علت مهم بودن هلمند برای امریکایی ها در چیست؟

© Flickr / Andy Kelly-Priceهلمند ولایتی همیشه درگیر جنگ
هلمند ولایتی همیشه درگیر جنگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تداوم جنگ و بی ثباتی در هلمند علاوه بر ابعاد نظامی، اهمیت اقتصادی مانند وجود مواد مخدر، استخراج یورانیم و نیز قاچاق سنگ‌های گران قیمت نیز دارد که برای امریکا نیز مهم است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغان پیپر و به استناد از «ژمن»، سال 2009 میلادی باراک اوباما در دور نخست ریاست جمهوری خود اعلام کرد، که استراتژی وی در قبال افغانستان بر پایان جنگ در این کشور متمرکز است، اما اکنون با اتمام دور دوم ریاست جمهوری اوباما هیچ خبری از پایان جنگ نیست.
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند، که دولت امریکا به افزایش تدریجی نیروهای نظامی خود در افغانستان رو آورده است مانند گزارش اخیر واشنگتن ‌پست که از اعزام 300 نیروی تفنگدار امریکایی به ولایت هلمند خبر داده بود.
سال 2010 میلادی نیز دولت امریکا با بیش از 15 هزار سرباز امریکایی همراه با 9500 سرباز انگلیسی بزرگترین عملیات نظامی مشترک را به راه انداختند، که از سوی باراک اوباما در کاخ سفید این عملیات دنبال می شد.

دفع یک حمله طالبان در نزدیکی شهر لشکرگاه

تلاش امریکا برای کمرنگ کردن نقش انگلیس در هلمند
هدف عمده امریکایی‌ها از این عملیات بزرگ کمرنگ ساختن نقش انگلیس‌ در هلمند بود چرا که امریکا پی برده بود، که آنها از کشت، قاچاق و تولید مواد مخدر و نیز کشف و استخراج اورانیم در آن ولایت بهره زیادی می‌برند.
با این حال، از شروع حضور انگلیس در افغانستان تا سال 2014 میلادی، بزرگترین پایگاه نظامی در ولایت هلمند به این کشور اختصاص داشت، که در آن نزدیک به 10 هزار نیروی نظامی مستقر بود ولی این نیروها تقریبا در بیشتر از یک دهه و با تلفات نزدیک به 450 تن نتوانستند و یا هم نخواستند ثبات را در این ولایت برقرار کنند و اکنون تولید مواد مخدر در آن چند برابر شده است.
پس از آن امریکا نیز توجه خاصی به این ولایت ناامن جنوبی داشت، زیرا تداوم جنگ و بی ثباتی در هلمند علاوه بر ابعاد نظامی ابعاد اقتصادی هم دارد، که تجارت مواد مخدر، استخراج اورانیم و قاچاق سنگ‌های قیمتی از عمده ترین این مسایل بشمار می‌روند.
در سال 2010میلادی زمانیکه عملیات مشترک امریکا و انگلیس آغاز شد، قاری «فیض الله» از فرماندهان محلی طالبان در هلمند به «رویترز» گفته بود، که حدود 200 جنگجوی طالبان برای جنگ با نیروهای خارجی در سرتاسر هلمند آماده شده‌اند، اما چگونه ممکن است که 15 هزار نیروی نظامی همراه با تجهیزات پیشرفته در برابر 200 جنگجوی محلی پیروز نشدند؟
با این همه گفته می شود، که جنگ هلمند بطور مستقیم با کشت و قاچاق مواد مخدر و نیز استخراج اورانیم پیوند دارد.
واکنش طالبان به تصمیم اخیر امریکا مبنی بر فرستادن سربازان جدید به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش طالبان به تصمیم اخیر امریکا مبنی بر فرستادن سربازان جدید به افغانستان

ارتباط اورانیوم و تریاک با درگیری‌های هلمند
«عبیدالله بارکزی»نماینده پارلمان می‌گوید، که دلیل این که هلمند سه سال در جنگی خانمانسوز می‌سوزد، اورانیم و تریاک است.
وی اظهارداشت که هزاران کیلوگرم تریاک توسط چند قاچاقچی محلی ممکن نیست، که منتقل شود بلکه این امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند که با هواپیما این مواد را انتقال می‌دهند.
از سوی دیگر، اظهارات اخیر «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه نیز نشان می‌دهد، که استراتژی امریکا بر قاچاق مواد مخدر در افغانستان استوار بوده است.
وی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته بود، که امریکا پدر خوانده تولید مواد مخدر در افغانستان است زیرا که پیش از آغاز جهاد محصولات خشخاش در افغانستان بسیار کم بود ولی پس از آن به شکل گسترده‌ای کشت و تجارت آن آغاز شد.
کابلوف گفته بود، که سازمان سیا دهلیزهایی را برای بسته بندی و فروش هرویین فراهم ساخت که با این حساب امریکایی‌ها پدر خوانده‌ مواد مخدر افغانستان هستند.

ولسوالی سنگین از وجود طالبان پاک‌سازی شد

چندی پیش سازمان فضایی ناسا نیز اعلام کرد، که ارزش ذخایر معادن اورانیم در افغانستان نزدیک به یک تریلیون دلار است.
با این حال امریکا علاوه بر اهداف بزرگ و مقاصد پنهانش در منطقه از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر و نیز کشف و استخراج مواد معدنی گران قیمت در افغانستان به ویژه هلمند بهره می‌برد.
پس چطور امریکا، اعزام 300 نیروی تفنگدار دریایی را پشتیبانی از مردم و فراهم ساختن امنیت، ثبات و نظم در افغانستان اعلام می‌کند در حالی که آن چه در 15 سال گذشته صورت گرفته، حکایت دیگری دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала