چگونگی و آسیب شناسی بحران موجود افغانستان

© Photo / وزارت دفاعتاکید یک مقام امریکایی به ادامه‌‌ی کمک به نیروهای امنیتی افغانستان
تاکید یک مقام امریکایی به ادامه‌‌ی کمک به نیروهای امنیتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احمد سعیدی می نویسد، دوستان گرامی و نخبگان دردمند و بیدار کشور و آنانیکه برای حفظ ناموس وطن جان بر کف گذاشته اید و شب و روز به عدالت و آسایش می اندیشید.

من پیش از این یک نوشته طولانی را با ذکر پنجا مورد آسیب های تباه کن از جمع صد ها و حتی هزاران موریانه آسیب خدمت تان یاد داشت داده بودم که واقعیت های روزانه میهن ما را تشکیل می دهد.

افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی: امریکا یا صادقانه همکاری کند یا رها کند

پرسیدم خوب فکر کنیم و ببینیم مادر این مصیبت ها چیست و کیست؟
هر چند من در عنوان جنگ و نا امنی را دلیل عمده این همه نا رسایی ها معرفی نموده بنام سر طان نا امنی نام گذاشتم اما فراموش نکرده ام عواملی که زاییده جنگ و نا امنی است در گسترش جنگ و نا امنی نیز تاثیر متقابل داشته یعنی دو میکروبی یکدیگر را فربه می کنند و مانند زالو خون از جیکر میهن ما می مکند.
1- کشور ویرانه است چرا؟ وقتیکه می گوییم کشور ویرانه است چرا؟ طبعا پاسخ این است که نفاق اختلاف و جنگ و خو نریزی باعث ویرانی کشور شده و حال هر دیواری چون چوب فراز قبرستان نیمه واژگون است و آثار ویرانی شاهد بر ادامه جنگ است.
پس می بنیم که مادر این ویرانی همان نا امنی و جنگ است.
«له امریکا متحدو ایالتونو سره د پوځي تړون د لغوه کولو وخت راغلی» - اسپوتنیک افغانستان
آیا امریکا حالا در افغانستان به دام افتاده است؟

2- مردم آواره است چرا؟ پاسخ این سوال هم بسوی عنوان بزرگ نا امنی بمثابه سرطان کشنده نشانه می رود. بلی در کشور جنگ است و کشور ویران است سقف خانه ما و فرش خانه ما بوی دود و آتش می دهد نباید از آن فرار کرد. نه تنها خانه که مدرسه و مکتب فرزندان ما مسدود است و یا به آتش کشیده شده و هیچ مفهوم از ارزش های مدنی و حقوق شهروندی قابل تعریف نیست پس ما باید فرار کنیم و آواره شویم و دلیل اصلی این نابسامانی همان جنگ و نا امنی و خونریزی است.
3- مردم فقیر است چرا؟ اگر دلیل فقر و بیچارگی پرسیده شود باز هم به همان عنوان بلند اشاره می رویم که جنگ و نا امنی زمینه کار و درآمد را از مردم گرفته اصلا محل مطمئن برای کار و فعالیت وجود ندارد. پس نان و پول از آسمان هم نمی بارد. نابرده رنج گنج میسر نمی شود، مزد هم نتیجه کار است و ما به کجا کار کنیم. همه مردم از ترس به پایتخت تراکم کرده اند نه از برای کار بل بخاطر حفظ جان…
4- جوانا ن بیکار اند چرا؟ برای بیکاری جوانان چه پاسخی دارید؟ بلی همان پاسخ اول جنگ و خونریزی نفاق و شقاق بی اعتمادی و بی باوری در محل زندگی و کار با عث شده جوانان یا بیکار باشند و یا بخاطر جنگ معاش بگیرند یعنی ما تقریبا اقتصاد جنگی داریم. عسکر ما هم بخاطر لقمه نان تن به خطر داده و شامل اردوی ملی شده و برخی بخاطر مزد و معاش و حتی زر اندوزی و ثروت اندوزی با مخالفین یکجا شده اند که دلیلش باز هم جنگ و نا امنی است پس مادر این مصیبت هم نا امنی معرفی می شود.
کابل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی: آمدن حکمتیار هیچ گرهی را باز نمی کند

5- قانون شکنی است چرا؟ قانون شکنی از کجا ناشی می شود؟ ما از اثر جنگ ساحه امن بخاطر تطبیق قانون نداریم چون هر قانون شکنی براحتی به صف مخالفین می پیوندد و دولت هم با قانون شکنان مدارا می کند تا با مخالفین یکجا نشوند… در داخل نظام هم عدۀ ای برای مخالفین چاپلوسی می کنند زمینه چور و چپاول سرمایه ملی را مساعد می سازند که قندوز نمونه آشکار آن است. پس دلیل این قانون شکنی هم جنگ و نا امنی و بی ثباتی در کشور است.با آنکه همین قانون شکنی در پیوستن مردم به جنگجویان اثر خود را دارد.
6- بی عدالتی رایج است چرا؟ به همین تر تیب بی عدالتی ریشه در قانون شکنی دارد قانون شکنی که از اثر نا امنی در کشور رایج شده وقتیکه قانون محل و مجال برای تطبیق نداشته باشد طبعا بی عدالتی می شود و این بی عدالتی باعث ضعیف شدن تنه درخت وحدت ملی می شود که علت اصلی بازهم نا امنی در کشور است. با آنکه بی عدالتی تنه این درخت نا امنی را آبیاری می کند.
پارلمان - اسپوتنیک افغانستان
چالش های موجود برای برگزاری انتخابات پارلمانی

7- ادارات غرق در فساد اند چرا؟ فساد چرا کنترول نمی شود؟ دلیلش روشن است ما از اثر وجود جنگ وقوت مخالفین اول ساحه امن کافی برای دستگیری مجرمین نداریم و دوم توان تطبیق قانون را نداریم و این بی قانونی افراد فاسد را جرآت می دهد تا بیشتر فساد کنند و اندکترین فشار را تحمل نمی کنند و با فشار کوچک بنام مبارز به مخالفین می پیوندد.
8- در انتخابات تقلب است چرا؟ به همین تر تیب تقلب هم در زیر سایه نا امنی و قانون گریزی رخ می دهد.

افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پروژه داعش و کاگردانی غرب

9- قاچاق بیداد می کند چرا؟ قاچاق خودش نتیجه همین نا امنی و خود سری است. همه محیط از کنترول دولت خارج است و هرکس تلاش می کند پول جمع کند سرمایه دار شود همانطوریکه مامورین دولت در داخل ادارات به چور و چپاول مصروف اند قاچاقچیان هم در بیرون حکومت و هم در داخل حکومت فعالیت می کنند و کوشش می کنند حکومکت ضعیف باشد و مناطق امن زیادی در کنترول شان باشد.
10- دزدی و اختتاف است چرا؟ دزدی هم برادر قاچاق است و به همان دلایل رشد می کند یعنی تا وقتیکه جنگ و خونریزی پایان نیابد ما دچار همین مشکل هستیم… و این نا بسامانی ها دخت نا امنی را سطبر تر می سازد.
احمد سعیدی

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала