زیورات بی نظیر ساخت سوریه

© AP Photo / Bassem TellawiЖенщины рассматривают украшения в витрине ювелирного магазина в Дамаске. Архивное фото
Женщины рассматривают украшения в витрине ювелирного магазина в Дамаске. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زیورات سوریائی را نمی توان جعلی ساخت.

گاسن جازمتی GassanJazmati رئیس اتحادیه زرگران سوریه در مصاحبه با « اسپوتنیک»  گفت که زیورات سوریائی با دقت و مهارت عالی ساخته می شوند  که هنر ساختن آن ها از  پدران و اجداد به ارث رسیده است. از اینرو زیورآلات ساخت زرگران — زرگران سوریه در سراسر جهان  از تقاضای زیادی برخوردار است.

به گفته جازمتی، هم اکنون سوریه  طلا را از کشورهای خلیج فارس خریداری می کند.  قبلا ما برای خرید به آنجا می رفتیم، اما حالا به دلیل محاصره، به شهروندان سوریه ویزا نمی دهند، از اینرو ماده اولیه را آن سوریائی هایی برای زرگران  تأمین می کنند که تا قبل از بحران از اجازه اقامت در آن کشورها برخوردار بودند و آنها زیورآلات ساخت سوریه را با خود  می برند که بعداً در مصر، ایران و الجزیره فروخته می شوند.  «  در کشورهای خارجی، تقاضا برای زیورات  ساخت سوریه خیلی بالاست.  دلالان از آن مفاد زیاد بدست میاورند، زیرا حق الزحمه  زرگران سوری  پایین است. شناخت زیورات ساخت سوریه بسیار آسان است، زیرا  فقط زرگران سوریه نشان خاص خود و نشان اتحادیه  زرگران سوریه را روی هر  زیوری حک می کنند که خود نشان اصل بودن کالاست.  برعلاوه قوانین  کار اتحادیه مشخص است: از طلای 21 عیار،  دستبندی بشکل گیس ساخته می شود  و بخش داخلی دستبندها و  زنجیرها، از طلای 18 عیار  زنجیرهای نازک  و سینه ریز و انگشتر. زرگران ترکیه می خواستند  از سیستم ما تقلید کنند، اما  موفق نشدند».

 به گفته جازمتی، زرگران سوریه هرگز دست به جعل زیور آلات نخواهند زد و هر زیوری  نشان زرگر را برخود دارد. اگر ناگهان جعل بودن کالا به اثبات برسد،  خریدار زیور را به جواهرفروشی برمی گرداند و پول خود را پس می گیرد.  اما بهرحال در بازار شایعه می شود که در  فلان محل طلای جعلی فروخته شد.  بدین ترتیب طلا را می توان در لابراتوار ویژه ای در دمشق محک زد. برای  نظارت بر  خرید و فروش طلا، حکمی صادر شد که بر طبق آن، طلا فروشی ها باید  در ازای  زیور فروخته شده گواهی مرغوبیت صادر کنند که در آن نام جواهرفروشی  ثبت شده باشد و تمام معاملات در دفتر فروش به ثبت رسیده باشد.  این  روش کمکی برای  خود جواهر فروشان نیز خواهد بود، مثلا جواهرفروشی زیوری را به فروش می گذارد که بعد معلوم می شود  دزدی بوده است. اما اگر جواهر فروش تمام حقایق مربوط به کالا را ثبت کرده باشد، این زیور به صاحب آن بازگردانده خواهد شد و جواهر فروش مجازات نخواهد شد.  اما اگر جواهر فروش اطلاعات کامل در خصوص کالا را به ثبت نرسانده باشد او به عنوان شریک جرم  مجازات خواهد شد.

بانک مرکزی سوریه توانست قیمت طلا را ثابت نگه دارد و اعتماد مردم به آن را حفظ کند.  هم اکنون مردم به جای دالر، ترجیح می دهند طلا بخرند.  هر روز ساعت  11.30 دقیقه، قیمت طلا  در سراسر کشورتعیین می شود.  قیمت طلا وابسته به  قیمت جهانی  در ازای هر اونس و نرخ دالر کشور تعیین می شود.  هم اکنون سوریه در این عرصه با کشورهای دیگر همکاری نمی کند.

 جنگ مشکلات زیادی برای  رشته جواهر سازی ببار آورده است.  بطور مثال،  دریافت آب نقره(اسید نیتریک غلیظ — اد) دشوار است که ماده بسیار ضروری در فرایند ساخت است.  با کمک آن می توان مس را حل کرد و زمینه زیور آینده را مهیا ساخت.  هم  اکنون  تروریست ها به آن احتیاج دارند، زیرا با کمک آن مواد منفنجره می سازند.  قیمت یک گالن (پیمانه ای برابر 3/7853 لیتر) از آب نقره در لبنان  به 300 هزار لیر رسیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала