بشر دوست: مسئولان بودجه کشور را مانند کیک می دانند

© AP Photo / Rahmat Gulپارلمان افغانستان
پارلمان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تصویب یکباره بودجه و تغییر رویه یکباره نمایندگان به زد و بندها برمی گردد. متاسفانه سرنوشت کشور ما به دست افرادی است که تنها منفعت خود را می بینند و کارشان بر اساس معامله و معامله گری پیش می رود.

پارلمان در جلسه عمومی روز دوشنبه بودجه مالی سال 96 را تصویب کرد این در حالی است که طرح ابتدایی این بودجه در اول ماه جاری خورشیدی به دلیل عدم توازن در تقسیم آن و معرفی نشدن هفت وزیر جدید تصویب نگردید. در حالیکه این مسایل رفع نشده است، اما برای بار دوم که بودجه به مجلس آمده، تصویب گردیده است. چرا این تغییر رویه با سرعت را در پارلمان مشاهده کرده ایم و دلیل چیست؟

بشردوست: مسوول کشتار اخیر ع و غ هستند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر رمضان بشر دوست عضو مجلس نمایندگان گفت: درست است که ابتدا مسوده بودجه سال 96 از پارلمان رد شد و نمایندگان آن را رد کرده بودند اما با فشاری که برخی نمایندگان بر وزارت مالیه آوردند برای قبول برخی مسایل تصویب شده است. به طور مثال یک وکیل برای ولایت خود پنج پروژه معرفی کرده است و دفعه قبل این پروژه ها مورد قبول قرار نگرفته است. اما اینبار برای پنج تای آن اگر امکان نبود، نمایندگان، دو یا سه تای آن را گرفته اند و از این طریق هفتاد و سه میلیون دالر را از بودجه بدست آورده اند و به این راضی شده اند که به بودجه سال 96 رای دهند. در واقع معامله انجام داده اند تا بودجه را تصویب کنند.
وی افزود: من در طی سال هایی که در پارلمان بوده ام هیچگاه به بودجه پارلمان رای نداده ام چرا که از دید من این بودجه نیست این فقط یک کیک است و برداشت رییس جمهور، وزیران، رهبران جهادی و چپی، وکلا و سناتوران از بودجه این است که بودجه یک کیک است و هر کس باید هرچه سریعتر سهم خود را بردارد.

پارلمان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
بشردوست خواستار قطع معاش وکلای غایب مجلس نمایندگان شد

بشردوست گفت: بر سر آن هم دعوا صورت می گیرد که از این کیک چه درصدی به افراد برسد. اما بودجه یک کیک نیست. بودجه در حقیقت یک وسیله ارتقا و پیشرفت کشور است و برای آبادانی آن به کار می رود که متاسفانه چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد. من چندین بار پیشنهاد کردم که مثلا ما یک سال بودجه انکشافی خود را به جای اینکه به سی و چهار ولایت تقسیم کنیم، آن هم بر اساس معیارهای غیر مسلکی، تمام بودجه انکشافی سال 96 را به ساختن یک بند بزرگ ذخیره آب و برق در دریای کنر اختصاص دهیم. این کار هم تمام ولایت های شرق را آب و برق می دهد و هم تمام زمین ها را به زیر کشت می گیرد. اگر ما ولایت های شرقی خود را به زیر کشت بگیریم بسیاری از مشکلات بنیادی و اقتصادی ما حل می شود. این برنامه ها برنامه هایی بلند مدت است اما می توانیم در کوتاه مدت هم روی آن برنامه ریزی کرده و از آن بهره برداری نماییم. همچنین برنامه ریزی چنینی در بخش های مختلف دیگر کارساز خواهد بود.
اشرف‌غنی: ثبات افغانستان به همبستگی قشر سیاسی نیاز دارد - اسپوتنیک افغانستان
بشردوست: جنگ برای رهبران عسل و برای ملت زهر است

نماینده مجلس، در خصوص اشکالات و معضلات بودجه های حال حاضر گفت: در حال حاضر بودجه را یک سرک در فلان جا و یک کلینیک را در دیگر مکان می سازند. این کلینیک دوا و داکتر ندارد و امکاناتش بدرد نمی خورد. سرک به طور تکنیکی درست نشده است و دردی از مردم دوا نمی کند. مکتب هایی که ساخته می شود در جاهایی دور ساخته می شود که نه معلم و نه دانش آموز به آن نمی رود. این کارها فقط هدر دادن پول و فریب مردم است. متاسفانه در معرفی پروژه ها از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت، بعضا سهم داده می شود و این پروژه ها بر اساس همان روابط و ارتباطاتی که هست به سهم دارانش داده می شود تا از آن منفعتی به جیب ها تقسیم شود. اشتباه یا تشویشی که ما داریم این است که مسوولان بلند رتبه ما به طور مسقیم یا غیر مستقیم در گرفتن پروژه های بودجه نقش دارند و آن را غیر مستقیم برای شرکتی خاص می گیرند و از آن استفاده های خود را می برند. این شرکت ها کاری بسیار بی کیفیت را به نام انجام پروژه تحویل می دهند و باقی اعظم پول را به جیب می زنند. این پول ها جیف و میل و دزدی می شوند و چیزی به مردم مظلوم نمی رسد.
US Secretary of State John Kerry, centre, announces a deal with Afghanistan's presidential candidates Abdulah Abdullah, left, and Ashraf Ghani - اسپوتنیک افغانستان
بشردوست و پیشنهاد عجیب اش به "عین" و "غین"

بشردوست، در پاسخ به این سول که چرا به یکبارگی بودجه تصویب شد بیان داشت: یکی از دلایل این است که متاسفانه حکومت تمام سال به نام عدم تصویب بودجه، معاش ماموران را به گروگان می گیرد که یک فشار است در حالیکه این کار خلاف قانون است و بودجه عادی سال گذشته قابل اجرا می باشد. دلیل دیگر این است که نماینده هایی وجود داشتند که پروژه هایی برای ولایات خود پیشنهاد داده بودند و مورد قبول وزارت مالیه قرار گرفت و این باعث شد که نماینده ها به بودجه رای دهند.
وی افزود: این تصویب بودجه به یکباره و این تغییر رویه یکباره نمایندگان به زد و بندها برمی گردد. متاسفانه سرنوشت کشور ما به دست این افراد است که فقط منفعت خود را می بینند و کارشان بر اساس معامله و معامله گری پیش می رود و هر کس به نفع خود کاری می کند و به این فکر نمی کند که با این کارها مردم و سرنوشت آنها را می فروشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала