بیانیه اختتامیه آستانه

© AP Photo / Sergei Gritsنمایندگان دمشق و مخالفین مسلح برای اولین پشت یک میز مذاکره نشستند
نمایندگان دمشق و مخالفین مسلح برای اولین پشت یک میز مذاکره نشستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در بیانیه اختتامیه نشست مشترک آستانه بر حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید شده است.

در این بیانیه ای آمده است: هیئت های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و ترکیه از برگزاری مذاکرات میان دولت جمهوری عربی سوریه و گروه های مخالف مسلح در زمان  23 تا 24 جنوری2017 در آستانه بر مبنای قطعنامه 2336 شورای امنیت و بیانیه مشترک وزرای خارجه 2016/12/20 مسکو حمایت می کنند.

اسپوتنیک به نقل از سانا: هیات‌ شرکت‌کننده در این نشست ضمن قدردانی از مشارکت و تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوری در این گفتگوها بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان کشوری چند قومی، چند دینی، غیر فرقه‌ای، دموکراتیک که در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاکید می‌کنند.

این هیئت‌ها نیز بر این باورند که بحران سوریه از طریق نظامی قابل حل نیست و تنها از طریق فرایندی سیاسی مبتنی بر اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند حل شود.

هیئت‌های شرکت‌کننده در این نشست ضمن اتخاذ اقداماتی واقعی و اعمال نفوذ بر طرف‌ها، بدنبال تحکیم رژیم آتش بس حاصله براساس ترتیبات امضا شده در تاریخ 29 دسامبر 2016 که در قطعنامه (2016) 2336 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفته است، کمک به حداقل رساندن موارد نقض آتش بس، کاهش خشونت‌ها، اعتماد سازی، تضمین دسترسی کمک‌های بشر دوستانه بدون هیچگونه مانع با سرعت و مداوم در راستای قطعنامه (2014) 2165 شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفاظت و تردد آزادانه غیر نظامیان در سوریه خواهند بود.

هیئت‌های شرکت‌کننده در این نشست برای ایجاد سازکاری سه جانبه با هدف نظارت و تضمین پایبندی نسبت به آتش بس، ممانعت از بروز هر گونه اقدام تحریک آمیز و تعیین کلیه مدالیته‌های آتش بس تصمیم گرفتند.

این هیئت‌ها بر اراده خود نسبت به مبارزه مشترک علیه گروه های تروریستی "داعش" و "جبهه النصره" و جداسازی گروه‌های مخالف مسلح از آنها تاکید می‌کنند.

هیئت‌های شرکت‌کننده در این نشست بر این باورند که نیاز فوری برای سرعت بخشیدن به تلاش‌ها جهت راه اندازی فرایند مذاکرات مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد.

هیات‌ نیز تاکید دارند که نشست بین‌المللی در آستانه مبنایی  موثر برای گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و مخالفان، همانطور که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب شده، می‌باشد.

هیئت‌های شرکت‌کننده از تمایل گروه‌های مخالف مسلح برای مشارکت در دور آینده مذاکرات میان دولت و مخالفان تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژینو در تاریخ 8 فبروری 2017 حمایت می‌کنند و از تمامی اعضای جامعه بین‌الملل مصرانه می‌خواهند از این فرایند سیاسی با رویکرد اجرای سریع تمامی گامهای مورد توافق در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

هیئت‌های شرکت‌کننده این نشست نیزتصمیم گرفتند با همکاری فعال بر اساس مبنای  آستانه در مورد برخی از موضوعات خاص فرایند سیاسی تحت رهبری و هدایت سوری‌ها تسهیل شده توسط سازمان ملل متحد به تلاش‌های جهانی نسبت به اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان متحد کمک کنند.

از رئیس جمهوری قزاقستان، نور سلطان نظربایف و کشور قزاقستان به خاطر میزبانی از نشست بین‌المللی سوریه در شهر آستانه قدردانی می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала