طالبان باز هم جز جنگ ، گزینه دیگری برای بدست آوردن مقاصد شان در نظر ندارند

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaЧлены движения Талибан, Афганистан
Члены движения Талибан, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملا هبت الله در۱۶ ولایت والیان نامنهاد خود را برطرف نموده

در هفته گذشته لیدر طالبان ملا هبت الله اخند  رده های اداری و نظامی این گروه را پاکسازی نمود. وی در۱۶ ولایت والیان نامنهاد خود را از جمله ۳۴ ولایت کشور برطرف نموده و به عوض شان افراد جدیدی را منصوب نمود ٬ وی همچنان ۸ قومندان بزرگ خود را نیز برطرف نموده و در عوض اشخاص تازه نفس را جایگزین نمود. این خبر را سخن گوی طالبان زبیع الله مجاهد نیز تایید نمود. به گفته بعضی از ناظرین این پاکسازی را رهبر این گروه جهت تقویه موقف و قدرت خود نموده و سه دلیل در زمینه ابراز می دارند. اول- ملا هبت الله خواست از عناصر نامطلوبی دوری نماید که می توانند به اپوریسیون وی مبدل گردند و یا هم ممکن قادر نیستند از عده وظایف خود برآیند. دوم- این تغییرات بخش از برنامه آمادگی برای حملات موسومی طالبان است که قرار است در شروع بهار آغاز گردد. قرار است که طالبان در فصل بهار و تابستان چندین شهر های بزرگ را مورد عمله خود قرار دهند و مصمم اند تادر زمان بیشتری تسلط خود را در مراکز این ولایات حفظ نمایند. البته ولایات ایکه طالبان والیان نامنهاد خود را تبدیل نموده اند ٬ مورد هدف شان قرار خواهند گرفت. سوم — گمان می رود که این تغییرات به فرمایش اسپانسر های شان صورت گرفته باشد ٬ به صورت اخص نمایندگان ایران و پاکستان که می خواهند در تعدادی از بعضی از ولایات افراد تربیه شده خود را به حیث والیان نامنهاد شان داشته باشند.
تعدادی بیشتری از آگاهان معتقد هستند که تغییرات کادری طالبان ارتباط به تشدید عملیات طالبان است نه برای آمادگی در توصل به پروسه صلح، این در حالیست که کابل در صدد جستجوی رییس جدید شواری عالی صلح است و این که چه شخصی حایز این مقام می گردد ٬ به آینده رول این ارگان ارتباط می گیرد. در این مورد هم ناظرین پیشبینی های مختلف را اراهه می دارند. اگر اداره رییس جمهور بخواهد که کما فی سابق شورای عالی صلح یک ارگان سمبولیک باشد٬ بنا شخصی به این کرسی خواهد نشست که از اتوریته لازم برخوردار نباشد و نقش اش در پروسه کاملآ ناچیز باشد و متکی به اداره ارگ باشد. در این صورت امکان زیادی دارد تا پسر پیر سید احمد گیلانی ،سید حمید گیلانی را جانشین پدرش بسازند٬ اما اگر رییس جمهور خواهان بلند بردن نقش این ارگان در آینده باشد و این شورارا به مثابه یگ ارگان کاری در کناراداره ارگ و شورای امنیت ملی با خود داشته باشد ٬ بنآ شخص را که با نفوذ باشد و کسی که اعتبار و امکانات تماس با نیروهای مخالف مسلح راداشته باشد٬ به این مقام بگمارد. در این صورت امکانات زیادی وجود دارد تاارگ این مقام را به ملا عبدالسلام ضعیف سفیرافغانستان در پاکستان در زمان طالبان پیشنهاد نماید،. بعضی از ناظرین بعید نمی دانند که این مقام به گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی پیشنهاد گردد ، اما اینکه ایشان خود حاضر هستند این سمت را بپزیرند ، بسیار جای شک است. بعضی دیگری از ناظرین حتا پیشگویی می کنند که رهبری این شورا به یکی از اعضای ارشد جمعیت اسلامی واگزارخواهد شد و در این صورت عواقب بقای آنرا نه تنها مثبت ارزیابی نمی نمایند، بلکه وخیم هم می دانند.
دراین موارد محترم وحید مژده آگاه در مسایل سیاسی و سیاست طالبان نظریات و دیدگاه های خود را ابراز نمودند. کلیک کنید و بشنوید:

ازحرف های مژده صاحب می توان یک نتیجه گیری کوتاه ،اما تاسف انگیز نمود: طالبان باز هم جز جنگ ، گرینه دیگری را برای بدست آوردن مقاصد شان در نظر ندارند. بنآ دولت کابل بهتر است که مصارف خود را بیشتر متوجه تجهیز نیرو های امنیتی کشور نماید، نه شورای عالی صلح. همین حالا که این ارگان بی سر پوش مانده، بهتر است که گلم اش را جمع نمایند. امید که به عدم موثریت این ارگان رهبری کشور ما متوجه گردد وبودجه آنرا صرف صدها احتیاجات ایکه عساکر نیرو های امنیتی کشور دارند ، نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала