امضای پنج موافقت‌نامه همکاری میان افغانستان و ازبکستان

© Photo / ارگ امضای پنج موافقت‌نامه همکاری میان افغانستان و ازبکستان
امضای پنج موافقت‌نامه همکاری میان افغانستان و ازبکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت امور خارجه افغانستان و ازبکستان، باهم پنج موافقت‌نامه همکاری امضا کرده‌اند.

این موافقت‌نامه میان صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان و عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبکستان در کابل به امضا رسیده است. آقای کاملوف در راس یک هیات دولتی روز سه‌شنبه، چهارم دلو،‌ به دعوت رسمی وزارت خارجه افغانستان برای انجام سفر دو روزه به کابل آمده است.

این موافقت‌نامه‌ها میان دو کشور در بخش‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر، همکاری‌ها میان وزارت خارجه دو کشور،‌ انکشاف همکاری‌ها در بخش‌های زیربناهای ترانسپورتی و دیگر پروژه‌های انکشافی، ایجاد کمیسیون مشترک امنیتی و برنامه عمل برای تهیه نقشه راه‌ برای همکاری‌های دو کشور به امضا رسیده است.

همچنین عبدالعزیز کاملوف با اشرف‌غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان نیز دیدار و گفتگو داشته است.

آقای کاملوف در دیدارش با اشرف‌غنی گفته است که رییس‌جمهور کشورش علاقمند است تا روابط میان افغانستان و ازبکستان در عرصه‌های مختلف از جمله امنیتی، اقتصادی، انکشاف خطوط آهن، زیرساخت‌ها، افزایش مبادلات تجارتی و آموزش‌های تخنیکی بیشتر شود. او از اشرف‌غنی نیز برای سفر به ازبکستان دعوت کرده است.

در همین‌حال، اشرف‌غنی می‌گوید که ازبکستان در بخش سرک‌سازی از تجارب و ظرفیت خوبی بردار است و افغانستان انتظار دارد تا ازبکستان در این زمینه افغانستان را کمک و همکاری کند. وی گفته است که افغانستان در بخش تولید ادویه‌جات،‌ ترانزیت انرژی برق نیز همکاری ازبکستان را با خود داشته باشد. آقای غنی می‌گوید: «برای انکشاف شبکه‎های برق ضرورت به سرمایه‎گذاری مشترک و وسایل مورد نیاز می‌باشد که ازبکستان در این راستا می‎تواند همکار خوب با افغانستان باشد.»

رییس‌جمهور افغانستان در عین‌حال به همکاری ازبکستان در تامین امنیت در افغانستان و منطقه نیز تاکید کرده می‌گوید که باید در از بین بردن تهدیدهای تروریستان اقدامات و مبارزه مشترک صورت گیرد. اشرف‌غنی به وزیر خارجه ازبکستان گفت: «ما در افغانستان با گروه‎هایی مبارزه می‎کنیم که علیه منافع شما می‎جنگند.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала