5000 بست برای خانم ها در نیروی نظامی

© REUTERS / Mohammad Ismail5000 بست برای خانم ها در نیروی نظامی
5000 بست برای خانم ها در نیروی نظامی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اردوی ملی به خانم‌ها پنج‌هزار بست وجود دارد. ما دو کتگوری داریم، یکی بست‌هایی که تنها برای زنان است، یعنی اگر مردی هم در این پست‌ها کار کند ما او را از ان بست بیرون می‌کنیم.

وزارت دفاع ملی می‌گوید که در صفوف نیروهای این وزارت 5000 بست برای زنان اختصاص یافته‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز،دولت وزیری، سخنگوی این وزارت، می‌گوید برای زنانی که بخواهند در صفوف نیرو‌های ارتش خدمت کنند، امتیاز‌های ویژه‌یی در نظر گرفته شده‌اند و اکنون بیش‌از 400 زن در نهاد‌های آموزشی ارتش آموزش می‌بینند.

آقای وزیری می‌گوید: "در اردوی ملی به خانم‌ها پنج‌هزار بست وجود دارد. ما دو کتگوری داریم، یکی بست‌هایی که تنها برای زنان است، یعنی اگر مردی هم در این پست‌ها کار کند ما او را از ان بست بیرون می‌کنیم و آن بست را به زنان می‌دهیم؛ و یک بست دیگر است که هم برای زنان و هم برای مردان است".

در همین حال، کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان از وجود تبعیض در برابر زنان در صفوف نیرو‌های امنیتی انتقاد می‌کند.

نظیفه ذکی نظامی پیشین و عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان، می‌گوید: "حق و حقوق و امتیازاتی که به مردان داده می‌شود، به زنان داده نمی‌شود."

داستان زهرا کاظمی

از 195 هزار تن از نیرو‌های ارتش تنها 1575 تن آن زنان استند. زهرا کاظمی، افسر ارتش ملی، یکی از همین زنان است. او که رتبه‌اش دوم‌سارن است، از برخورد‌های سلیقه‌یی در برابر زنانی که در صفوف نیرو‌های ارتش خدمت می‌کنند، ناخشنود است.

بانو کاظمی‌ می‌گوید: "کسانی که واسطه دارند و کسی را [از مقام‌های بلندپایه] می‌شناسند، از ما دو- سه رتبه بالا رفته‌اند. کسانی که حتا نمی‌فهمند چه‌گونه نظام را پیش ببرند. [دراین‌باره] زیاد جنجال کردیم، اما گوش نکردند."

زهرا حدود 10 سال است که در صفوف نیرو‌های ارتش ملی خدمت می‌کند. او می‌گوید با آن‌که برادران شوهرش از بهر کارکردن در صفوف ارتش، او راچند بار لت‌وکوب کردند و حتا باری با چاقو زخمی‌اش ساختند، اما کارش را ترک نکرد.

زهرا: "دوبار کمین خوردم؛ چندبار از طرف طالبان اخطاریه گرفتم، اما کارم را رها نکردم. برادران شوهرم تهدیدم می‌کردند که به اردو نروم".    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала