قراردادن افغانستان در لیست تحریم،روابط کابل و واشنگتن را به خطر می اندازد

© Fotolia / weimقراردادن افغانستان در لیست تحریم،روابط کابل و واشنگتن را به خطر می اندازد
قراردادن افغانستان در لیست تحریم،روابط کابل و واشنگتن را به خطر می اندازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیوز ویک نوشت:کسب و کارروابط و سود تجارتی و اقتصادی تنها یکی از مهمترین دلایلی بوده است که ترامپ برخی دیگر از کشورهای مسلمان را در فهرست ممنوعه قرار نداده است

به گزارش سپوتنیک،به نقل از خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «نیوزویک» با انتشار گزارشی به انگیزه‌های پشت‌پرده تصمیم ترامپ در ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران پرداخته است. 

این نشریه اشاره می‌کند که کسب و کار روابط و سود تجاری و اقتصادی تنها یکی از مهمترین دلایلی‌ بوده است که ترامپ برخی دیگر از کشورهای مسلمان را در فهرست ممنوعه قرار نداده است. 

این نشریه با اشاره به این که ترامپ یمن، سوریه، لیبی، سومالی، سودان، سوریه، ایران و عراق را در فهرست هفت کشور مسلمان که اتباع‌شان نمی‌توانند‌ برای آمریکا ‌ویزا دریافت کنند به کشورهایی می‌پردازد که نام آن‌ها در فهرست قرار نگرفت و دلیل این موضوع را بیان می‌کند.
نیوزویک در مورد قرار نداشتن افغانستان در لیست تحریم‌های ترامپ می‌نویسد: داعش، القاعده و طالبان سه گروه فعال در افغانستان هستند.

پنتاگون تخمین زده است که بیش از ۲۰ سازمان تروریستی دیگر در مرز افغانستان و پاکستان فعال هستند که بیشترین تراکم گروه‌های تروریستی در جهان را تشکیل می‌دهد. 

آمریکا به شدت در تلاش برای ایجاد ثبات در افغانستان است. گزارش کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داد که دست‌کم ۶۸۶ میلیارد دلار هزینه مستقیم جنگ در افغانستان برای امریکا بوده است.

دولت افغانستان نیز مسیر عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در آن کشور را تسهیل کرده است از جمله حملات پهپادی.

قرار دادن افغانستان در لیست تحریم به طور بالقوه می‌تواند ارتباط نزدیک دو کشور را به خطر اندازد؛ به خصوص آن‌که هنوز هم ۷ هزار نیروی آمریکایی به عنوان بخشی از ماموریت‌ ناتو در آن کشور مستقر هستند.

تاکنون «اشرف غنی» رییس‌جمهوری افغانستان هیج بیانیه ‌رسمی و عمومی‌ای را درباره فرمان اجرایی ترامپ منتشر نکرده و در این‌باره اظهارنظری نداشته است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала