اشرف‌غنی: فرهنگ‌ حکومت‌داری در رابطه با زنان تغییر کند

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، خواستار تغییر فرهنگ حکومت‌داری در رابطه با زنان شده است.

آقای غنی که در جلسه شورای اقتصادی صحبت می‌کرد، گفت که زنان برای دسترسی به حقوق شان به سندهای تولد، ازدواج، میراث و طلاق ضرورت دارند. او تاکید کرده که زنان می‌توانند از طریق برای خودشان حساب‌های بانکی نیز داشته باشند.

در جلسه شورای اقتصادی که روی چگونگی توانمندسازی زنان در افغانستان بحث شد، آقای غنی گفته که توانمندی زنان نیازمند یک برنامه ملی است و در این راستا باید انسجام لازم وجود داشته باشد. اشرف‌غنی می‌گوید که نهادهای دولتی باید مسوولیت‌های مشخصی را در راستای توانمندسازی زنان اجرا کنند.

در همین‌حال، نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی، می‌گوید که طرح موثری توسط دولت برای توانمندسازی زنان ساخته شده که هدف آن ایجاد سقف واحد برای کار زنان می‌باشد. خانم اوریاخیل می‌افزاید که با تطبیق این طرح، هماهنگی میان وزارت‎ها و ادارات به ویژه در تطبیق برنامه‎های زنان بیشتر می‎گردد. به گفته او، برخی از برنامه‌ها در گذشته کوتاه‌مدت بوده اما اکنون از استمرار خوبی برخوردار شده و زودی نتایج آن مشاهده خواهد شد. اوریاخیل افزود که هدف این طرح تقویت موقف زنان و هم‌چنان خودکفایی و رفاه آنان بوده از طریق توسعه دسترسی زنان به منابع اقتصادی به‎دست می‌‎آید.

براساس این طرح، تسهیلات لازم در زمینه‌های از بین‌بردن موانع حقوقی و اشتراک زنان در فعالیت‌های اقتصادی، سوادآموزی، مدیریت تجارت و مهارت‏های کاری، دسترسی به منابع مالی، بهبود وضعیت زراعتی، دسترسی به بازار و هم‎چنان دسترسی زنان به بازارهای اقتصادی خلاق در نظر گرفته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала