طنزهای کاربران فیسبوک در باره تهدید به انتحار کردن یک عضو مجلس نمایندگان

© AP Photo / dapd, Joerg Kochطنزهای کاربران فیسبوک در باره تهدید به انتحار کردن یک عضو مجلس نمایندگان
طنزهای کاربران فیسبوک در باره تهدید به انتحار کردن یک عضو مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: تهدید کردن یک عضو مجلس نمایندگان به انجام حمله انتحاری در تالار خیمه لویه جرگه در صورت تغییر قانون اساسی، به موضوع طنزی در میان شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک در افغانستان مبدل شده است.

شام روز دوشنبه، در برنامه فراخبر تلویزیون طلوع نیوز که به صورت زنده نشر می‌شد، هیلی‌ ارشاد نماینده کوچی‌ها در مجلس نمایندگان، تهدید کرد که هرگاه لویه جرگه به منظور تغییر قانون اساسی و نظام سیاسی افغانستان برگزار شود، او در صحن تالار خیمه لویه جرگه اقدام به انجام حمله انتحاری خواهد کرد.
بحث تغییر نظام سیاسی و قانون اساسی افغانستان، در این اواخر جدی‌تر شده و اخیرا عبدالله عبدالله رییس اجراییه و محمدیونس قانون معاون اول حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان، از نظام سیاسی موجود ابراز نارضایتی کرده و خواستار تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی شدند.
اظهارات هیلی ارشاد در برنامه تلویزیونی «فراخبر»، به بحث‌های طنزی و جدی در میان کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک مبدل شده است. اصغر اشراق از کاربران شبکه فیسبوک، با اشاره به خانم ارشاد، می‌گوید که او پیش از این نیز چند بار انتحار کرده است. این کاربر فیسبوک به شوخی تاکید می‌کند که یکی از خوبی‌های دموکراسی هم همین است که هر روز بتواند انتحار کند.
ناجیه نوری دیگر کاربر فیسبوک، با گذاشتن عکس هیلی ارشاد در صفحه خود، نوشته است که دلش به خانم ارشاد می‌سوزد و در عین‌حال تاکید می‌کند که چرا آدم این‌قدر «احمق» باشد. ناجیه نوری طنز گونه هیلی ارشاد را مخاطب قرار داده می‌نویسد: «هیلی! تصمیم خود را کن عوض در غیر آن ملک را با خودکفانی غرق روغن می‌کنی.»
همچنین آترین پارسا دیگر کاربر فیسبوک، می‌نویسد که هیلی ارشاد حق دارد که خود را در خیمه لویه جرگه انتحار کند. او تاکید کرده که انتحار کردن تنها حق مردان نیست و هیلی ارشاد تصمیم گرفته تا در این زمینه زنان نیز محروم نمانند. این کاربر فیسبوک، عکسی از هیلی ارشاد که واسکت انتحاری برتن دارد، نیز نشر کرده و شعر دور و درازی هم در باره این عضو مجلس نمایندگان سروده است.
مسعود انصار نیز در صفحه فیسبوک خود با اشاره گزارش واشنگتن پست از تصمیم هیلی ارشاد، نوشته است که این عضو مجلس نمایندگان شهرت جهانی کسب کرد. او تاکید کرده که تهدید به انتحار کردن هم یکی از راه‌های مشهور شدن است. آقای انصار می‌نویسد: «مجلس نمایندگان افغانستان نیز ریکارد جهانی بست.»
مریم کریم حیدری از کاربران فیسبوک می‌گوید که هیلی ارشاد حس طنز نویسی فیسبوکی‌ها را خیستاند. کاربر دیگری بنام «قبر بی‌ مرده» در کامنتی زیر نوشته خانم حیدری با اشاره به خانم ارشاد افزوده است: «از سیزده سالگی که با مجاهدین افغانستان شامل جهادالنکاج شده، حالا دارد انتحاری می‌شود؛ این جای تعجب نیست.»
روح‌الله نصر رحیمی دیگر کاربر فیسبوک هم با اشاره به اظهارات هیلی ارشاد می‌نویسد: «این مردم برای حفظ قدرت حاضر هستند هرکاری بکنند.»
اما هدیه سیر، تصمیم هیلی ارشاد را ناشی از ناهنجار بودن جامعه‌ی که این عضو مجلس نمایندگان در آن بزرگ شده است، می‌داند. این کاربر فیسبوک با اشاره به اصل و نصب هیلی ارشاد، می‌نویسد: «هيلی ارشاد پايگاه اجتماعی خود را از مجلس نمايندگان می‌گيرد و يكی از مسووليت و وظيفه‌اش پاسداری و محافظت از قانون اساسی است. اگر انسان بتواند از قانون با جان خود محافظت كند باز كم است. اما چرا انتحار؟» هدیه سیر تاکید کرده است: «مساله اين است که ايشان چرا واژه انتحار را ذكر كرد؟ مساله بر می‌گردد به فضای اجتماعی كه ايشان در آن بزرگ شده است. اكثريت كسانی كه خويشتن را انتحاری می‌نمايند و يا در قالب طالب و جنگجو فعاليت می‌نمايند و می‌ميرند از قوم… اند. او نيز مستثنی از اين امر نيست. تنها راه پيروزی در نظر آنها مرگ است و كشتن. از عقلانيت و گفتمان و مصالحه و مذاكره خبری نيست.»
هم‌چنین صالحه سادات دیگر کاربر فیسبوک پرسیده که اگر مردان اگر دست به حمله انتحاری می‌زنند دلیلش این است که دنبال حوریان بهشتی هستند، اما هیلی ارشاد با انتحار کردنش دنبال چه خواهد بود.
رضا پژوهش نیز در صفحه فیسبوک خود طنزی در باره هیلی ارشاد منتشر کرده است. او نوشته است: «خبرهای موثق حاکی از آن است که هیلی ارشاد نماینده انقلابی و جان برکف پارلمان، قرار است خودش را انتحار کند. بنابراین نیروهای امنیتی سر از امشب، تدابیر شدید امنیتی را در شهر کابل اتخاذ کردند. نیروهای امنیتی نگرانی از آن دارند که بعد از انتحار هلی جان، شهر کابل غرق در روغن و چربی شده و تلفات سنگینی به شهروندان وارد خواهد شد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала