فساد اخلاقی و دزدی اموال در ادارات افغانستان

© AP Photo / Rahmat Gulفساد اخلاقی و دزدی اموال در ادارات افغانستان
فساد اخلاقی و دزدی اموال در ادارات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سمبل فاسدهای افغانستان که عضو گذشته کمیسیون انتخابات بودند و اکنون به عنوان مشاور، اندوخته های خود را در اختیار حکومتداری رییس جمهور قرار می دهند، چنان غرق در فساد هستند که حتی از اموال و اسناد این کمیسیون نیز نگذشتند.

به گزارش اسپوتنیک شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ارزنده ترین دستاورد دوران جدید افغانستان تبدیل به سیاست زده ترین نهادی شده است که از ابتدا نه مستقل بوده و نه در راستای ثبات: کمیسیون انتخابات افغانستان و انتخابات.
در کشوری جنگ زده چون افغانستان با حکومتی قوم گرا و انحصار طلب هر گاه سخن از صلح شد، فردی چون مجاهد آن را به ننگ قدیسین طالب آلوده کرد و هر گاه از آزادی گفت به فساد انتخاباتی انجامید و آن زمان که نهادهای با دنباله مستقل شروع به کار کردند به رسوایی رسید.
انتخابات آزاد با کمیسیون مستقل انتخابات طی 15 سال گذشته مملو از فساد و رشوه بوده که اوج آن را می توان در انتخابات ریاست جمهوری 1394 دید که در روندی طولانی و تقلب های گسترده به تشکیل حکومت وحدت ملی انجامید.
انتقادهای بسیار از عملکرد این کمیسیون از ضعف گرفته تا فساد و معامله سرانجام به برکناری اعضای گذشته و تعیین عضوهای جدید توسط رییس جمهور رسید اما رسوایی اخلاقی و اداری بعدی دیگر مسایل پیرامون انتخابات است.
اعضای گذشته کمیسیون انتخابات متهم هستند به فساد اخلاقی و مالی، بردن تمامی امکانات مالی و تجهیزات این کمیسیون و تقلب های بیشمار طی هفت دوره انتخابات.
از سوی دیگر، برگه های رای دهی چاپ شده بیش از تعداد واجدین شرایط رای، یکی از معظلات بزرگ و پیش روی انتخابات شفاف است، 21 میلیون برگه رای در اختیار مردم است که در طی سال های گذشته توزیع و در هفت دوره انتخابات استفاده شده در حالی که تنها حدود 6 میلیون واجد رای دادن هستند.
هرچند نمایندگان مجلس و فعالان کشور بارها با انتقاد شدید از رویکرد حکومت نسبت به برگزاری انتخابات و تعیین اعضای جدید کمیسیون انتخابات براساس سلیقه شخصی و قوم گرایی خواهان باطل کردن برگه های رای دهی و استفاده از شناسنامه های الکترونیک شدند اما تاکنون رییس جمهور تمایلی برای تعیین زمان انتخابات مجلس و اصلاحات در سیستم رای دهی نشان نداده است.
سیاسی شدن کمیسیون انتخابات در کنار وابستگی مالی و جناحی به حکومت، هیچ نشانی از شفافیت و آزادی در رای دادن و انتخابات ندارد و اگر انتخاباتی دیگر رخ دهد باید منتظر جنجال و تقلب های به مانند انتخابات ریاست جمهوری گذشته باشیم و افرادی که تنها با زد و بندهای سیاسی و تباری به مقام در مجلس و حکومت خواهند رسید.
از سوی دیگر اعضای برکنار شده این کمیسیون که طی سال ها غرق در فساد و معامله های سیاسی و جناحی بوده اند، حتی از اسناد و اموال نگذشته و کمیسیون را خالی از کارمند و امکانات رها کردند.
چنین اعضایی که نماد فساد و تقلب افغانستان هستند با اندوخته های بسیار گذشته، اکنون در حلقه مشاوران رییس جمهور برقرار شده اند و می توانند بهترین ابزار برای شخصی باشد که خود به وسیله تقلب و جنجال به حکومت رسید نه رای مردم.
اگر برگزاری انتخابات شفاف و توزیع شناسنامه های الکترونیک از موارد توافقنامه حکومت وحدت ملی است اما با گذشت دو سال و نیم تبدیل به فراموش شدهای اشرف غنی شد، زیرا هر دو مورد به مانند سدی در برابر اهداف وی قرار دارد که با شناسنامه های الکترونیک، جمعیت افغانستان مشخص شده و دست متقلبان و فاسدان گذشته را کوتاه می کند، زیانی که برای تمامی مقام های برحال حکومتی می باشد.
21 میلیون برگ رای دهی توزیع شده در قبال تنها 6 میلیون واجدین شرایط، اعضای فاسد و متقلب گذشته کمیسیون انتخابات در جایگاه مشاور رییس جمهور، وابستگی جناحی، قومیتی اعضا و مالی کمیسیون مستقل انتخابات به حکومت، نامشخص بودن زمان انتخابات مجلس نمایندگان، مبهم بودن سرنوشت شناسنامه های الکترونیک در کنار ناامنی های گسترده دلیل محکم برای از تقلب گرفته تا فساد در انتخاب های پش رو می باشد.
کمیسیونی که با نام انتخابات آزاد و شفاف به چنان فساد دست زد که توانست کشور را در آستانه بحران قرار دهد و همچنان با همان رویکرد و اعضایی جدید وابسته ادامه خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала