کاهش چشم‌گیر واقعات بیماری پولیو در افغانستان

© REUTERS / Khaled Abdullahکاهش چشم‌گیر واقعات بیماری پولیو در افغانستان
کاهش چشم‌گیر واقعات بیماری پولیو در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان، از کاهش چشم‌گیر کشف واقعات بیماری فلج کودکان یا پولیو در این کشور خبر داده می‌گویند که در جریان سال گذشته‌ی میلادی، از نزدیک به نود و نه درصد از مناطق افغانستان کدام واقعه‌ای از کشف بیماری پولیو گزارش داده نشده است.

میوند احمدزی مسوول برنامه ملی محو پولیو در وزارت صحت عامه، امروز در یک کنفرانس خبری مشترک با نمایندگان یونسیف و سازمان صحی جهان گفت که در جریان سال 2016 میلادی، تنها سیزده واقعه پولیو در افغانستان کشف شده است. آقای احمدزی تلاش‌ها برای محو بیماری فلج کودکان در افغانستان را بی‌پیشنه توصیف کرده می‌گوید: «ما در سال 2016، سیزده واقعه پولیو داشتیم. این سیزده واقعه پولیو از چهار ولسوالی کشور ثبت گردیده است. هفت واقعه پولیو در ولسوالی ولایت پکتیکا، چهار واقعه هم در ولسوالی شیگل ولایت کنر، یک واقعه در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند و یک واقعه دیگر هم در ولسوالی شاولیکوت ولایت قندهار ثبت گردیده است. به این معنا که در سال 2016 میلادی، از 99 درصد ولسوالی‌های کشور هیچ واقعه پولیو گزارش نشده است و فقط در یک درصد از ولسوالی‌های کشور هنوزهم پولیو وجود دارد.» میوند احمدزی همچنین افزود: «بیشتر از هفت ماه می‌شود که هیچ واقعه پولیو بیرون از ولسوالی‌ برمل ولایت پکتیکا بیرون گزارش داده نشده است. از جمله 399 ولسوالی کشور، 397 ولسوالی در هفت ماه گذشته هیچ واقعه پولیو گزارش نداده که این برای ما یک دست‌آورد بسیار بزرگ است.»
ولسوالی برمل ولایت پکتیکا، در نزدیکی وزیرستان شمالی، پس از آن از بیماری فلج کودکان آسیب‌پذیر شد که شماری از باشندگان این منطقه با آغاز حملات نظامی نیروهای ارتش پاکستان برای نابودی سازمان‌های تروریستی در وزیرستان شمالی دست به حملات نظامی زدند. نیروهای ارتش پاکستان که نزدیک به دو سال قبل دست به حملات گسترده نظامی در وزیرستان شمالی زدند، شماری از باشندگان این منطقه بدلیل جنگ و خشونت‌های مسلحانه مناطق اصلی شان را ترک کرده و به ولایت‌های پکتیکا و خوست در افغانستان پناه آوردند.
مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند که وزیرستان شمالی بدلیل حضور گسترده سازمان‌‌های تروریستی در آن منطقه، پنج سال پیهم از اجرای برنامه‌های واکسیناسیون محروم بوده و به همین دلیل، بیماری فلج کودکان در آن منطقه رشد چشم‌گیری داشته‌ است. به گفته این مقام‌ها، پس از آنکه پناهجویان وزیرستان شمالی مناطق اصلی شان را ترک کرده و در کمپ «لمن» در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا جابجا شدند، بیماری فلج کودکان را نیز باخود آوردند.
نهادهای صحی افغانستان در همکاری با برخی از سازمان مهم‌ بین‌المللی، پناهجویان وزیرستانی در ولایت‌های پکتیکا و خوست را مورد توجه ویژه قرار داده و با اجرای چند دور از واکسین‌های پولیو، توانستند تا مانع گسترش بیماری فلج کودکان در دیگر مناطق افغانستان شوند.
میوند احمدزی مسوول برنامه ملی محو پولیو در وزارت صحت عامه افغانستان، می‌گوید هرچند ناامنی‌ها در جریان سال 2016 میلادی در مناطق مختلف این کشور تشدید یافت، اما برنامه‌های واکسیناسیون در تمام مناطق موفقانه تطبیق شده است. به گفته او، اجرای موفقانه این برنامه‌ها، باعث شده است واقعات کمتری از بیماری فلج کودکان یا پولیو در افغانستان گزارش شود.
در همین‌حال، مندیپ راهاتی، معاون بخش برنامه محو پولیو در سازمان صحی جهان در افغانستان، می‌گوید که سال گذشته‌ی میلادی برای محو پولیو در افغانستان سال پرکار و پر دست‌آوردی بود. او در عین‌حال تاکید کرد که هنوزهم باید تلاش‌های بیشتری برای محو بیماری فلج کودکان در افغانستان صورت گیرد. او گفت که در سال 2015، از شانزده ولسوالی افغانستان بیست مورد بیماری فلج کودکان گزارش شده بود اما در سال 2016،‌ این واقعات به سیزده مورد رسیده و تعداد ولسوالی‌ها نیز به صورت چشم گیری کاهش یافته است.
پولیو یک نوع بیماری وحشی است که به گفته نهادهای صحی به آسانی از یک انسان به انسان دیگر منتقل می‌کند. در حال حاضر این بیماری در اکثریت کشورها ریشه‌کن شده اما افغانستان،‌ پاکستان و نایجریا کشورهایی اند که این بیماری در آن تاکنون محو نشده است. در این میان پاکستان کشوریست که بیشترین واقعات پولیو از آن تاکنون گزارش شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала