سگ‌های ولگرد در کابل تحت مدیریت قرار گرفته عقیم می‌شوند

© Photo / کسراسگ‌های ولگرد در کابل تحت مدیریت قرار گرفته عقیم می‌شوند
سگ‌های ولگرد در کابل تحت مدیریت قرار گرفته عقیم می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: همزمان با افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در شهر کابل و افزایش نگرانی‌ها در این باره، مقام‌های شهرداری کابل اعلام کرده که این اداره در نظر دارد تا سگ‌های ولگرد در این شهر را تحت مدیریت در آورده و از طریق واکسین عقیم سازد.

عبدالله حبیب‌زی سرپرست شهرداری کابل، امروز یکشنبه، در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای با عبدالجلیل حمیدزی از مسوولان موسسه بین‌المللی «میو انمیل هوم» در افغانستان، گفت که سگ‌های ولگرد باعث انتقال امراض گوناگون به انسان‌ها می‌شود. آقای حبیب‌زی گفت: «برنامه دیگری کوتاه مدت یا در سال 1396 تکمیل می‌کنیم، مدیریت‌ کلب‌های ولگرد است که خوش‌بختانه امروز افتخار امضای تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از ارگان‌های بین‌المللی بنام "میو انمیل هوم" می‌کنیم که توسط این روش تمام سگ‌هایی که در سطح کابل اند راجستر، واکسین و عقیم و بعدا نشانی می‌شوند. گزینه‌های مختلف را داشتیم و یکی از گزینه‌هایی که ساده‌تر و عملی‌تر است را انتخاب کرده‌ایم که با تطبیق این تعداد کلب‌های ولگرد کاهش پیدا می‌کنند و همچنان خطرناک و امراضی را که معمولا این‌ها انتقال می‌دهند، این امراض را ما کاهش یا محو می‌کنیم.»
وجود هزاران قلاده سگ‌های ولگرد در شهر کابل، خطرناک و مشکلات جدی را برای شهروندان این شهر به وجود آورده است. برخی از باشندگان شهر کابل می‌گویند که سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و پس‌ها به صورت گله‌یی گشت‌وگذار دارند و وجود آنان برای کودکان خطر آفرین است.
هم‌چنین مسیح‌الله محبوب معاون خدمات شهری شهرداری کابل می‌گوید که در حال حاضر سگ‌های ولگرد از سوی نهاد، شهرداری کابل و وزارت‌های صحت عامه و زراعت و مالداری مدیریت می‌شوند. به گفته آقای محبوب، وزارت صحت عامه در بخش تهیه ادویه و شهرداری در زمینه تطبیق آن فعالیت می‌کنند. او تاکید کرد که نابود کردن سگ‌های ولگرد از طریق دادن ادویه‌های زهری روش مناسب نیست و از این روش در بیشتر کشورها کار گرفته نمی‌شود. مسیح‌الله محبوب معتقد است که از نگاه «سله رحم» نیز، نباید سگ‌های ولگرد به صورت «فجیعانه» از بین می‌روند. او تاکید کرد زهری که از طریق آن سگ‌های ولگرد از بین می‌روند، باعث آلوده کردن ساحات دیگر نیز می‌شود.
معاون خدمات شهری شهرداری کابل می‌گوید که سازمان صحی جهان نیز مانع نابودی سگ‌های ولگرد از طریق دادن ادویه‌های زهری شده‌ است. او گفت که شهرداری کابل با انجام مطالعات زیاد، تصمیم گرفته است تا از طریق عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد، به این مشکل خاتمه دهد. مسیح‌الله محبوب می‌افزاید براساس تفاهم‌نامه‌ای که با موسسه بین‌المللی «میو انیمل هوم» به امضا رسیده است، این موسسه پس از این مدیریت سگ‌های ولگرد در شهر کابل را به عهده می‌گیرد. به گفته او، این سگ‌ها در سه مرحله تحت مدیریت قرار می‌گیرند؛ ابتدا در محلات خاصی جمع‌آوری و در برابر بیماری «سگ دیوانه» واکسین و دوباره به محلات اصلی شان رها می‌شوند. او تاکید کرد که مرحله دوم مدیریت سگ‌های ولگرد در شهر کابل،‌ عقیم‌سازی این سگ‌هاست که به گفته آقای محبوب به تدریج از بین خواهند رفت.
مسیح‌الله محبوب افزود که آمارها و ارقام نشان می‌دهد که سالانه نزدیک به 150 تا 160 نفر در سراسر افغانستان در نتیجه گزیدن سگ‌های دیوانه جان‌های خود را از دست می‌دهند. آقای محبوب گزیده شدن انسان‌ها توسط سگ‌های دیوانه را خطرناک خواند و گفت هرگاه فوری به آن رسیدگی صورت نگیرد، افراد گزیده شده جان‌های خود را از دست خواهند داد. او تاکید کرد که برای تداوی بیماری سگ گزیدگی نیز زمان طولانی و هزینه زیاد نیاز است.
در همین‌حال، عبدالجلیل محمدزی از مسوولان موسسه بین‌المللی «میو انیمل هوم» در افغانستان نیز، در مراسم امضای تفاهم‌نامه امروزی،‌ گزیده شدن انسان‌ها توسط سگ‌های دیوانه را خطرناک خواند و گفت این موسسه سگ‌های ولگرد را تحت مدیریت قرار خواهد داد. او گفت سگ‌های خانگی نیز واکسین خواهند شد. آقای محمدزی می‌گوید: «سگ‌ها اکثرا به شکل فامیل زندگی می‌‌‌کنند و در یک منطقه یک گروپ شان زندگی دارند. هرگاه ما این‌ها را توسط زهر از بین ببریم، در ساحه چون مواد غذایی موجود است، از ساحات دیگر هم سگ‌های بیشتر به این ساحه می‌آیند. برعلاوه این که تعداد سگ‌های ولگرد زیاد می‌شوند، "داگ‌ اگریشن" به بار می‌آورند. چون در منطقه نابلد و ناآشنا هستند، باعث ازدیاد سگ‌ گزیدگی می‌شود. اگر مرض سگ دیوانه در یک منطقه دیگر باشد، این بیماری از یک منطقه به مناطق دیگر انتقال می‌کند. بهترین راه عقیم‌سازی است و ما گروهی از سگ‌ها را به کلینیک می‌آوریم، عقیم می‌سازیم، واکسین می‌شوند و در مقابل بیماری سگ دیوانه و دیگر امراضی که بین انسان‌ها و حیوانات است، {معافیت حاصل می‌کنند}. این سگ‌ها از همان کوچه‌هایی که گرفته شده دو باره به همان کوچه‌ها رها می‌شوند. البته سگ‌هایی که مریض یا عصبی هستند از بین برده می‌شوند. به این ترتیب ما آهسته آهسته همین حلقه را کلان ساخته می‌رویم تا ما تمام سگ‌های شهر کابل را عقیم بسازیم و تکثر آنان به این شکل جلوگیری می‌شود.»
شهرداری کابل می‌‌گوید که از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون با اجرای چند دور کمپاین نابودی سگ‌های ولگرد تاکنون توانسته است بیش از هفت‌هزار و صد قلاده از این سگ‌ها را از بین ببرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала