وزارت دفاع: داعش در افغانستان چالش نیست

© Photo / MrPenguin20وزارت دفاع افغانستان
وزارت دفاع افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: وزارت دفاع افغانستان معتقد است که گروه تروریستی داعش در این کشور نمی‌تواند چالش برانگیز باشد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید که هرچند نگرانی‌ها در باره فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان وجود دارد، اما این گروه جایگاه و پایگاهی در این کشور ندارد و مردم با جنگجویان این گروه تروریستی همکاری نمی‌کنند.

آقای وزیری گفت: «داعش با قدرت زیاد به افغانستان آمد و خواست که مراکز بزرگ بسازد. این گروه خواست تا پس از عراق و سوریه، در افغانستان بزرگ‌ترین مرکز داشته باشد. اول این گروه تلاش کرد تا در هلمند مرکز داشته باشد و ملا روف رهبرش بود. اما نیروهای امنیتی ما به شمول ملا روف، تمام داعشی‌ها را در هلمند از بین بردند. پس از نابودی این‌ها کسی نام داعش را در هلمند نشنیده‌ است.»

سخنگوی وزارت دفاع افزود که پس از هلمند، گروه تروریستی داعش خواست تا در ولایت فراه در غرب افغانستان مرکز ایجاد کند، اما در ولایت فراه نیز سرکوب شده و کسی نام شان را نشنید. دولت وزیری تاکید کرد که گروه تروریستی داعش تلاش کرد تا در ولایت‌های ارزگان و زابل مراکز خود را ایجاد کند، اما در این دو ولایت نیز سرکوب شد. به گفته آقای وزیری، در نتیجه گروه تروریستی داعش ولسوالی شینواری ولایت ننگرهار را که از نگاه اکمالاتی برای شان محل مناسب‌تری به شمار می‌رود، به عنوان مرکز فعالیت خود انتخاب کرد. او تاکید کرد در ولسوالی شنیواری و هشت ولسوالی دیگر که از کنترول دولت خارج هستند، چهار تا پنج هزار تن از تروریستان داعش با خانواده‌های شان آمدند تا مراکز خود را بسازند. به گفته او، انتخاب ولسوالی شینواری به عنوان مرکز فعالیت گروه تروریستی داعش، کار اکمالاتی این گروه از طریق پاکستان را آسان می‌سازد.

جنرال دولت وزیری می‌گوید قوم اورکزی در آن طرف خط دیورند که از حامیان اصلی گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود، برای حمایت از تروریستان داعش به ولایت ننگرهار آمده بودند. به گفته او، این تروریستان نتوانستند در ولایت ننگرهار نیز مراکزی داشته باشند. آقای وزیری گفت که ولایت‌های کنر، نورستان و بدخشان نیز از جمله اهداف گروه تروریستی داعش بود تا در آن نفوذ نماید. به گفته سخنگوی وزارت دفاع، گروه تروریستی داعش علاقمند است تا در شمال افغانستان مراکزی داشته باشد، اما چنین زمینه‌یی برای شان وجود ندارد. دولت وزیری گفت: «من به شما اطمینان می‌دهم هرجایی که داعش سربالا کند، نیروهای مسلح ما نابود شان می‌کنند.»

سخنگوی وزارت دفاع در عین‌حال می‌گوید که طالبان نیز مخالف گروه تروریستی داعش است. او به یکی از حوادث امنیتی در ولایت کندز که در آن یک والی نام‌نهاد طالبان در حمله انتحاری یک عضو داعش کشته شد، اشاره می‌گوید که اختلافات میان گروه‌های تروریستی داعش و طالبان عمیق است. به گفته او، اعضای گروه تروریستی طالبان نیز پس از کشته شدن ملا منصور رهبر پیشین این گروه در بین خودشان دچار اختلافات شدید شده‌اند.

با این‌حال، سخنگوی وزارت دفاع می‌افزاید که گروه تروریستی داعش اکنون تلاش‌ دارد تا خود یک مرکز در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل در جنوب افغانستان بسازد. آقای وزیری گفت که احتمالا شماری از خانواده‌های مربوط به تروریستان داعش نیز در ولسوالی خاک افغان هستند.

پیش از این صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله نیز گفته بود که نیروهای امنیتی افغانستان تلاش دارند تا مانع گسترش فعالیت گروه تروریستی داعش شود. آقای صدیقی اخیرا در یک نشست خبری گفت که هرچند تروریستان داعش در برخی از ولسوالی‌های شرقی ننگرهار فعالیت دارند، اما نیروهای امنیتی افغانستان تلاش دارند تا با سرکوب این تروریستان، مانع توسعه دامنه فعالیت شان شوند.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین تاکید می‌‌کند جنگ در افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی همچنان ادامه دارد. دولت وزیری می‌گوید که در افغانستان شبکه‌ها و گروه‌های مختلف تروریستی خارجی با حمایت جدی پاکستان فعالیت می‌کنند، اما نیروهای امنیتی افغانستان نمی‌گذارند تا این گروه‌ها در افغانستان به اهداف خود رسیده و سربلند کنند. آقای وزیری گفت: «جنگ افغانستان را به نظر خورد نگیرید. پنجاه کشور در افغانستان حضور داشتند اما باآنهم جنگ وجود داشت. اما، حالا قوای مسلح قهرمان ما به تنهایی در مقابل دشمن می‌جنگند.»

با این‌حال، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که اکثریت مراکز گروه‌های تروریستی در پاکستان قرار دارند و این گروه‌ها به حمایت آن کشور در افغانستان فعالیت دارند. به گفته او، جنگ جاری در افغانستان چریکی و «گوریلایی» است و جبهه منظم ندارد. آقای وزیری جنگ جاری را دشوار توصیف کرده گفت گروه‌های تروریستی در پیش‌برد این جنگ علیه نیروهای امنیتی از لباس، زبان، مذهب و قوم مردم افغانستان استفاده می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала