فن آوری را به جای جنگ در کتاب های درسی باید جاگزین کرد

© Photo / وزارت معارفتدوین برنامه استراتیژیک برای انکشاف معارف افغانستان
تدوین برنامه استراتیژیک برای انکشاف معارف افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان جنبش پشتیبانی از تعلیم و تربیت با کیفیت در افغانستان نظام آموزشی کشور را خشونت‌زا خواندند و گفتند، که به دلیل ناامنی‌ها اخیراً 1017 مکتب بسته شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، نشست خبری از سوی جنبش «پشتیبانی از تعلیم و تربیت باکیفیت در افغانستان» چهارشنبه زیر عنوان «بودجه، کارآمدی و هزینه کردن آن در بخش آموزش و پرورش و با کیفیت‌سازی آن در افغانستان» در کابل برگزار شد.

افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پس از مکتب ها و سربازان خیالی اینک شهدای خیالی هم از راه رسیدند

سخنرانان این نشست با تأکید بر اینکه از واژه‌های «جنگ» در نظام آموزش و پرورش استفاده نشود، اظهار داشتند: استفاده از واژه جنگ خشونت‌زا بوده و تأثیرات ناگواری در اذهان کودکان باقی می‌گذارد.

جنگ و خشونت جایگزین تکنولوژی توسعه‌یافته

شکریه جلال‌زیعضو این جنبش در این نشست گفت: نظریه‌پردازی بزرگترین مشکل آموزش و پرورش افغانستان است.

جلال‌زی با بیان اینکه نظام آموزشی کنونی نمی‌تواند نسل جدید را با تکنولوژی پیشرفته آشنا کند، افزود: آشنایی با جنگ و خشونت جایگزین تکنولوژی در این نظام شده است.

وی با بیان اینکه تعدد مضامین در مکتب ها سبب عقب‌ماندگی دانش‌آموزان می‌شود، توضیح داد: یک دانش‌آموزی که می‌خواهد پزشک شود، چرا باید 12 سال مضمون ادبیات و یا زمین‌شناسی بخواند.

نظام آموزش و پرورش خشونت‌زا است

در همین حال نعیم نظری فعال مدنی در این نشست نیز نظام آموزشی را خشونت‌زا خواند و گفت: این نظام وزارت آموزش و پرورش جنگ و خشونت را در کشور ترویج می‌کند.

نظری افزود: استفاده از واژه جنگ خشونت‌زا بوده و تأثیر ناگواری در اذهان کودکان از خود بر جا می‌گذارد.

وی تصریح کرد: تا زمانیکه نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش تغییر نکند، نظام دولتداری نیز اصلاح نخواهد شد.

در سال تعلیمی جدید، یک‌ میلیون و صد هزار دانش‌آموز جدید وارد مکاتب خواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
در سال تعلیمی جدید، یک‌ میلیون و صد هزار دانش‌آموز جدید وارد مکاتب خواهند شد

ناامنی عامل بسته شدن 1017 مکتب در افغانستان

یحیی عباسی عضو دیگر جنبش پشتیبانی از تعلیم و تربیت با کیفیت در افغانستان با بیان اینکه ناامنی در کشور سبب بسته شدن یک هزار و 17 مکتب شده، گفت: اکنون تعداد زیادی از کودکان محروم از آموزش‌ هستند.

عباسی افزود: محرومیت کودکان از مکتب، بی‌کیفیتی نظام آموزشی، کمبود آموزگار زن، نبود ساختمان و نبود امکانات درسی و کتابخانه از مشکلات عمده دانش‌آموزان است.

وی با تأکید بر اینکه دولت با همکاری کشور‌های پشتیبانی کننده، برنامه جامعی برای بهبود وضعیت آموزشی طرح کند، تصریح کرد: ایجاد هماهنگی بین وزارت‌های درگیر در بخش آموزش و پرورش، صنف‌های محلی و استخدام آموزگاران فنی مشکلاتی است که دولت باید توجه کند.

وی با بیان اینکه افزایش 5 درصدی کارمندان بخش آموزش و پرورش یک نیاز است، توضیح داد: وزارت آموزش و پرورش باید سالانه 59 میلیون کتاب آموزشی فراهم کند.

یحیی عباسی در پایان سخنان خود همچنین از جامعه‌جهانی خواست تا 20 درصد کمک‌های خود به افغانستان را در بخش آموزش و پرورش اختصاص دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала