پوتین و ترامپ قرار گذاشتند که به صورت مداوم با هم ارتباط قایم می نمایند

© AP Photo / Andrew HarnikТелефонный разговор президента США Дональда Трампа с президентом России Владимиром Путиным
Телефонный разговор президента США Дональда Трампа с президентом России Владимиром Путиным - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پوتین و ترامپ به اداره های خود وظیفه دادند تا تدابیر لازم را جهت ملاقات های شخصی آماده سازند
در ین هفته مذاکره تلفنی ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین با همتای امریکای اش دونالد ترامپ رییس جمهور نو با لهجه نو و امید های نو انجام یافت. جانبین قرار گذاشتند تا در تامین مناسبات مستحکم ٬ مساویانه ٬با منافع مشترک هر دو کشور تلاش نمایند 

اگر چه هدف این صحبت پوتین با ترامپ به بهانه تبریکی به وی به سمت رییس جمهور امریکا بود٬ اما بعد از این امید می رود که بحران در مناسبات بین دو کشور از بین خواهد رفت و صفحه جدیدی در مناسبات بین دو کشور باز خواهد شد. درین صحبت رییس جمهور روسیه به تاریخ ۲۰۰ ساله مناسبات نیک بین دوکشور اشاره نموده و پوتین اظهار نمود که در هر دو جنگ جهانی دو کشور دوشا دوش با دشمن مشترک خود در مقابله قرار گرفتند،حال هم مسکو انتظار می برد تا جانبین نیرو های خود را جهت از بین بردن تروریزم،که دشمن مشترک شان شمرده می شود، منسجم سازند ، متاسفانه آرزوی که ٬ با وجود پیشنهاد های متحدد از طرف کرملن ٬ با اداره سابق امریکا تحقق نیافت.
قرار معلوم٬ قسمت بیشتر صحبت ۴۵ دقیقه ای بین رهبران دو کشور را اوضاع در سوریه و مبارزه با تروریسم تشکیل داد. روسای جمهور مبارزه با داعش و سایر سازمان های تروریستی در سوریه را در اولویت همکاری شان قرار دادند٬ پوتین امریکا را در این راستا یکی از مهمترین پاتنر خود معصوب می دارد.
جانبین در مجموع اوضاع در شرق نزدیک را مورد بحث قرار دادند و همچنان تبادل نظر در مورد تشنجات عرب و اسرایل٬ اوضاع در ماورای پروگرام هستوی ایران و شبه جزیره کوریا صورت گرفت.
در صحبت ایشان در مورد جهات عمده بحران در اوکراین اشاره کوچک نمودند.
طرفین قرار گذاشتند تا درهمه جهات نامبرده همکاری های مشترک خود را سازمان دهند.
نقطه جالب برا ی ناظرین البته تحریمات متقابل دو کشور بود که در این صحبت تلفنی٬ فکر می کنم ٬ عمدآ رهبران دو کشور نخواستند اشاره نمایند. باید گفت که مسکو بار ها اظهار نموده بود که نمی خواهد از جانب خود این موضوع را مورد بحث قرار دهد ٬ چون مسکو خود مبتکر چنین عمل نبوده. اما در مجموع ترامپ و پوتین در مورد تامین مناسبات اقتصادی و تجاری بین دولت ها و حلقات ذیعلاقه دوکشور ٬ اشاره نمودند٬ ٬ اما بدون رفع تحریمات علیه همدیگر تامین مطمین این مناسبات بسیار مشکل به نظر می رسد.
اگر ترامپ واقعآ صادقانه بخواهد تا مناسبات اقتصادی بین دو کشور تامین یابد٬ با یک امضای فرمان خود، می تواند تحریمات اقتصادی امریکا را رفع نماید.
اگر چه تعدادی از اعضای کانگرس امریکا مخالف رفع تحریمات و نزدیکی چنین مناسبات بین دو کشور هستند و حتا سناتور مشهور جان مکین و تعداد دیگر سناتوران اظهار نمودند که در نظر دارند تا قوانین خاصی را پاس نمایند، تا تحریمات علیه روسیه را رییس جمهور ترامپ نتواند بدون اجازه کانگرسن رفع نماید.
جانبین با احتیاط تمام کوشش کردند اضافه روی در گفتار نکنند ، اما دونالد ترامپ از پوتین خواست تا آرزو های وی را، که خوشبختی و شکوفایی مردم روسیه است ، به گوش شان برساند و گفت که مردم امریکا با خوشبینی به روسیه و مردم آن نگاه می کند و پوتین نیز با امتنان از وی گفت که من و مردم ما هم دید مشابه را در مورد امریکا و ملت آن داریم.
پوتین و ترامپ قرار گذاشتند که به صورت مداوم با هم ارتباط قایم می نمایند و به اداره های خود وظیفه می دهند تا تدابیر لازم را جهت ملاقات های شخصی آماده سازند.
خبر ملاقات بین دو رهبر را قصر سفید بعد چند ساعت خبر از طرف کرملن پخش نمود و محتوای آن به مراتب کوتاه تربود٬ اما قصر سفید تاکید نمود که مناسبات دو کشور ضرورت به بازرسی را دارد و دیگر اینکه نماینده قصر سفید اظهار نمود: ترامپ و پوتین آرزو میبرند تا بعد از این صحبت، جانبین میتوانند در مقابله با تروریسم و دیگر مسایل مهم ، که برای هر دو کشور مفید است، داخل عمل گردند. اما مشخصا از مذاکرات دو رهبر در مورد اوضاع در اوکراین و همچنان تامین مناسبات اقتصادی بین دو کشور نماینده فصر سفید اظهاراتی ننمود.
محتوای صحبت بین رهبران دو کشور را در دومای روسیه استقبال نمودند. باید گفت که بعضی از وکلای پارلمان روسیه نا راحتی های خود را در مورد موقف ترامپ در مناسبات اش با چین ابراز نمودند ٬ اما وزیر خارجه روسیه سرگی لاورف که به پارلمان دعوت شده بود٬ اظهار نمود که روسیه هیچ گاه با هیچ کشوری در موردی مناسبات اش با کشور های دیگر مذاکره نمی نماید، لاوروف تاکید نمود ، آنچه به مناسبات روسیه با چین ارتباط می گیرد٬ چین از مهمترین پارتنر استراتیژیک روسیه محسوب میگردد و مناسبات روسیه با چین مورد بحث با هیچ کشور دیگر قرار نمی گیرد. کانستنتین کساچوف رییس کمسیون سیاست خارجی روسیه در سنا اظهار نمود که در صحبت تلفنی در مورد تمامی مسایل حاد بین دو کشور تبادل نظر صورت گرفت و اظهار امیدواری نمود که ایجاد فارمات جدید در مناسبات تنها خواست روسیه نخواهد بود٬ این فارمات باید حاکی از همکاری ها بین ما باشد٬ نه مقابله. چیزی که از رییس جمهور سابق امریکا انتظار نمی رفت. لیانید سلوسکی رییس کمیته بین المللی شورای نمایندگان دومای مسکو اظهار نمود که مبارزه مشترک با تروریسم می تواند باعث ایجاد یک اتحاد بزرگ ضد تروریزم در سوریه گردد٬ چنانچه قبلآ ترامپ به پنتاگون نیز دستور داده که در مقابله با داعش در پهلوی متحدین امروزی امریکا٬ متدین جدیدی را جستجو نماید. بعد از صحبت تلفنی رهبران دو کشور، واقَعآ امید های درتامین مناسبات بین دو ابرقدرت هویداست و آرزوهای واقعی وجود دارد تا این مناسبات را از آن حالت اضطراری اش که در دوره ماموریت اوباما قرار داشت٬ به سطح نوین هماهنگی سیاسی بکشاند. ناظرین امید می برند که چون ترامپ یک پرگماتیک است و در مبارزه با تروریسم معتقد به منافع امریکاست، بنآ در مورد با روسیه کاملآ آرزوی مبارزه مشترک را دارد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала