مشکلی با آنان نداریم. فیصله ما در برابر استادان یک تعداد از کشورهای هسمایه است که آنها حتا در کشور خود یک ماموریت عادی هم پیدا کرده نمی‌توانند ولی در اینجا به نام‌های مختلف آمده و در دانشگاه‌های مختلف استاد شده‌اند. برای این که اعتماد هموطنان ما بالای دانشگاه های خصوصی بیشتر شود، ما چنین گامی را برداشته‌ایم.»
رییس موسسات تحصیلی خصوصی وزارت تحصیلات عالی هرچند از کشورهای خاصی نام نگرفت، بیشتر کسانی که بنام استاد در دانشگاه‌های خصوصی افغانستان تدریس می‌کنند پاکستانی و ایرانی هستند. محمدامیر کامه‌وال همچنین افزود که برخی از این استادان ایرانی و پاکستانی مشکلات امنیتی نیز خلق کرده‌اند. او جزییاتی در این باره ارایه نکرد.
هم اکنون در سراسر کشور سی‌و‌شش دانشگاه دولتی و ۱۲۸ دانشگاه خصوصی فعالیت دارند. ۱۸۵ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و ۱۴۰ هزار تن دیگر در دانشگاه‌های خصوصی درس می‌خوانند. تعداد استادان در دانشگاه‌های دولتی به پنج‌هزار و چهارصد و نود و دو تن و در دانشگاه‌های خصوصی به سه‌ هزار و سه‌صد و هفتاد‌و‌سه تن می‌رسند.
بورسیه‌های تحصیلی
در همین‌حال، فریده مومند وزیر تحصیلات عالی نیز در این کنفرانس خبری از شفاف شدن روند توزیع بورسیه‌های تحصیلی در افغانستان خبر داده می‌گوید که پیش از این شماری از کشورها به افراد و اشخاص براساس شناخت و روابطی که داشتند بورسیه تحصیلی می‌دادند اما اکنون این روند متوقف شده و تمام بورسیه‌های به دولت داده می‌شود.
فریده مومند گفت بورسیه‌هایی که قبلا از سوی برخی از کشورها به ویژه عربستان سعودی و ترکیه براساس روابط شان با افراد و اشخاص داده شده است، جوانان تنبلی به آن بورسیه‌ها فرستاده شده و بارها هم ناکام مانده‌اند. او تاکید کرد که وزارت تحصیلات عالی روند اهدای بورسیه‌ها و کسانی که از این بورسیه‌ها مستفید شده‌اند را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و به کسانی که هم اکنون از طریق این بورسیه‌ها در حال تحصیل هستند هشدار داده که اگر بار دیگر در پیش‌برد درس‌های شان ناکام بمانند، از بورسیه محروم و به افغانستان بازگردانده می‌شوند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، در ماه سپتامبر در سفری به هند، به وزارت تحصیلات عالی دستور داده بود تا شماری از دانشجویان افغان که از طریق بورسیه‌های اهدا شده توسط هند برای درس خواندن به آن کشور رفته‌ و ولگردی می‌کنند، به افغانستان بازگردانده شوند.
آقای غنی گفته بود که عملکرد و رفتار دانشجویانی که به درس‌های خود سهل‌انگاری می‌کنند و برخورد نادرست دارند، شرایط را برای دیگر دانشجویانی که به منظور تحصیل به هند رفته‌اند سخت بسازد. او همچنین به وزارت تحصیلات عالی دستور داده بود تا اسناد دانشجویانی که از دانشگاه های کشورهای هند، ایران، پاکستان و برخی از کشورهای همسایه فارغ شده‌اند دو باره مورد بررسی قرار گیرد. براساس آماری که در ماه سپتامبر منتشر شده بود، طی سال‌های اخیر شصت و دو هزار تن از دانشجویان افغان از دانشگاه‌های هند فارغ شده و هم اکنون نیز شانزده هزار مصروف تحصیل هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала