حمایت امریکا و انگلیس از گروه تروریستی داعش

© AFP 2023 / Frederick Florinحمایت امریکا و انگلیس از گروه تروریستی داعش
حمایت امریکا و انگلیس از گروه تروریستی داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک نماینده آلمانی پارلمان اروپا حمایت های انگلیس و امریکا را عامل گسترش تروریسم داعش دانسته است.

یک نماینده آلمانی پارلمان اروپا حمایت های انگلیس و امریکا را عامل گسترش تروریسم داعش و ترور را تا حد زیادی بحرانی خود ساخته در اروپا دانسته و از این اتحادیه خواست به دنباله روی بی چون و چرا از آمریکا پایان دهد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اروپا در سال 2016 شاهد  بسیاری حملات تروریستی همراه با قربانیان بالا بود به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران این سال را سال ترور و ناامنی در اتحادیه اروپا نامیدند.حمله یک کامیون به بازارچه کریسمس در برلین آخرین حمله تروریستی اروپا در سال 2016 بود که در آستانه سال نوی میلادی شوک بزرگی به مقامات این اتحادیه و شهروندان وارد کرد. تحلیلگران و کارشناسان غربی نظرات متفاوتی درباره دلایل ترور و ناامنی روزافزون در اتحادیه اروپا داشته و برخی آن را عواقب سیاست های سردمداران این اتحادیه می دانند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اروپا در سال 2016 شاهد  بسیاری حملات تروریستی همراه با قربانیان بالا بود به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران این سال را سال ترور و ناامنی در اتحادیه اروپا نامیدند. حمله یک کامیون به بازارچه کریسمس در برلین آخرین حمله تروریستی اروپا در سال 2016 بود که در آستانه سال نوی میلادی شوک بزرگی به مقامات این اتحادیه و شهروندان وارد کرد. تحلیلگران و کارشناسان غربی نظرات متفاوتی درباره دلایل ترور و ناامنی روزافزون در اتحادیه اروپا داشته و برخی آن را عواقب سیاست های سردمداران این اتحادیه می دانند. خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در همین ارتباط گفتگویی را با دکتر "کورنلیا ارنست"، از نمایندگان بلند پایه آلمانی حزب چپ پارلمان اروپا انجام داده است که به شرح زیر است.

 ترور بحرانی خودساخته در اروپا.

تسنیم: به اعتقاد شما دلایل ترور و ناامنی روزافزون در اتحادیه اروپا چیست؟ دکتر ارنست: اروپاییان تا حد زیادی خود مسئول افزایش تروریسم در این اتحادیه بوده و این بحران را خود ساخته اند؛ چرا که سیاست غرب در برابر کشورهایی مانند افغانستان، عراق و دیگر کشورها همواره ناشی از منافع شخصی و تکبر نسبت به جامعه محلی بوده و این مسئله در نظر گرفته نمی شود که از این طریق در این کشورها  از تحولات غلط حمایت می شود.

ریشه دوانی داعش در سایه حمایت های آمریکا و انگلیس

 زیر نگاه های غرب و با حمایت به ویژه ایالات متحده و انگلیس القاعده و داعش توانستند تثبیت شده و ریشه بدوانند. علاوه بر این احساس بی انگیزگی و به رسمیت شناخته نشدن، جوانان را به آغوش تروریست ها سوق می دهد. این حملات تروریستی که با هیچ چیز قابل بخشش نیست یک سابقه تاریخی و ماقبل تاریخی دارند. در طول  دهه ها خشم و ناراحتی از سیاست غرب و به طور کلی همه چیز در غرب روی هم تلنبار شده است.

 خاورمیانه توپ بازی قدرت‌های بزرگ

 خاورمیانه مدت های طولانی و تا امروز به توپ بازی قدرت های بزرگ تبدیل شده است. در چنین شرایطی برای افراد دارنده ایدئولوژی ترور گرفتن شکار و طعمه راحت می شود. وی در ادامه با اشاره به نقش ویژه آمریکا در به وجود آمدن چنین شرایطی با توجه به سیاست های نادرست و فاجعه بارش در خاورمیانه گفت: ما اروپاییان باید به این روند که مطیع و دنباله رو آمریکا باشیم خاتمه دهیم. تسنیم: رئیس فراکسیون چپ ها در پارلمان آلمان مرکل را به دلیل حمایت از جنگ های نفتی آمریکا در منطقه مسئول حمله تروریستی برلین دانسته است. نظر شما در این باره چیست؟ دکتر ارنست: وی حق دارد که چنین اظهار نظری کرده است. داعش تنها به این دلیل توانست در عراق این طور قدرتمند شده و از آنجا گسترش یابد، چرا که آمریکا و متحدان آن که البته همچنین آلمان هم به آن ها تعلق دارد نه تنها صدام حسین را سرنگون کردند بلکه دولت محلی را هم نابود کردند.

پنهان کاری و رواداری برلین در برابر جنایت های جنگی آمریکا در عراق

به دنبال تحقیر هم زمان جمعیت سنی در عراق راه برای داعش باز شد. تمام تاریخ مدرن عراق نشان می دهد که پیامدهای سخت چنین سیاستی در این کشور تا به امروز چه بوده است و همچنین در آلمان این حقیقت انکار می شود و من هیچ وقت از صدر اعظم آلمان انتقادی از جنایت های جنگی که آمریکا در عراق مرتکب شده است نشنیده ام. همواره در برابر این مسئله روا داری ، پنهان کاری و دروغ گفته شده است. تسنیم: شما خطر ترور در آلمان را چقدر ارزیابی می کنید؟ دکتر ارنست: این سوال را نمی توان با اطمینان پاسخ داد. طبیعتا من امیدوارم که از حملات تروریستی بیشتری در این کشور جلوگیری به عمل آید. دائما اقدامات جدیدی برای مبارزه با تروریسم در دستور کار قرار می گیرد اما خیلی شرایط و علل ایجاد ترور تغییری نمی کند. تا زمانی که دلایل جذابی برای پیوستن افراد به داعش وجود دارد و تا زمانی که ما این افسار ترو و خشونت را در دست نگیریم اوضاع بهبود نمی یابد. تسنیم: نظر شما درباره یک واکنش درست و مناسب به ترور در اروپا چیست و چگونه می توان آلمان و اتحادیه اروپا را در برابر این تهدید حمایت کرد؟

پیشنهادات پوچ برلین برای مقابله با ترور

 

دکتر ارنست: در حال حاضر پوچ ترین پیشنهادات برای پیشگیری از حملات تروریستی در هر ساعتی اعلام می شود که عبارتند از بستن مچ بندهای الکترونیکی به عناصر خطر،  بازداشت کردن همه پناهندگان اخراجی، اخراج کردن پناهندگان شمال آفریقا و نظارت های ویدئویی. همه این روش ها راهکارهای قدیمی هستند که در دهه های اخیر پیشنهاد آن داده شده و دوباره باید کنار گذاشته شوند چرا که به هیچ دردی نمی خورند و یا نقض حقوق اساسی هستند. قبل از اینکه دوباره اقدامات قدیمی یا کاملا جدیدی پیشنهاد داده شود باید اساسا این مسئله مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که چرا و واقعا توسط چه کسی این حملات تروریستی وحشتناک شکل می گیرد. وقتی کسی مدت طولانی توسط پلیس شناسایی شده و تحت کنترل قرار داشته (عامل حمله تروریستی برلین) چگونه این امر ممکن می شود که همین فرد یک چنین حمله تروریستی فاجعه باری را در بازارچه کریسمسی در برلین بتواند انجام دهد؟ چه چیزی در اینجا اشتباه است؟ طبیعتا باید یافته های پلیس خیلی سریع تر جمع می شد به گونه ای که چنین فاجعه ای نتواند به وقوع بپیوندد. پیش گیری و به ویژه اقداماتی برای افراط زدایی از جوانان ضروری است. تسنیم: به نظر شما چه ارتباطی بین بحران پناهندگان و خطر ترور وجود دارد؟ دکتر ارنست: این پناهندگان نیستند که خطر ترور را افزایش می دهند بلکه سازمان هایی هستند که از شرایط اضطراری برخی از پناهندگان سوء استفاده می کنند و همچنین حماقت ما در برخورد با انسان هایی که به سوی ما در اروپا می آیند عامل ایجاد چنین شرایطی است. این آخرین بار نیست که صدها هزار نفر از ترور و داعش فرار می کنند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала