فهرست زنان نخبه به ارگ و سپیدار رفت

© Photo / کسرافهرست زنان نخبه به ارگ و سپیدار رفت
فهرست زنان نخبه به ارگ و سپیدار رفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: گروهی از زنان یک فهرست طولانی از زنان مستعد به کار و با تجربه تهیه کرده و این فهرست را برای گزینش‌های بعدی در پست‌های مهم دولتی به ارگ ریاست جمهوری‌ و قصر سپیدار، دفتر ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی ارایه کرده‌اند.

این فهرست که شامل بیش از یک‌هزار زن نخبه می‌شود، توسط گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان در طول یک سال اخیر پس از تحقیق در باره وضعیت و جایگاه زنان در سطوح رهبری و نهادهای تصمیم‌گیرنده در سراسر افغانستان تهیه شده است.
اعضای گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان می‌گویند که آنان در یک سال گذشه به بررسی کیفی و کمی سطح اشتراک زنان در سطوح در کرسی‌های انتخابی و انتصابی در مرکز و ولایات پرداخته و دریافته‌اند که برای احیای حقوق و افزایش مشارکت سیاسی زنان اقدامات جدی صورت نگرفته است. اغضای این گروه در بیانیه‌ای می‌گویند: «کمیته کاری گروه دادخوای حقوق سیاسی زنان در ابتدا روی شناسایی ضعف‌های زنان، تشخیص ولایات و ولسوالی‌هایی که از نگاه امنیتی زنان می‌توانند منحیث والی و ولسوال در آن ایفای وظیفه نمایند،‌ تشخیص دانشگاه‌ها در مرکز و ولایات، تهیه فهرست تمویل‌کنندگان که در راستای حمایت از زنان کار و فعالیت می‌نمایند و نیز ترتیب و دریافت مواد قانونی و منابع حقوقی که تضمین کننده حقوق زنان است، کار کرده و به تعقیب آن اقدام به جمع‌آوری فهرست اسامی زنان مستعد و توانمند در سطح سی و چهار ولایت کشور نمود.» در این بیانیه همچنین آمده است: «فهرست زنان نخبه که شامل اسامی یک‌هزار و هشتاد تن از بانوان مستعد کشور می‌گردد و در برگیرنده معرفی کاندیدان برای پست‌های رهبری و مدیریتی از جمله مقام ولایت،‌ معاونان ولایات، ولسوال‌ها، وزارت‌ خانه‌ها،‌معینیت‌ها،‌ ریاست‌های عمومی، شهرداری‌، شورای عالی دادگاه عالی، کمیسیون اصلاحات اداری، شهرسازی، سفارت‌ خانه‌ها و معاونین سارنوالی می‌شود، است.»
در همین‌حال، مریم آروین از اعضای گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان می‌گوید که فهرست زنان نخبه به منظور پایان دادن به بهانه‌های رهبران حکومت‌ وحدت ملی تهیه شده است. او گفت که این رهبران در مواردی بهانه آورده‌اند که در میان زنان افراد مستعد و توانا کمتر وجود دارند. خانم آروین افزود که رهبران حکومت وحدت ملی پس از این می‌توانند بدون سرگردانی از میان این فهرست زنان مستعد و توانمندی را برای پست‌های مهم دولتی انتخاب کنند. وی گفت: «ما توانستیم بیشتر از یک هزار خانم نخبه را در سراسر کشور شناسایی کنیم و این فهرست را به سران حکومت وحدت ملی پیشکش می‌کنیم تا تعهد شان را در قبال درنظرگیری این فهرست داشته باشیم. اگر احیانا ما بخواهیم صدای خود را بلند کنیم و خواستار حضور خانم‌ها در سطوح تصمیم‌گیری شویم، دیگر نیازی به این نباشد که خانم‌ها از لحاظ ظرفیتی نمی‌توانند که کدام سمت‌ها را عهده‌دار باشند.» خانم آروین همچنین تاکید کرد: «ما خواستیم کار اساسی را انجام بدهیم و دیگر بهانه‌ای برای سران حکومت وحدت ملی نگذاریم.» وی تاکید کرد که توانایی مدیریتی خانم‌های شامل این فهرست نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و این که کدام خانم در کدام زمینه خوب‌تر و بهتر کار کرده می‌‌تواند مشخص شده است.
سیما غنی دیگر عضو گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان، می‌گوید رهبران حکومت وحدت ملی در صورتی که نیمی از نفوس افغانستان را نادیده بگیرند، نمی‌توانند به انکشاف و توسعه پایدار دست یابند. خانم غنی از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا نقش زنان را در سطح رهبری و تصمیم‌گیری‌ها نادیده نگیرند. او تاکید کرد که زنان می‌توانند در مقایسه با مردان بهتر و خوبتر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند. او گفت تصمیم‌گیری‌های مردان بیشتر بر منافع شخصی خودشان استوار است اما زنان می‌توانند با درنظرداشت منافع کلی تصمیم‌ بگیرند.
حمیرا ثاقب دیگر فعال حقوق زن در افغانستان، می‌گوید که براساس برنامه‌های از قبل طرح شده و هم‌چنین برمبنای قانون، حضور زنان در نهادهای تصمیم‌گیرنده و مدیریتی باید سی درصد باشد. به گفته او، دست‌آوردها در این زمینه باآنکه فضای خوبی برای مشارکت‌ بیشتر زنان وجود داشته توجه نشده است.
اما، حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح، می‌گوید که نقش زنان طی سال‌های اخیر در بخش‌های مختلفی پررنگ بوده است. او گفت که در هیچ دوره تاریخی افغانستان حضور زنان در نهادها به میزان امروزی نبوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала