دور نخست مذاکرات آستانه در باره سوریه به پایان رسید

© AP Photo / Sergei GritsПереговоры делегаций из России, Ирана и Турции по сирийскому урегулированию в Астане
Переговоры делегаций из России, Ирана и Турции по сирийскому урегулированию в Астане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با پایان یافتن دور نخست مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» که غیرمستقیم برگزار شد، هیأت‌های شرکت کننده محل مذاکره را ترک کردند.
Вид Астаны, Казахстан - اسپوتنیک افغانستان
امروز مذارکرات بین المللی به خاطر سوریه در آستانه آغاز می گردد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، دور نخست مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» پایتخت قزاقستان با حضور هیئت‌هایی از ایران، روسیه، ترکیه، دولت سوریه و گروه‌های معارضان، بعد از 2 ساعت به پایان رسید و هئیت ها محل نشست را ترک کردند.

این مذاکرات به دلیل غیرمستقیم بودن درپی توافق روسیه و ترکیه، هیئت‌های دولت سوریه و معارضان در اتاق‌های جداگانه‌ای قرار گرفته و صحبت‌های انها از طریق یک میانجی به هم منتقل خواهد شد. این میانجی‌ها، نمایندگانی از ترکیه و روسیه هستند.

استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئت ایرانی در این میانجی‌گری حضور نداشتند.

قزاقستان: بازگرداندن ثبات به سوریه، هدف مذاکرات آستانه

«کایرات عبدالرحمانوف» وزیر خارجه قزاقستان بعنوان سخنران ابتدایی این مذاکرات با استقبال از حضور تمام طرف‌ها در آستانه، تاکید کرد هدف این نشست باید بازگردان صلح و ثبات به سوریه انجام شود.

Syrian government's head of delegation, Bashar al-Jaafari attends a news conference after a meeting on Syria at the European headquarters of the United Nations in Geneva, Switzerland, March 21, 2016 - اسپوتنیک افغانستان
جعفری: آتش بس پیوند به تروریست ها ندارد

بشار جعفری: انسداد مرزهای ترکیه لازمه مبارزه با تروریسم در سوریه

«بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت دولت در این مذاکرات تاکید کرد هدف نشست آستانه برقراری آتش‌بس فراگیر و پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه البته بجز برای گروه‌های تروریستی از جمله «داعش» و «جبهة النصره» می‌باشد.

وی همچنین تصریح کرد مبارزه با تروریسم در سوریه نیازمند بسته شدن مرزها با ترکیه بوده و با وجود تثبیت آتش‌بس اما میان گروه‌هایی که توافق آتش‌بس را امضا کرده و گروه‌هایی که راغب به پیش‌رفتن به سمت آشتی ملی هستند، اختلاف وجود دارد.

معارضان: بشار اسد باید کنار برود

«محمد علوش» رئیس هیئت معارضان در این نشست با بیان اینکه خواستار تقسیم قدرت سیاسی نیستند گفت روسیه باید به دولت سوریه فشار بیاورد تا آتش‌بس را در سراسر این کشور برقرار کرده و تصمیمات پایانی در آستانه باید بر اساس حسن نیت به دست آیند.

علوش در ضمن اظهارات توهین‌آمیز علیه ایران، ضمن درخواست خروج مستشاران نظامی ایرانی از سوریه تاکید کرد خواستار اجرای بندهای قطعنامه 2254 سازمان ملل درباره انتقال سیاسی قدرت و برکناری «بشار اسد» (رئیس جمهور سوریه) هستند.

A picture taken on January 22, 2017 shows the Baiterek monument in downtown Astana - اسپوتنیک افغانستان
مذاکرات مستقیم مخالفان سوری با نمایندگان دمشق

روسیه: داعش و النصره باید شکست داده شوند

«الکساندر لاونتریف» رئیس هئیت مسکو در این نشست و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه طی این نشست گفت بعد از شکست دادن گروه‌های تروریستی داعش و النصره در مناطق مختلفی سوریه، می‌توان در این کشور تغییراتی ایجاد کرد.

لاونتریف با اشاره به لزوم پایبندی طرف‌ها به آتش‌بس و گروه‌هایی که توافق فراگیر را امضا کردند، ابراز امیدواری کرد در مذاکرات آستانه جو مناسبی برای هموار کردن راه جهت ادامه دستاوردهای مذاکرات «ژنو» ایجاد شود.

روسیه امریکا را برای شرکت در مذاکرات آستانه دعوت کرده است - اسپوتنیک افغانستان
روسیه امریکا را برای شرکت در مذاکرات آستانه دعوت کرده است

امریکا: به راهکار سیاسی در سوریه متعهدیم

«جورج کارول» سفیر امریکا در قزاقستان که بعنوان ناظر در مذاکرات آستانه شرکت کرده، گفت واشنگتن به حصول راهکار سیاسی برای بحران سوریه و شامل شدن هرچه بیشتر گروه‌های معارض متعهد است.

کارول همچنین افزود ماه آینده نشستی در «ژنو» برای بررسی بحران سوریه برگزار خواهد شد.

ایران: لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و قطع انتقال سلاح به تروریست‌ها

«حسین جابری انصاری» معاون عربی افریقایی رئیس جمهور و رئیس هیئت ایران در نشست آستانه نیز با تاکید مجدد بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و استقلال سوریه، از جامعه جهانی خواست تا از انتقال تسلیحات به تروریست‌های سوریه جلوگیری کند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала