جهان آینده – جهان بدون پول

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر جهان آینده – جهان بدون پول
جهان آینده – جهان بدون پول - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در آستانه سال نو بانک ملی دنمارک راجع به پلان های خود در باره صرفنظر تدریجی از دوران پول نقده اعلام نمود. تحقق این برنامه در سال 2017 آغاز میگردد و تا سال 2030 دنمارک بطور کامل از بانک نوت ها او سکه ها رهایی خواهد یافت و به محاسبات الکترونی گذار مینماید.

در دوره گذار پول ملی کشور — کرون دنمارکی — را مطبعه صکوک فنلند چاپ خواهد کرد. خود دنمارکیان از این کار قبلاً دست کشیده اند.
تمایل گذار به تادیات الکترونی به جای پول نقد پدیده مختص دنمارک نسیت — طوریکه تحقیقات نشان میدهند، این پدیده برای بسیاری کشورها مشخص است، اما پیشاهنگان این پروسه، بطور معین، سکندنیویا محسوب میشود. تلاش امتناع از پول نقد که بشریت در طی هزاران سال از آن استفاده میکرد، با چه مربوط می باشد؟
در کشورهای بسیار پیشرفته غرب بصورت موازی با انکشاف سریع انتیرنیت توسعه پرداخت های غیرنقده نیز جریان داشت. مردم با تادیات توسط کارت های پلاستیکی عادت کرده، آن هم در صورت که در دنمارک، مانند بسیاری کشورهای اروپایی، عملاً در همه جا میتوان خریداری ها را با کارت پرداخت.
در این اواخر بر کارت پلاستیکی جدیدترین سیستم پرداختی مانند Apple Pay و Samsung Pay علاوه شده که امکان پرداخت کالا و خدمات را توسط سمارت فون که به آن حساب بانکی وابسته می باشد، فراهم می سازد.
اقتصاددانان در جمله نقاط مثبت پرداخت های غیرنقده در نوبه اول مبارزه با سکتور مخفی اقتصاد می دانند. واقعاً هم، پرداخت های غیرنقده همیشه قابل دید می باشند و آنها را عملاً نمی توان از توجه بانک ها و ارگان های مالیاتی پنهان کرد. به این ترتیب، دولت امکان کنترول به مراتب بهتر جریانات مالی را کسب میکند. به همین علت مبارزه با تروریزم و دیگر فعالیت های جنایی آسانتر میگردد — به خاطریکه همیشه میتوان دید که به چه کسی و از کجا این یا آن پرداخت مواصلت ورزیده است. برعلاوه این، افزایش پرداخت های غیرنقده بر وضع جنایی در دنمارک اثر مثبت بجا گذاشته — شمار حوادث غارت بطور قابل ملاحظه کاهش یافته، به علت که اگر نزد شخص پول نقد وجود نداشته باشد، غارت او عملاً هیچ مفهوم ندارد.
امروز نه تنها سکندینیویا جهت وادار ساختن مردم به ترک عادت استفاده از پول نقد تلاش می ورزد، بلکی چین، هند و کوریای جنوبی همین اکنون یک سلسله اقدامات جهت گذار به پرداخت های الکترونی اتخاذ کرده اند.
ظاهراً به نظر میرسد که امتناع از پول نقد فقط جهات مثبت دارند. ولی، همه چیز آنقدر ساده نیست. قابلیت کنترول بیشتر با خطرات قابل ملاحظه مربوط می باشد. هرگونه عواید و مخارج شما مطلقاً شفاف میگردند، معلومات در باره آنها جمع آوری و نگهداری میشوند و تحلیل خواهند شد و چه کسی میداند که آیا این معلومات به ضرر استفاده نخواهند شد. دوم اینکه پول غیرنقده در ماهیت امر چیزی مادی محسوب نمی شود. این — سیگنال الکترونی است و در جهان معاصر، جای که بصورت روز افزون راجع به جنجال های پرسر و صدای، مربوط به فعالیت هکران، میشنویم، نسبت به مصوونیت حسابات پس انداز سوالات زیادی بوجود می آیند. چنین وضع، وقتیکه دارنده مبالغ بزرگ در حسابات بانکی میتواند در آن واحد در نتیجه حمله هکری فقیر گردد، غیرمحتمل معلوم نمی شود. باید گفت که چندی قبل گروپ هکران که سایت کلوپ بیلدیربیرگ — جمع سازمان های مخفی سیاستمداران و متشبیثین بانفوذ که به عقیده یک عده گردانندگان سرنوشت تمام سیاره اند، را شکستانده بود، همین تهدید را بوجود آورده بود. هکران اعلام داشتند که اعضای کلوپ فقط یک سال وقت دارند، تا به نفع بشریت کار نمایند، در غیر این صورت آنها در باره شکستاندن حسابات بانکی نیرومندترین شخصیت های جهان وعده داده بودند.
یک خطر دیگر پول غیرنقده با خصوصیت روانی انسان مربوط می باشد. دانشمندان عقیده دارند که آنهایی که همیشه توسط کارت پرداخت میکنند، احساس جدایی با پول را از دست میدهند، به خاطریکه احساس نمی کنند که پول ها چطور کم شده میروند. این کار عواقب بسیار سنگین هم برای رفاه مالی این یا آن شخص و هم برای وضع روانی او در قبال داشته میتواند.
به هر صورت، فعلاً تمایل صرفنظر از پول کاغذی روشن است و از طرف مقامات یک عده دول حمایت میشود که به برقرارنمودن کنترول کامل بر معاملات مالی اتباع و سازمان ها علاقمندی دارند. ولی آیا این کار برای مردم سعادت به بار می اورد یا خیر — این سوال بزرگ است. در حال حاضر ترس مربوط به این پروسه، نسبت به اثر متوقعه مثبت، بسیار وزین است. خوشبختانه، اکثریت این را میدانند و سعی می ورزند استقلال مالی خود را حفظ کنند و به بانک نوت های خوب کهن کاغذی ترجیح میدهند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала