وعدهء سفیر بریتانیا: زمینه بیشتر برای تحصیل افغان ها فراهم می سازیم

© Photo / وزارت خارجهوعدهء سفیر بریتانیا: زمینه بیشتر برای تحصیل افغان ها فراهم می سازیم
وعدهء سفیر بریتانیا: زمینه بیشتر برای تحصیل افغان ها فراهم می سازیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفارت بریتانیا در کابل می گوید که جوانان تحصیل کرده و مستعد نقش کليدى در رهبری افغانستان دارند و بورسیه چیفنینگ این فرصت را به دست می دهد تا افغان ها به این مدارج برسند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری پژواک، دامینیک جیرمی سفیر بریتانیا در افغانستان، شام روز گذشته در مراسم "خوش آمدید گویی محصلین افغان" از بورسیه چیفنینگ آن کشور که در سفارت بریتانیا در کابل راه‌اندازی شده بود، گفت که پیشکش این بورسیه‌ها به دانشجویان افغان، بیان‌گر حمایت درازمدت بریتانیا از افغانستان است. موصوف افزود، سفارت بریتانیا در کابل و دولت شاهی بریتانیا خرسند است از این که جوانان مستعد افغان بعد از سپری نمودن یک دوره فشرده ماستری در پوهنتون های آن کشور دوباره به افغانستان برگشته اند.  بربنياد معلومات اين مقام بريتانيايى؛ بورسيۀ چيفنينگ  يکساله بوده وشاملين اين برنامه ميتوانند درمدت ياد شده تحصيلات خود را درمقطع  ماسترى به پايه اکمال برساند  وافزود که هدف این برنامه کمک و حمایت نسل آینده برای رهبری در جهان می باشد تا جوانان در پوهنتون های معتبر جهان تحصیل کنند. جیرمی گفت:"ما افتخار می کنیم وقتی که می بینیم برخی افراد با استعداد که تحصیل خود را از طریق بورسیه چیفنینگ در بریتانیا به پایان رسانیده و سند ماستری به دست می آورند و دوباره به کشور شان برگشته خدمت می نمایند." به گفته وی، در حال حاضر سه تن از جوانان افغان که تحصیلات شانرا در مقطع ماستری از طریق بورسیه چیفنینگ به پایان رسانیده اند به حیث معین وزارت ایفای وظیفه می کنند. بر پایه معلومات سفیر، سالانه حدود ۵۰۰ تن از سراسر جهان در برنامه ماستری پوهنتون های بریتانیا ثبت نام می کنند و در افغانستان در سالی که گذشت بیش از یک هزار متقاضی برنامه ماستری درخواستی فرستاده بودند. وی ابراز امیدواری کرد که برای سال آینده تعداد متقاضیان بیشتر گردد و زنان به تناسب مردان از سرتاسر افغانستان اشتراک نمایند. به گفته سفیربريتانيا، هرگاه شمار متقاضیان بیشتر شود، تلاش به خرج می دهند تا این بورسیه ها را از ۲۰ نفر در سال افزایش دهد. فریده مومند، سرپرست وزیر تحصلات عالی افغانستان گفت"امروز ۹ تن از افغان هایی که تحصیلات خویش را در رشته های مختلف از طریق برنامه چیفنینگ در بریتانیا با موفقیت به پایان رسانیدند، دوباره به کشور برگشتند." به گفته او، این برنامه زمینه‌ های تحصیلی فراتر را برای محصلین افغان فراهم می‌کند و آن ها را آماده می‌سازد تا پس از برگشت به کشور، به‌ حیث رهبران آینده مصدر خدمت شوند. موصوف افزود که افغانستان در عرصه های مختلف به کادر های مسلکی نیاز دارد و امید می رود که از اندوخته های این جوانان استفاده اعظمی صورت گیرد. اين مقام ارشد حکومتى از تمامی کشورهای که به افغانستان بورسیه می دهند خواست  که تعداد بورسیه های خود را افزایش دهند، چون افغانستان نیاز مبرم به کادر تحصیل کرده و مستعد دارد. فروزان رسولی یکتن از فارغین برنامه چیفنینگ به رسانه ها گفت که در سال ۲۰۱۵ موفق گردید تا غرض ادامه تحصیل به بریتانیا برود و بعد از سپری نمودن یک دوره تحصیلی یک ساله در مقطع ماستری دوباره به کشور برگردد.

او افزود که تحصیلاتش را در رشته مدیریت عامه به پایان رسانیده و قصد دارد که  دربخش بهبود وضعیت زنان و انکشاف افغانستان کار کند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала