امین کریم: مردم حضور حکمتیار در کابل را جشن می‌گیرند

© Photo / کسراامین کریم: مردم حضور حکمتیار در کابل را جشن می‌گیرند
امین کریم: مردم حضور حکمتیار در کابل را جشن می‌گیرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: بدنبال بیرون شدن نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، مقام‌های دولت افغانستان و نمایندگان این حزب از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده می‌گویند که با آمدن آقای حکمتیار به کابل، مردم جشن خواهند گرفت.

گلبدین حکمتیار که در جنگ‌ها و خشونت‌های چند دهه اخیر یکی از مهم‌ترین طرف‌های منازعه شناخته می‌شود، در سال 2003 شامل فهرست سیاه سازمان ملل متحد شد. دولت افغانستان پس از امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی، تلاش‌هایش برای بیرون کردن نام آقای حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل را آغاز کرد. در پی این تلاش‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد نام رهبر حزب اسلامی را از فهرست سیاه خود حذف، دارایی‌های وی را آزاد و ممنوعیت سفرشان را برطرف کرد.
محمدامین کریم رییس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی،‌ امروز در یک نشست خبری مشترک با مشاور سیاسی رییس‌جمهور افغانستان، از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان یک اقدام «معقول» یاد کرده اما گفت که تا آزادی زندانیان حزب اسلامی، گلبدین حکمتیار در کابل نخواهد آمد. آقای کریم گفت: «حضور برادر مجاهد حکمتیار در پایتخت کشور، بدون شک یک واقعه خوشایند و واقعه‌یی خواهد بود که مردم آن روز را جشن‌ خواهند گرفت.»
رییس هیات مذاکره‌کننده حزب اسلامی هم‌چنین از ادامه‌‌ی کار بالای دیگر توافقات میان این حزب و حکومت افغانستان خبر داده و می‌گوید که یک کمیسیون ویژه برای تدویر مراسم آمدن گلبدین حکمتیار به کابل کار می‌کند. او تاکید کرد که رهبر حزب اسلامی به خاطر تامین صلح در افغانستان به کابل خواهد آمد. اما آقای کریم در عین حال گفت تا زمانی که زندانیان حزب اسلامی از زندان‌های تحت کنترول دولت آزاد نشوند، گلبدین حکمیتار در کابل نخواهد آمد. وی گفت: «آزادی یک تعدادی از زندانیان بخاطر این که امکان ندارد که امیر حزب اسلامی افغانستان در شهر کابل تشریف بیاورد و مادری باشد که دست بلند بکند که پسرش هنوز در زندان است و شما (گلبدین) در کابل تشریف آورده‌اید. از روی ارزش‌های اخلاقی این کار امکان ندارد. به همین تریب تخصیص دادن قطعات زمین برای برگشت مهاجرین و ثبیت کامل محل اقامت شان است.»
محمدامین کریم در این کنفرانس خبری هم چنین گفت که شاخه نظامی حزب اسلامی کاملا منحل خواهد شد. او گفت که کمیسیون ویژه‌ای برای سرشماری و شناسایی افراد مربوط به حزب اسلامی در سراسر افغانستان کار می‌کند و پس از شناسایی این افراد، شاخه نظامی این حزب منحل خواهد شد. امین کریم افزود: «در بخش نظامی یک کمیسیون خاصی موظف است تا تعداد دقیق مجاهدین مسلح حزب اسلامی افغانستان را در سی و چهار ولایت سرشماری بکند، تعدادشان مشخص شود. در افغانستان شما با دو دسته از مجاهدین حزب اسلامی مواجه هستید. تعدادی که در طول این مدت فعال بوده‌اند و تعدادی که مسلح هستند و فعال نبوده‌اند. بنا کمیسیونی مشتکیل از وزارت دفاع‌، ریاست امنیت ملی و دیگر ارگان‌های نظامی و انتظامی و اعضای نظامی حزب اسلامی افغانستان، در این رابطه کار جدی را در پیش گرفته‌اند و انشاالله در هفته‌های آینده در اول تعداد دقیق و نقاطی که مجاهدین مسلح مستقر هستند تثبیت می‌شوند و بعد در چگونگی استفاده بهینه بخاطر تامین امنیت و جلوگیری از خون‌ریزی در کشور، استفاده‌ای که لازم است، هر دوجانب دستور خواهند داد و در این رابطه اقدام خواهد شد.»
در همین‌حال، اکرم خپلواک مشاور ارشد سیاسی اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان نیز، در این کنفرانس خبری از اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده می‌گوید که کار در باره فهرست زندانیان حزب اسلامی نیز جریان دارد. به گفته او، فهرست زندانی که از سوی حزب اسلامی ارایه شده، قرار است کار بالای آن تا دو هفته بعد به پایان برسد. وی گفت: «امروز یکی از بندهای مهم موافقت‌نامه صلح که در باره رفع تعزیرات از سوی شورای امنیت بود، الحمدالله رفع شده است. در این باره دولت افغانستان تقاضایی که از شورای امنیت کرده بود و با ایجاد روابط دپیلوماتیک دوامدار در طول یک و نیم- دو ماه گذشته، شورای امنیت آماده شد تا براساس خواست حکومت تعزیرات علیه رهبر حزب اسلامی را بردارد.»
مشاور ارشد اشرف‌غنی افزود کمیته‌هایی که براساس موافقت‌نامه صلح از دو جانب توظیف شده‌اند، در بخش‌های مختلف این اجرای این موافقت‌نامه کار می‌کنند و تاکنون با پیشرفت‌های خوبی همراه شده‌اند. او گفت که برای بازگشت گلبدین حکمتیار به کابل، تدابیر ویژه گرفته خواهد شد. اکرم خپلواک جزییات بیشتری در باره این که چه تدابیری گرفته خواهد شد، ارایه نکرد.
مشاور رییس جمهور از دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت خواست تا از فرصت استفاده کرده و به روند صلح بی‌پیوندند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала